Companii Management

Managerul care pariază pe inovație

10 nov. 2016 8 min

Managerul care pariază pe inovație

Reading Time: 8 minute

La scurt timp după preluarea McDonald’s de către maltezii de la Premier Capital, compania a intrat într-o nouă etapă, orientată spre digital și inovație.

Deși au trecut mai bine de 20 de ani de atunci, Daniel Boaje nu a uitat nici astăzi prima sa zi de muncă la McDonald’s România. Era la jumăta­tea anilor ’90, chiar când gigantul american inaugura primul restaurant din țară, la Piața Unirii. În ziua lansării o echipă de 360 de oameni a servit peste 15.000 de clienți, un record în istoria McDonald’s din Europa. Din această echipă făcea parte și Daniel Boaje. Atunci a lucrat 12 ore și ține minte și astăzi somnul profund de după program. Își mai amintește că, deși nu era o muncă grea, ritmul era extrem de intens și coordonarea cu ceilalți colegi – crucială. Într-un restaurant McDonald’s nu există posturi specia­lizate și fiecare angajat face de toate: de la curățenie în zona de mese sau în spatele restaurantului la servire și pregătirea produselor în bucătărie. Iar Boaje nu a fost scutit de niciuna dintre aceste atribuții.

Daniel Boaje s-a angajat la McDonald’s în România ca manager în pregătire și a făcut parte din prima generație de tineri pe care compania o pregătea pentru pozițiile de conducere. A urcat pas cu pas în organigrama companiei, iar astăzi conduce McDonald’s în România, din poziția de director general, și deține un pachet de 10% din business. Cu toate acestea, o zi obișnuită de muncă nu s-a schimbat prea mult pentru Daniel Boaje.

Dacă vă gândeați că, în calitate de director general și acționar, se ascunde în spatele unui calculator la ultimul etaj al unei clădiri de birouri, nu este deloc așa. Cel care conduce brandul McDonald’s în România este prezent zilnic în restaurante, unde ia pulsul activității, vorbește cu clienții și cu angajații companiei.

McDonald’s este o veritabilă școală de leadership, prin care au trecut, de-a lungul timpului, peste 27.000 de angajați, o parte dintre aceștia devenind între timp antreprenori de succes sau chiar top manageri în alte organizații multinaționale puternice. Rețeta de succes a companiei? Gigantul american a făcut din grija pentru angajați una dintre valoarile companiei. În McDonald’s există un sistem de pregătire foarte bine pus la punct, care se adresează fiecărui salariat al companiei, indiferent dacă se angajează ca barista sau în departamentele de marketing ori contabilitate.

Ca să vă faceți o idee, toți angajații, inclusiv cei din departamentele de marketing sau contabilitate, trebuie să treacă printr-un program de training în restaurante, unde învață exact cum funcționează „bucătăria internă” a companiei. În cazul lui Daniel Boaje, pentru că nu existau alte restaurante în țară, punctul de plecare a fost de manager în pregătire. Și, de acolo, fiecare angajat crește profesional în funcție de cât este dispus să progreseze. Pregătirea unui șef de restaurant înseamnă cam 2.000 de ore de teorie și practică, iar din anul 1995, de când a intrat compania pe piața din România, au trecut prin aceste cursuri în jur de 5.100 de manageri. Cursul cel mai avansat din pregătirea unui șef de restaurant are loc la Hamburger University, un centru de excelență cu sedii la Chicago și München, unde s-au pregătit peste 240 de angajați din țară.

„Pentru noi, una dintre pozițiile cele mai importante este cea din departamentul operațiuni, cea de șef de restaurant, și avem șefi de restaurant care au reușit să promoveze în zece ani, avem oameni, care au ajuns manageri de restaurant în numai trei ani în compania McDonald’s“, spune Daniel Boaje.

„Depinde de fiecare cum și cât își adaptează capacitatea de a învăța, efortul de a se dezvolta în continuare la nevoia noastră de promovare. Și, este adevărat, că trebuie să ai și un pic de șansă“, adaugă Directorul General al McDonald’s în România. Atenția la pachetul de beneficii, stabilitatea locului de muncă, programe de schimb de experiență în grupul Premier sunt doar câțiva dintre așii din mâneca McDonald’s din România. Cu ajutorul acestor programe bine puse la punct, compania americană a fost desemnată doi ani la rând drept cel mai bun angajator din România, în studiul „Best Employer“ realizat anual de AON România.

Sub semnul dezvoltării

Pentru gigantul american, 2016 este un an al dezvoltării într-un ritm susținut, iar pe agenda lui Daniel Boaje se află deschiderea a două noi restaurante și pregătirea terenului pentru inaugurarea celui de-al treilea. Compania va păstra acest ritm de expansiune și în anii următori, când intenționează să deschida patru-cinci restaurante noi pe an. Direcția de dezvoltare vizează și programul McCafé, lanțul urmând să fie extins pâna la finele anului la 26 de cafenele. Anul acesta, compania a deschis patru noi cafenele în București, în restaurantele din Morarilor, Rahova, Virtuții și ParkLake Plaza, acesta fiind și primul McCafé deschis într-un centru comercial.

poza_cafenea-mccafe

Strategia vizează deschiderea cafenelelor în toate restaurantele în care este posibil, în centrele comerciale fiind cea mai dificilă misiune. Brandul McCafé a pătruns pe piața din România la finele anului 2010, iar în prezent lanțul numără 23 de cafenele, dintre care 15 sunt în București. În acest moment cafenelele reprezintă 8% din volumul McDonald’s, un procent care depășește media europeană. „Acesta este felul în care ne dezvoltăm!“, spune Daniel Boaje.

Strategie globală

O altă schimbare majoră pentru McDonald’s în România, care nu este vizibilă în meniu sau în designul restaurantelor, a avut loc la începutul acestui an, când compania Premier Capital, înregistrată în Malta și deținătoarea francizei McDonald’s în alte cinci țări (Malta, Estonia, Letonia, Lituania și Grecia), a achiziționat McDonald’s România pentru 61 de milioane de euro. În urma achiziției celor 67 de restaurante din țară, compania malteză și-a du­blat afa­cerile și numărul de restaurante deținute în portofoliu.

„Este o schimbare strategică la nivelul grupului McDonald’s, iar pentru România înseamnă o promisiune de dezvoltare a brandului. Din punct de vedere clienți înseamnă același nivel de calitate, servire și curățenie în restaurantele existente plus promisiunea de a avea o rețea întreagă de restaurante. Practic pentru noi reprezintă obligația de a dezvolta rețeaua de restaurante McDonald’s din România“, spune Daniel Boaje.

Odată cu preluarea businessului din România de către compania malteză și schimbarea structurii operaționale, brandul McDonald’s a intrat într-o nouă etapă de dezvoltare, orientată pe digital și inovație. Com­pania deschide primele res­ta­urante cu platform integra­tion – o no­uă platformă de ope­rare care schimbă modul de organizare a bucătăriei, dar și experiența clienților în restaurant – și actualizează permanent modul în care arată restaurantele. Inovația joa­că un rol esențial în noua etapă de dezvoltare a companiei, care are o serie de proiecte digitale extrem de ambițioase și utile în interacțiunea cu clienții.

Ca să ne facem o idee despre rolul semnificativ pe care îl va juca tehnologia în următoarea etapă a dezvoltării McDonald’s în România, trebuie doar să aruncăm o privire în Franța. Acolo, compania a lansat o aplicație de mobil prin care clienții pot face comanda. De asemenea, folosirea geolocalizării în momentul în care clientul trece prin fața unui restaurant și i se propune un meniu similar celui comandat la ultima vizită este deja realitate. În România, în următoarea perioadă, McDonald’s va oferi o nouă formă de prezentare a produselor celor care vor trece pragul restaurantelor prin menu board-uri digitale. Gigantul american este pregătit să ofere și pieței din România posibilitatea plasării comenzilor de pe un display digital.

La începutul anului, McDonald’s a lansat în țară o serie de jocuri pentru platforma Happy Studio, lansată în urmă cu cinci ani și care a devenit în scurt timp una dintre cele mai de succes aplicații educaționale, cu peste 42.000 de descărcări. Noile jocuri prezintă o serie dintre cele mai iubite personaje de către copii. În decursul anului, în aplicație se vor regăsi toate personajele din fiecare program Happy Meal. Jocurile au fost realizate în cloaborare cu experți în dezvoltarea copilului și a jocului cu scopul de a crea un mediu stimulant pentru ca cei mici să se bucure de „învățarea prin joacă“, un tip de joacă ce contribuie la dezvoltarea imaginației copilului și încurajează gândirea creativă.

Un alt proiect interesant demarat recent de companie este modalitatea de plată cashless, care se traduce printr-o creștere substanțială a vitezei de servire. Industria de restaurante cu servire rapidă este în primul rând legată de viteză, iar una dintre preocupările centrale este grija față de timpul clientului.

„Trecem de la fast food la good food fast, pentru că lucrurile se schimbă extraordinar de repede. Timpul clienților este prețios și ne străduim ca toate lucrurile să se petreacă rapid. Nevoile clienților sunt diferite în funcție de momentul zilei sau al săptămânii, iar noi ne străduim să ne raportăm la nevoile lui și chiar încercăm să fim cu un pas înainte“, precizează Daniel Boaje.

„Viteză înseamnă să ne asumăm cu responsabilitate că avem poziție de lider în zona de restaurante cu servire rapidă, iar partea de responsabilitate trebuie să se vadă în a fi proactivi, a fi tot timpul interesați de ce așteaptă clienții și să fim acolo unde au nevoie, cu ce au nevoie“, adaugă directorul general al Premier Restaurants România.

Privind spre viitor, Daniel Boaje și-ar dori să vadă o organizație cel puțin la fel de ambițioasă ca până acum, cu 100 de restaurante în țară, un obiectiv pe care îl consideră bun pe termen mediu, dar și păstrarea renumelui de cel mai bun angajator din România.

Focus pe diversitate și responsabilitate

„Cum arată astăzi McDonald’s față de acum 20 de ani? Este cu totul altceva. În afară de numele companiei, atenția la calitate și clienți, practic s-a schimbat cam tot, inclusiv logo-ul“, spune Boaje. De la designul restaurantelor, care au devenit astăzi mai primitoare, la meniu, unde în afară de produsele stan­dard – cartofi prăjiți, hamburger, cheeseburger, dublu cheesburger, BigMac, McNuggets și înghețată – toate celelalte sunt introduse ulterior, pentru ca schimbarea este cuvântul de ordine.

Astăzi, restaurantele McDonald’s din România oferă cea mai mare diversitate, de la vită, pui, pește, porc, până la salate, produse pentru micul dejun, sucuri, iar pe partea de cafenea sucuri naturale, limonade sau prăjituri. Nu lipsesc din meniu nici McMici sau sandvișul cu cârnați românești, lansat anul acesta. Acesta este realizat integral din ingrediente locale, de la cârnăciorii oltenești, la muștarul de Tecuci, chiar și chifla fiind producție autohtonă.

mcdonalds-foto

Daniel Boaje crede ca un pas important în istoria McDonald’s a fost deschiderea primului McDrive, în 1995. „Astăzi, în România, sunt 35 de McDrive! A fost un efort susținut să obișnuim oamenii să comande pe linia de drive. Și, dacă acum ni se pare normal, atunci nu era, dar ne-am asumat partea aceasta de pionierat. În cinci ani au fost deschise peste 40 de restaurante, în zece ani am devenit una dintre cele mai importante companii din România și continuăm să fim una dintre cele mai importante și o facem cu responsabilitate. Suntem partener pentru peste 300 de companii din România și continuăm să dezvoltăm rețeaua de parteneri din țară“, spune Daniel Boaje, care adaugă că în cei peste 20 de ani de activitate compania a investit peste 800 de milioane de lei.

Implicare în comunitate

McDonald’s România și-a propus să se implice direct în comunitate și a reușit, prin Fundația pentru Copii Ronald McDonald, să construiască două Case Ronald McDonald, în București și Timișoara. Acestea vin în ajutorul părinților copiilor internați pentru tratamente de lungă durată care locuiesc departe și nu au condiții financiare să-și susțină șederea în apropierea spitalului. În prezent, demersurile pentru construirea celei de-a treia case sunt deja într‑o fază avansată. De la lansarea din 1998, Fundația a investit până în prezent aproape 18 milioane de lei, iar casele Ronald McDonald, cea mai vizibilă activitate a acesteia, au găzduit mai bine de 15.000 de familii.

Primele proiecte susținute de fundație au constat într-o serie de intervenții chirurgicale dificile pentu copii și de atunci, în fiecare an, aceasta se implică în nenumărate proiecte dedicate protecției copiilor aflați în spitale, educației celor defavorizați sau reconstrucției de locuințe, atunci când acestea au fost afectate de calamități naturale.

Fundația pentru Copii Ronald McDonald, prin care compania derulează acti­vități caritabile, proiecte de strângere de fonduri și activități de voluntariat, reprezintă o piatră de hotar importantă în istoria de peste două decenii a McDonald’s în România.Compania își încurajează angajații să facă voluntariat, să se implice, să organizeze activități pentru comunitate.

 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: