Loc pentru o creștere sănătoasă

Problemele din sistemul sanitar de stat i-au făcut pe români să înțeleagă că nu pot aștepta ca altcineva să aibă grijă de sănătatea lor.

Afectată de problemele de pe segmentul asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto (RCA), piața asigurărilor se orientează spre segmente mai profitabile, iar asigurările de sănătate sunt o oportunitate de creștere. Piața de asigurări private de sănătate din România este pe un trend ascendent din punctul de vedere al primelor brute subscrise. În 2015, primele brute subscrise au înregistrat o valoare de 105,3 mi­lioane lei, în creștere cu 21,7 milioane lei față de 2014, iar în acest an, conform estimărilor Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR), piața de asigurări private de sănătate va ajunge la 136,4 milioane lei.

„O influență semnificativă asupra creșterii pieței de asigurări private de sănătate a avut-o aplicarea de stimulentele fiscale acordate pentru primele de asigurări voluntare de sănătate, care a generat o creștere a atractivității acestor produse“, spune Florentina Almăjanu, directorul general al UNSAR. Un aspect important adus de noul Cod fiscal este extinderea plafonului de deductibilitate acordat pentru asigurările private de sănătate, prin introducerea facilităților fiscale pentru primele plătite individual, în limita a 400 euro/an, precum și prin creșterea plafonului pentru primele acordate de angajator ca și beneficiu salarial, de la 250 euro pe an/angajat la 400 euro pe an/angajat. Practic, începând cu 1 ianuarie 2016 avem o deductibilitate fiscală cumulată de 800 de euro/an/persoană pentru primele de asigurare voluntară de sănătate, considerând primele plătite individual de către angajat împreună cu cele suportate de către angajator. Reprezentanta UNSAR adaugă că o contribuție la dezvoltarea pieței a avut-o și extinderea acestor facilități fiscale pentru primele plătite individual, care a dus la apariția unor noi produse pe piață special croite pentru acest segment. „Bineînțeles că aceste măsuri au o contribuție la creșterea pieței, însă  piața rămâne în continuare subdezvoltată. Sperăm ca România să adopte cât de curând măsuri mai ample prin care asigurările private de sănătate, principalul instrument de finanțare a sistemului de sănătate utilizat în țările vest-europene, să fie valorificate și în România la adevăratul potențial“, explică Florentina Almăjanu.

136,4 milioane lei este valoarea la care va ajunge piața de asigurări private de sănătate din România în acest an, potrivit UNSAR

Și Marius Popescu, director general NN Asigurări de Viață, subliniază potențialul pieței locale a asigurărilor de sănătate, care s-a triplat în ultimii opt ani. Anul trecut, creșterea a fost de peste 25% față de 2014, iar tendința se va menține și în acest an. De altfel, asigurarea de sănătate este unul dintre principalele motoare de creștere ale businessului NN anul acesta. „Am lansat acest produs în cel de-al doilea trimestru și rezultatele foarte bune de până acum ne confirmă că am luat decizia corectă de a intra pe această piață“, spune Marius Popescu, adăugând că una din cinci polițe de asigurare vândute de NN în primele șase luni din 2016 a fost asigurarea de sănătate, în condițiile în care acest produs a fost disponibil clienților în doar jumătate din această perioadă.

Presiuni pe sistemul public de sănătate

„Oamenii încep să se preocupe să afle cum pot să-și protejeze sănătatea și ce e de făcut pentru a preveni eventualele dezechilibre financiare. Din păcate, o problemă medicală serioasă duce la un impact major în buget dacă nu există economii“, spune Marius Popescu.  El atrage însă atenția asupra presiunilor asupra sistemului public subfinanțat din România – doar 5% din PIB este alocat în această direcție – și a cheltuielilor cu sănătatea care se acumulează ca urmare a creșterii incidenței bolilor cronice, a faptului că speranța de viață este încă scăzută în România și a costurilor cu tehnologiile medicale. Reprezentantul NN este totuși optimist, de vreme ce tot mai mulți tineri sunt interesați să își asigure sănătatea și să distribuie în timp riscul financiar generat de evenimente medicale neprevăzute. „Clienții NN pe acest segment sunt tineri cu vârsta medie de 29 de ani, iar aproximativ două treimi (66,2%) dintre aceștia dețin și alte polițe de asigurare la NN, ceea ce înseamnă că înțeleg beneficiile unei asigurări și caută un nivel mai ridicat de protecție“, precizează Marius Popescu.

evolutie-asigurari-sanatateAdina Ghenciu, director Departament Operațiuni și Colaboratori Externi Viață și Sănătate în cadrul Allianz-Țiriac, subliniază faptul că la nivel de piață, deși creșterea de la an la an este semnificativă, nu trebuie să omitem faptul că încă ne raportăm la cheltuieli cu aceste asigurări voluntare foarte mult sub cele din alte țări europene. Conform analizei Eurostat, pentru intervalul 2009 – 2014, cheltuielile cu asigurările private de sănătate au reprezentat în România doar 0,01% din PIB, comparativ cu media europeană de 0,8 procente.  Practic, cheltuielile României cu asigurările private de sănătate reprezină un procent de sub 0,10%, respectiv de circa 56 de ori mai mic față de media europeană, ceea ce spune foarte clar că mai sunt pași importanți de făcut, mai ales la nivel de conștientizare. La nivelul portofoliului Allianz-Țiriac, segmentul asigurărilor private de sănătate a crescut de șase ori în ultimii patru ani, ajungând la circa 30 milioane de lei în prezent. Pentru viitor, asigurătorul își dorește să valorifice acest potențial existent atât ca parte a strategiei de dezvoltare a companiei, dar și ca agent activ în promovarea și educarea consumatorului din România privind necesitatea asigurărilor voluntare de sănătate. „Ne propunem sa construim această piață pe o bază solidă, cu măsuri corecte și cu impact pe termen lung care să aducă beneficii tuturor partenerilor implicați. Este important să învățăm din lecțiile pe care alte segmente de asigurare ni le oferă, cu precădere în ultimii ani, și să nu promovăm prețuri de dumping doar de dragul cotei de piață și al câștigurilor imediate“, spune Adina Ghenciu. Ea arată că, pe lângă stimuletele fiscale, creșterea pieței asigurărilor de sănătate a fost influențată de dezvoltarea infrastructurii de servicii private în teritoriu atât prin creșterea numărului de clinici și spitale private, cât și prin diversificarea serviciilor medicale oferite în regim privat. „Se constată, în egală măsură, și creșterea conștientizării la nivel individual a avantajelor oferite de asigurarea privată de sănătate. Oamenii au înțeles că sănătatea nu este gratis, iar angajații cer în mod standard includerea acestor asigurări că facilitate în pachetul salarial, alături de asigurările de viață“, arată reprezentanta Allianz-Țiriac.

Proaspăt intrată pe segmentul de asigurări private de sănătate, Uniqa Asigurări estimează o creștere anuală a pieței de 20-30% în viitor, bazată pe nevoia românilor de a beneficia de servicii medicale de calitate la prețuri accesibile. Iuliana Rusei, membru în Directoratul Uniqa Asigurări, a arătat, la conferința de lansare a poliței iMed, că până la finele anului viitor anticipează atragerea unui număr de clienți cuprins între 2.000 și 3.000 de persoane. Compania mizează pe experiența din Austria, unde Uniqa este lider pe această piață, deținând chiar și clinici private proprii.

Pas cu pas

sanatateOptimismul privind creșterea pieței în acest an este împărtățit și de Adrian Marin, CEO al Generali România. El evidențiază faptul că în piețele europene, asigurările de viață și sănătate reprezintă peste 60% din totalul asigurărilor înregistrate, în timp ce în România aceste segmente sunt responsabile de mai puțin de 25%.

Estimările  UNSAR arată că tendința de creștere a asigurărilor private de sănătate se menține în următorii ani – de la prime brute subscrise de 136,4 milioane lei în acest an la peste 170 de milioane de lei în 2017. Pentru 2019, estimările UNSAR arată că nivelul primelor brute subscrise pe acest segment de asigurări va depăși 247 milioane de lei. „Pentru a putea crește gradul de utilizare a asigurărilor voluntare de sănătate este nevoie de o politică de sănătate publică proactivă, în direcția unei piețe de asigurări voluntare de sănătate preponderent complementare. Astfel, rolul sectorului privat în asigurarea sustenabilității sistemului de sănătate va crește semnificativ“, spune Florentina Almăjanu.  Directorul general al UNSAR arată că efectele pozitive ale dezvoltării asigurărilor private de sănătate vor fi multiple: pe de o parte, vor degreva sistemul de asigurări sociale de sănătate de cheltuielile cu serviciile medicale respective și, pe de altă parte, vor amplifica veniturile furnizorilor privați de servicii, contribuind la retenția personalului medical și la calitatea prestațiilor acordate pacienților.

Marius Popescu spune că există mult loc de creștere în domeniul asigurărilor private de sănătate, tendință care va deveni tot mai vizibilă în următorii ani. Peste 90% dintre români sunt asiguraţi doar în sistemul public de sănătate, potrivit unui studiu realizat anul trecut de GfK, în timp ce aproximativ 5% au o asigurare privată de sănătate, iar restul nu dețin niciun fel de asigurare. În acest context, aproape un sfert dintre persoanele din mediul urban spuneau recent că au în plan să achiziționeze o asigurare privată de sănătate anul acesta, în timp ce alți 32% au declarat că iau în calcul această posibilitate, chiar dacă nu au luat încă o decizie, după cum a arătat un studiu realizat de compania de cercetare Ipsos pentru NN România la finalul anului 2015, pe un eșantion reprezentativ de aproximativ 1.300 de respondenți din România.

O altă tendință importantă pe termen mediu este migrarea dinspre asigurările de grup, predominante în prezent la nivel de piață în contextul în care angajatorii plătesc cea mai mare parte a primelor, către asigurările individuale. „Oamenii vor conștientiza tot mai mult importanța unei astfel de asigurări și vor căuta să diminueze presiunile financiare ce pot apărea în situații medicale neprevăzute, astfel că în câțiva ani 40% din piață va reveni asigurărilor individuale de sănătate“, crede directorul general al NN Asigurări de Viață.

Frenemies?

În creștere este și numărul românilor care beneficiază de abonamente de sănătate la clinicile private, piața serviciilor medicale private ajungând la circa 900 de milioane de euro. Deși mulți români nu înțeleg care sunt diferențele dintre dintre asigurările private de sănătate și abonamentele de sănătate, jucătorii din cele două domenii mizează pe coabitarea acestor sisteme.  „Sunt servicii diferite care pot funcționa complementar. Abonamentele sunt servicii medicale în ambulatoriu, predefinite, oferite doar în cadrul unei clinici private. În cazul asigurărilor private de sănătate asiguratul poate accesa servicii medicale atât în ambulatoriu, cât și intraspitalicești, în cadrul unor numeroase clinici de prestigiu locale sau internațional, beneficiind în plus și de deductibilitate fiscală“, explică Adrian Marin. CEO-ul Generali România arată că numărul pacienților care aleg sistemul privat este într-o permanentă creștere.

„Clinicile private din România sunt direct interesate de investiții în tehno­logie modernă, iar majoritatea oferă deja condiții identice cu cele din clinicile din străinătate. Infrastructura medicală privată acoperă deja 75% din totalitatea unităților medicale din România cu o creștere medie de 300% în ultimii ani, conform studiilor INS“, arată Adrian Marin, adăugând că anual în sistemul privat se tratează peste 5 milioane de pacienți.

Adina Ghenciu vede coabitarea dintre asigurările private de sănătate și abonamentele de sănătate ca fiind „posibilă, firească, necesară“. Reprezentanta Allianz-Țiriac spune că din percepțiile și discuțiile pe acest subiect din spațiul public reiese necesitatea unei repoziționări a acestor două produse astfel încât diferențele să se observe foarte clar și să nu mai existe impresia că între ele este un conflict. „Fiecare produs și furnizor trebuie să rămână pe segmentul său, iar în intenția noastră de repoziționare, ne bucurăm că împărtășim aceeași deschidere cu clinicile private“, adaugă Adina Ghenciu.