Liber la crowdfunding

Drumul de la idee la business trece prin furcile caudine ale finanțării. Crowdfunding-ul oferă un start bun, dar și avantajul de a testa viabilitatea ideii pe piața reală. Mai multe campanii derulate prin Startarium o demonstrează din plin.

Nouă zile au fost suficiente pentru ca Maria Dinu să strângă cei 3.000 de euro pe care își propusese să-i atragă prin secțiunea de crowdfunding a Startarium, platformă inițiată de Impact Hub și ING pen­tru antreprenorii români. Ideea ei de business, Colorful Mind, un coach de buzunar cum îi place să-l prezin­te, s-a născut în timpul concediului de maternitate, când s-a întrebat ce i-ar plăcea să facă de fapt. A pornit de la ideea unui planner pictat manual chiar de Maria, dar include și exerciții de coaching și elemente de organizare eficientă a timpului. “Crowdfun­ding-ul are mai multe avantaje – validează o idee la început de drum prin numărul de susținători, dar oferă și o minitestare de piață pri­vind prețul sau potențialele pachete pe care le preferă consumatorii”, spune Maria Dinu. La ora scrierii acestui articol, Colorful Mind ajunsese aproape de 150% din targetul propus, ceea ce arată clar că ideea de business este validată de piață, înainte de a se cheltui resurse și timp fără a ști dacă produsul are într‑adevăr potențial.

Succesul unei campanii de crowdfunding se măsoară, deci, și dincolo de obținerea finanțării propuse, fiind vorba mai ales despre a câștiga o masă critică de utilizatori, de a obține feedback și insight-uri foarte prețioase, de a construi notorietate de brand, de a demonstra că există o piață serioasă pentru produs. Crowdfunding-ul este o metodă alternativă de finanțare a unei idei de business, apelând la oamenii care ar putea fi interesați de respectiva idee. Aceștia devin susținători ai proiectului și primesc de obicei în schimbul banilor așa numitele recompense, care pot consta în cadouri simbolice, produse sau servicii, dar nu numai. Metoda este facilitată de ascensiunea internetului și a rețelelor sociale.

Pentru Startarium, lansarea unei platforme de crowdfunding a fost un pas logic, pentru a adăuga încă un pilon important alături de celelalte instrumente pe care le pune la dispoziția antreprenorilor. “Găzduim doar campanii inițiate de antreprenori, fie existenți, care au deja au o afacere și vor să lanseze un nou produs, fie aspiranți, oameni care doresc să pornească pe calea antreprenoriatului tocmai prin această experiență de crowdfunding”, spune Adina Crețu, coordonator al platformei Startarium. Prin intermediul secțiunii de crowdfunding, antreprenorii își pot face cunoscute ideile de afaceri și Startarium oferă posibilitatea lansării de campanii cu finanțare fixă, pe o perioadă între 30 și 60 de zile. Pentru a putea iniția o campanie, antreprenorii trebuie să parcurgă toți pașii solicitați, campania lor fiind supusă ulterior unei evaluări. “E un cerc virtuos pe Startarium acum, în care proiectele depășesc record după record și astfel atrag noi campanii și mai curajoase, și mai inovatoare”, arată Adina Crețu.

Iar inovația nu ține cont de vârstă. Doi tineri români de 17 ani au inventat BLINKR, un semnalizator care ajută bicicliștii să-și facă vizibile în trafic intențiile de schimbare a direcției. Ca să vadă dacă ideea lor are într-adevăr potențial de business, au decis să deruleze o campanie de crowdfunding și au ales platforma Startarium. Scopul BLINKR este obținerea de finanțare pentru a produce primele produse, feedback pentru a-l crește și validare pentru a merge mai departe către runde succesive de finanțare și extindere internațională.

Înainte de pornirea unei campanii de crowdfunding, indiferent de platforma aleasă, inițiatorul acesteia trebuie să-și definească cât mai clar scopul pe care și-l propune, care nu este legat doar de ținta financiară stabilită. “Unii antreprenori pot exprima foarte clar ce vor să facă cu banii, de câți au nevoie, nu însă și de ce și unde vor să ajungă. Iar dacă nu știi exact unde vrei să mergi, orice drum poate fi bun sau greșit”, subliniază Adina Crețu. Tocmai de aceea, în abordarea campaniilor pe Startarium, orientate mai ales pe obiective de marketing și de business, componenta de finanțare este secundară și decurge ca o consecință firească a celei principale – validarea nevoii, testarea produsului sau a prețului, prelansare etc. “Deși crowdfunding-ul este o opțiune perfect viabilă de finanțare, ea poate fi mult mai mult de atât, de aceea îi provoc pe antreprenori să-și seteze obiective curajoase, de business”, arată Adina Crețu. Startarium a găzduit campanii care s-au finanțat doar organic, fără bugete de promovare, dar și campanii cu obiective mai complexe, cu bugete de 2.000 – 3.000 de euro. Antreprenorul vine cu ideile sale despre campanie, iar echipa Startarium îi oferă resurse, ghiduri utile și informații pentru o imagine completă asupra procesului care urmează. Odată creat primul draft al campaniei, antreprenorul primește feedback personalizat și aplicat pe businessul lui, pentru a se ajunge la cea mai bună formă a campaniei. Startarium mai oferă consultanță pentru promovare, consultanță fiscală, cel mai mic comision posibil (0% la intermedierea campaniei și 2% comision către MobilPay), plus acces la o comunitate de peste 13.000 de utilizatori ai platformei Startarium, inovatori și early-adop­ters deschiși să testeze noi idei și produse înaintea tuturor.

Pentru NutriStandard, o aplicație care își propune să facă nutriția simplă și accesibilă, campania de crowdfunding a venit într-un moment în care platforma era într-o stare avansată de dezvoltare, urma lansarea parțială a serviciilor și existau deja parteneriate stabilite cu nutriționiști interesați. Campania derulată prin Startarium a devenit o modalitate alternativă de a prezenta ce face aplicația, iar în primele două zile se depășise deja 30% din targetul propus. “Într-o campanie de crowdfunding, cei mai importanți sunt oamenii: cei care ajută la pregătirea și desfășurarea campaniei, cei care pot susține un efort de marketing și imagine, vin cu idei și deschid uși, cei care aderă la ideile promovate și le duc mai departe. Am reușit să angrenăm mulți oameni care cred în proiect și lor le atribuim succesul campaniei”, spun fondatorii NutriStandard.

Pentru scepticii care cred că nu se pot strânge mulți bani prin crowdfunding în România, este suficient să amintim de cazul Mater, o bibliotecă de peste 3.000 de mostre de materiale care a adunat aproape 19.000 de euro prin Startarium. Succesul campaniei a dus la deschiderea efectivă a bibliotecii de materiale. Este doar una dintre poveștile de business concretizate cu ajutorul secțiunii de crowdfun­ding a Startarium.