Jocul cifrelor si al perceptiilor

Intr-o industrie a cuvintelor atent rostite, a imaginii frumos ambalate si mai putin a cifrelor, am propus un exercitiu care ia in calcul atat cifrele, cat si imaginea. Cifrele pentru ca suntem pe teritoriul de business, al unor afaceri. Imaginea pentru ca este o industrie care cu asta se ocupa. In plus, poti fi cel mai bun, daca nu esti si perceput ca atare, prea putin conteaza in jungla de business.

Stim ca perceptiile sunt de cele mai multe ori subiective, ne lovim insa de ele zi de zi si influenteaza luarea deciziilor de business. Un client invita o agentie la un pitch pentru ca “o percepe” intr-un anumit fel, “o vede” ca fiind potential potrivita pentru nevoile sale de comunicare. Desigur, exista si factori rationali, de business, care se iau in calcul, dar la final, cand se trage linie, conteaza decizia unor oameni. De aceea i-am intrebat pe cei cu putere de decizie din companii, fosti, actuali sau potentiali clienti ai serviciilor de PR cum vad ei piata, cum percep jucatorii din piata, cum au lucrat cu ei, care sunt parametrii in care agentiile au performante mai bune sau mai putin bune.

Pentru ca tabloul sa fie cat mai complet, am adaugat in ecuatie si indicatori financiari cheie in business: cifra de afaceri, evolutia ei anuala si profitabilitatea, precum si un indicator specific industriei: fee-urile obtinute din consultanta. 

Studiul reuneste deopotriva agentii cu vechime si rulaje mari de afaceri, cat si agentii tinere, cu rulaje mici, pentru ca piata este inca nestructurata si cu un volum total modest – vorbim de o piata situata in jurul a 30 de milioane de euro din cumularea cifrelor de afaceri a aproximativ 40 de agentii. In plus, am remarcat in ultimii ani un val de agentii mici, dar dinamice, care vin puternic din urma si reusesc sa castige conturi care pana acum ceva timp erau apanajul celor mari. Nu in ultimul rand, la o astfel de dimensiune a pietei si la cum s-a democratizat accesul la informatii in contextul actual tehnologic, cam toata lumea se lupta cu toata lumea.

Ce a rezultat din acest exercitiu puteti citi in paginile acestui numar de Biz. Dincolo de clasamentul propriu-zis, va invit sa rasfoiti Indexul Agentiilor, cu date extrem de interesante despre jucatorii din piata, precum si opiniile a peste 30 de profesionisti din PR-ul romanesc despre provocarile si transformarile prin care trece industria.