Analize

Inovatia, o mina de Aur

20 mai 2013 6 min

Inovatia, o mina de Aur

Reading Time: 6 minute

<p> <strong>Cu o investitie de peste 5 milioane de euro, Constantin “Titi” Aur se pregateste sa demareze constructia celui mai bine echipat autodrom din lume, care, pe långa dotari standard pentru orice scoala de conducere defensiva, este prevazut si cu inventii proprii. </strong></p> <p>  </p> <p> Motoarele sunt turate la maximum, semafoarele au dat unda verde si cursa poate incepe. Pe scurt, astfel se poate de­scrie noua provocare a multiplului campion national la raliuri Constantin “Titi” Aur, pe care de aceasta data nu o sustine de la volanul unei masini puternice, ci in mediul de afaceri. Fostul pilot a primit toate aprobarile si se pregateste de constructia celui mai bine echipat autodrom, in care va investi mai bine de 5 milioane de euro si va fi ridicat in Crevedia. Centrul de pregatire se va intinde pe o suprafata de 12,5 hectare si va beneficia de o cladire prevazuta cu sali de clasa, cu sali dotate cu simulatoare, precum si cu o cantina.</p> <p>  </p> <p> In ceea ce priveste activitatea practica a cursurilor de conducere defensiva, autodromul va pune la dispozitia soferilor participanti zone umede, in care vor face acvaplanare, pista de asfalt, zone din macadam si de off-road, dar si zone pentru testarea controlului autoturismului in situatii limita, cu ajutorul unor inventii brevetate de renumitul campion la raliuri si nu numai. “M-am gandit ca atunci cand voi face cursuri de conducere defensiva si va veni o doamna contabila trimisa de firma si ii voi spune sa accelereze la 100 km/h si sa derapeze, nu va avea curaj”, spune Titi Aur pentru revista Biz. “Si atunci am inventat masina cu doua volane, care este inregistrata la OSIM si este unica in lume”, continua acesta.</p> <p>  </p> <p> Scoala de conducere defensiva si pilotaj fondata de Titi Aur are in dotare trei astfel de autovehicule, care ofera instructorului posibilitatea sa vireze rotile din spate, astfel incat masina sa simuleze derapajul, sarcina soferului, dupa o pregatire teoretica, fiind redresarea autoturismului.</p> <p>  </p> <p> Cursantii care trec pragul scolii de conducere defensiva de cele mai multe ori sunt soferi cu experienta, care au la activ o multitudine de ore de condus. Cu toate acestea, potrivit lui Titi Aur, cel mult 20% dintre soferii pusi in fata derapajului fac aproape ce trebuie, restul de 80% fac exact ce nu trebuie, dar dupa cateva minute aproape toti invata ce trebuie sa faca, ba mai mult, nici nu mai accepta ca nu stiau sa stapaneasca automobilul in derapaj.</p> <p>  </p> <p> Utilitatea inventiei pilotului roman a ajuns pana peste ocean, la urechile unei companii care a dorit sa achizitioneze patentul ce proteja inventia, insa fondatorul scolii de conducere defensiva si pilotaj Titi Aur nu a fost interesat de vanzarea acestuia. “Am inregistrat-o la OSIM ca sa nu vina altcineva sa imi copieze inventia, sa nu am voie sa o mai folosesc si sa imi faca concurenta cu ideea mea”, spune pentru revista Biz Titi Aur.</p> <p>  </p> <p> Centrele de pregatire din lume nu sunt tocmai straine de simulatoare de tamponare, cel mai adesea formate dintr-un carucior ce aluneca pe un plan inclinat si se lovesc de un obstacol. Cu toate acestea, zicala romaneasca “socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din targ” era cat se poate de adevarata in cazul acestor simulatoare, impactul fiind diferit de ceea ce se petrece cu adevarat in spatele volanului. “Am simtit o mica vibratie”, spune Titi Aur. “Atunci am facut un simulator cu amortizoare, cu sistem de suspensie, pentru ca masina, cand se loveste, este facuta sa absoarba o parte din energie, sa absoarba socul. Masina se strica tare ca sa nu te «strici» tu tare”, adauga Aur.</p> <p>  </p> <p> O alta idee imbunatatita major de pilotul roman este un platou similar unui cantar pentru camioane, care “arunca” masina in derapaj aleatoriu, cand in partea stanga, cand in dreapta. Pentru aceasta sarcina deloc usoara de a impinge un metru aproape patru tone in 0,2 secunde, s-a construit un sistem de automatizare care a costat 100.000 de euro.</p> <p>  </p> <p> Incursiunea fostului multiplu campion la raliuri in lumea inovatiei nu s-a oprit aici. Titi Aur a gandit si a proiectat un sistem care simuleaza mersul a 20 de pietoni care incearca sa treaca strada cu viteze diferite, fiind actionati cu o telecomanda de instructor, exercitiu care nu se face nicaieri in lume. Un alt exercitiu pe care nu il veti face decat la scoala de condus defensiv si pilotaj Titi Aur include doua autoturisme, unul cu suspensiile stricate si celalalt aflat in conditie buna.</p> <p>  </p> <p> Daca masina fara probleme franeaza de la 100 km/h in 40 de metri, in cazul celei cu amortizoare stricate aceasta valoare se poate tripla. La acest exercitiu, soferii pot participa si cu masina proprie sau cu cea de la serviciu.</p> <p>  </p> <p> Si ideile inovatoare nu se vor opri aici. “Pentru o perioada de timp, cel putin pana cand investitia aceasta este finantata, nu ma gandesc la curse, dar nu m-am retras definitiv din raliuri.</p> <p>  </p> <p> S-a putea sa revin, cu siguranta voi mai merge la curse, nu ma intereseaza punctele sau campionatul, ci doar anumite curse care imi plac foarte mult”, povesteste pilotul. “Incepand cu anul 2009, dar si inainte, de cand am facut Titi Aur SRL, dar mai ales din 2009, de cand m-am implicat aici, in loc sa ma bat pentru primele trei locuri, la raliu se simtea, nu stiu daca si la scoala. Nu poti sa faci performanta decat atunci cand esti implicat 110%”, mai spune Titi Aur.</p> <p>  </p> <p> <strong>Cu piciorul pe acceleratie</strong></p> <p> Cum vestile bune vin de unde nici nu te astepti, Ministerul Transporturilor a lansat, la jumatatea lunii trecute, in dezbatere publica proiectul “Strategia Nationala pentru Siguranta Rutiera 2013 – 2020”, care urmeaza sa ajunga pe masa Guvernului pentru aprobare si ar putea intra in vigoare in acest an. Initiativa isi propune sa contribuie la reducerea numarului accidentelor cu 50% pana in 2020, iar una dintre masuri ia in calcul un sistem de consiliere psihologica si “reabilitare” a soferilor cu antecedente prin cursuri de conducere defensiva.</p> <p>  </p> <p> Pe langa reducerea incidentelor din trafic, masura ar putea impulsiona si businessul condus de fostul pilot de raliuri. Fostul campion la raliuri si-a aratat totusi neincrederea in succesul proiectului: “Daca masura va fi tinuta in mana de cineva care spune ca face cursuri de conducere defensiva doar cine are o baza, materiale sau un program, atunci hotararea este foarte buna, dar ma indoiesc ca in Romania va fi tinuta sub control si trebuie sa ne mai gandim”, mai spune Titi Aur. “Este foarte buna, problema este daca se va reusi aplicarea corecta. Atunci cand va aparea legea in Romania si o portita prin care se poate face o smecherie, absolut toti instructorii si scolile de conducere vor face conducere defensiva si va aparea concurenta”, spune fondatorul scolii de conducere defensiva si pilotaj, care avertizeaza ca ar putea exista riscul ca pe viitor o serie de institutii sa ofere, contra cost, doar dovada, fara ca soferul sa mai participe si la cursuri.</p> <p>  </p> <p> Cu toate acestea, numarul soferilor interesati de secretele condusului defensiv este in crestere. Daca mai intai au apelat la conducerea defensiva companiile multinationale, ale caror politici globale mentioneaza obligativitatea perfectionarii soferilor angajati, dar si a salariatilor organizatiilor partenere, nu a trecut mult timp pana cand  companiile locale au inteles beneficiile.</p> <p>  </p> <p> Acestea cuprind reducerea cheltuielilor cu 20 de procente pe flota prin diminuarea numarului accidentelor, reducerea combustibilului consumat, a valorii asigurarilor si chiar a frecventei schimbarii cauciucurilor. Astfel, scoala de conducere defensiva si pilotaj Titi Aur a inregistrat in anul 2012 o cifra de afaceri de 600.000 de euro, iar in primul trimestru din acest an compania a reusit sa inregistreze venituri de trei ori mai mari ca anul trecut, “dar asta nu inseamna ca se va pastra si voi avea la finele anului un milion de euro”, completeaza Titi Aur. Peste  100 de companii nationale si multinationale isi trimit angajatii la cursurile sustinute de Titi Aur,  businessul fondat de acesta avand un numar de 6.000 de “studenti” in fiecare an, iar pentru 2013 pilotul de raliuri estimeaza ca acesta va ajunge la 10.000.</p> <p>  </p> <p> Unul dintre principalele obstacole care a franat expansiunea scolii de condus defensiv a fost si distributia regionala a companiilor colaboratoare. Din totalul participantilor, jumatate lucrau pentru companii cu sediul in proximitatea Bucurestiului, insa interesul pentru cursuri era crescut si in subsidiarele companiilor mari din orase indeparate. Asa a luat nastere centrul mobil al scolii. “Daca nu poate sa vina sacul la moara, vine moara la sac”, glumeste Titi Aur, care mai povesteste ca centrul a fost realizat impreuna cu echipa tehnica si costurile s-au ridicat la 150.000 de euro. Si a meritat fiecare ban investit.</p> <p>  </p> <p> Suma nu este tocmai mare, daca luam in calcul faptul ca, inainte sa fie construit integral de Titi Aur si echipa sa tehnica, o companie americana cerea pentru constructia centrului mobil peste un milion de dolari. Centrul a adus in ultimii doi ani mai bine de 2.000 de cursanti. Acesta are o suprafata de 100 de metri patrati, este prevazut cu sala de curs pentru 30 de persoane cu dotari multimedia si  climatizare si poate adaposti simulatoare pentru tamponare, rasturnare, pentru testarea timpului de reactie, dar si masina cu doua volane.</p>

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: