Legume romanesti, cu gust de gradina

Romanii vor tot mai mult legume si fructe cultivate ca pe vremea bunicii, cu gust si miros de gradina. Marii comercianti au raspuns si au incheiat parteneriate cu producatorii locali pentru a aduce la raft legume romanesti crescute traditional.

La piata, oamenii intreaba mai intai daca ardeii sunt romanesti, daca rosiile sunt “de-ale noastre” si abia apoi cumpara. |n ultimii ani, relatia dintre comercianti si producatorii locali de legume si fructe s-a schimbat, astfel ca produsele romanesti, cu gust, pot fi cumparate si din magazine, nu doar de la piata, iar producatorii locali au acces mai usor la rafturi pentru a-si vinde recolta.

Primul comerciant care a simtit asteptarea pietei pentru legumele si fructele produse de fermierii locali a fost METRO Cash & Carry, care in 2011 a pornit un program pilot in urma caruia au fost colectate de la ta­rani si comercializate in reteaua de magazine METRO peste 200 de tone de legume romanesti. Din 2012, METRO a lansat “De-ale noastre”, primul program de pe piata din Romania care vine in sprijinul produ­catorilor locali si sustine agricultura sustenabila.

Scopul lansarii programului a fost acela de a aborda principalele probleme ale producatorilor locali. Consultanta pe care METRO o ofera in fiecare etapa a procesului de productie ii aduce pe produ­catori mai aproape de standardele unui comert profesionist si sustenabil, iar rezultatele pot fi vazute in produsele gustoase, cu cel mai inalt grad de siguranta alimentara, care raspund nevoilor clientilor profesionisti de a utiliza si comercializa legume si fructe obtinute prin procedee traditionale.

“Odata cu lansarea programului «De-ale noastre», METRO a continuat directia strategica de a-si sustine partenerii de afaceri sa se dezvolte pe o piata competitiva. De atunci, ne implicam in fiecare an in consolidarea acestui program si in sprijinirea unei agriculturi sustenabile in Romania. Discutam despre o initiativa cu dublu castig: pe de o parte, raspundem unei cereri tot mai prezente pe piata, cea de fructe si legume locale, de gradina, iar pe de alta parte, venim in sprijinul producatorilor romani, cu nevoi urgente de a gasi un loc stabil de desfacere”, a declarat Gilles Roudy, director general al METRO Cash & Carry Romania.

Produse cu origine controlata

In Romania, originea controlata a legumelor si fructelor este in acest moment la stadiul de dorinta sau de declaratii, din pacate. |n cel mai bun caz se cunoaste tara de provenienta a produselor, dar nu se cunosc tehnologiile folosite, metodele sau tipul de ingra­saminte utilizate de producatori. De multe ori, legumele sau fructele sunt importate din tari care nu sunt membre ale Uniunii Europene, unde normele de folosire a ingrasamintelor sunt mai putin stricte.de ale noastre

In cazul programului “De-ale noastre”, legumele si fructele sunt cultivate prin tehnologii traditionale. Pentru cresterea legumelor se folosesc preponderent ingrasamintele naturale. Tocmai folosirea procedeelor traditionale ofera legumelor proprietati superioare, gustul si mirosul lor fiind specifice celor de gradina. Aceasta a fost si ideea de la care a pornit programul METRO, pentru ca nimic din calitatea si gustul legumelor romanesti sa nu se piarda. Chiar si ambalarea, manipularea si transportul produselor au fost gandite sa raspunda acestor cerinte. Astfel, pe langa asigurarea desfacerii produselor, agricultorii participanti la programul METRO beneficiaza de solutii privind colectarea si ambalarea. |nsa, dincolo de gustul si mirosul autentice, produsele “De-ale noastre” au un element care le diferen­tiaza de restul produselor locale care se gasesc pe piata. Legumele si fructele sunt monitorizate in fiecare etapa a productiei, din momentul semanatului si pana in momentul in care ajung pe rafturile magazinelor. Astfel, se asigura trasabilitatea, aspect care le garanteaza calitatea si siguranta alimentara.

Cu alte cuvinte, cand cumperi rosii romanesti de la METRO stii exact in ce conditii au fost crescute. Cumperi rosii “de origine controlata”. Cum reuseste METRO acest lucru? Prin consultanta de specialitate pe care o ofera producatorilor locali care participa la program. Un inginer agronom consultant al METRO ii asista pe producatorii parteneri pe parcursul fiecarei etape a procesului de productie, oferindu-le sfaturi privind selectia soiurilor, perioada optima de recoltare, tehnici si mijloace de productie.

“METRO este o uriasa piata de desfacere pentru produsele noastre si am primit un ajutor substantial, in special cand am intrat in program. Sprijinul s-a simtit prin consultanta primita, inclusiv in alegerea soiurilor si hibrizilor de buna calitate, potrivite exigentelor comertului prin marile magazine.”

Tudor Octavian, furnizor “De-ale noastre”

Dincolo de necesitatea unui loc de desfacere a marfii, agricultorii au nevoie de sustinere pentru a-si putea livra produsele in lanturile comerciale. Aici a intervenit METRO inca din anul 2012, prin consultanta specializata oferita constant fermierilor, astfel incat productia locala sa se plieze pe cerintele clientilor nostri, precum si pe specificitatile de la raft, menti­nand gustul, mirosul si calitatea legumelor si fructelor la un standard ridicat”, a declarat Adina Timplaru, Head of Corporate Communications la METRO Cash & Carry Romania.

Dincolo de atentia la alegerea semintelor si rasadurilor utilizate si a metodelor de cultivare, producatorii care participa la program sunt selectati cu rigurozitate nemteasca. Selectia acestora a fost efectuata de specialistii de la METRO in functie de mai multe criterii, printre care suprafata destinata producerii de legume si fructe, calitatea solului (livrarea analizelor periodice de sol), dotari tehnice, posibilitatea de a produce legume pe o durata cat mai mare din an, certificarile obtinute pana in prezent. De la un sortiment cu patru tipuri de legume in Poiana Mare, “De-ale noastre” a evoluat la un sortiment de 45 de fructe si legume achizitionate de la peste 100 de producatori locali, din 33 de comunitati.