Marea digitalizare bancară

Cum a reușit o divizie a ING România să devină hub global pentru crearea de software în valoare de 28 de milioane de euro anual? Am aflat de la Marian Ion, CEO al ING Software Development Center.

De aproape doi ani, România este hub ÎN dezvoltarea de software pentru toate fi­lialele băncii ING din întreaga lume. Ce înseamnă acest lucru? În primul rând, o investiție și o decizie strategică cu impact pe termen lung din partea băncii olandeze, dar mai ales un vot de încredere la adresa industriei locale de IT. ING Software Development Center, căci așa se numește hub-ul lansat la începutul anului 2016, a ajuns la o echipă de aproximativ 400 de programatori, cu estimări de creștere până la 500-550 de persoane până la finalul anului viitor și o cifră de afaceri de 28 de milioane de euro în 2017.

Cum a fost posibilă această creștere într‑un timp atât de scurt și, mai ales, cum a reușit tocmai România, dintre toate țările unde ING are prezență, să convingă ma­nagementul companiei de oportunitatea dezvoltării acestui proiect? Am discutat pe această temă cu Marian Ion, CEO al ING Software Development Center, manager cu experiență pe peste 15 ani în zona de IT bancar.

Marian Ion, CEO, ING Software Development Center

Ce rol joacă această divizie în cadrul grupului?

Suntem un pilon al ING specializat exclusiv în dezvoltarea de software pentru ING, însă nu doar pentru România, ci pentru toate țările din grup. ING România este unul dintre clienți, dar nu cel mai mare client al nostru. Practic, suntem singura divizie din ING cu această specializare, mai există un hub specializat pe zona de securitate și infrastructură, în rest, în fiecare țară există câte o echipă dedicată de IT pentru partea de asistență sau pentru anumite produse care trebuie perso­nalizate sau adaptate local. În momentul acesta, în România, avem o echipă de aproape 400 de oameni, recrutăm în jur de 10-15 oameni lunar, în funcție de proiectele pe care le avem, și estimăm că până la finalul anului 2018 vom ajunge la o echipă de 500-550 de ingineri.

Cum a pornit, mai exact, hub-ul?

Am pornit cu câteva proiecte dezvoltate inițial pentru filiala din România, care au avut un foarte mare succes. La evaluare s-a constatat că produsele erau atât de bune încât puteau fi folosite și în alte părți. Am ajuns la ideea că ar fi bine să avem un centru strategic de dezvoltare de software, bazându-ne pe mai multe argumente, printre care faptul că avem ingi­neri buni în România, suntem, din punct de vedere cultural și geografic, aproape de vestul Europei, engleza nu este o problemă în România, nu sunt diferențe mari de fus orar și sunt câteva ore de zbor între București și Amsterdam, unde compania-mamă ING își are sediul central. Am început cu o echipă de 10-12 oameni, acum echipa este una multiculturală, avem vreo șase naționalități și centrul a devent atractiv pentru anumite specialități sau tehnologii, avem specialiști foarte buni, care au aflat de noi și ni s-au alăturat.

Cât de mult a contat factorul financiar în alegerea României ca loc de dezvoltare a acestui hub?

În mod evident, există un avantaj de cost, dar nu a fost cel mai important atu. Știu oameni care au venit aici cu o anumită reticență, dar care acum sunt foarte entuziasmați de rezultate. Facem doar dezvoltare de software și acesta este un avantaj pentru noi deoarece asta ne lasă loc și de creativitate. Implicarea în proiecte multiculturale, pentru piețe di­ferite, te obligă să înțelegi piețe diferite, contexte diferite. Ca inginer, este o provocare să pui toate acestea într-un soft, nu e ca și cum vii doar să scrii două linii de cod fără să ai habar la ce contribuie ele. Oamenii din echipa noastră decid soluțiile, tehnologiile, felul cum le integrează, au satisfacția muncii împlinite, de aceea sunt și motivați să lucreze ceva de calitate.

Cum recrutați specialiștii?

Pe unii direct din facultate și apoi îi pregătim pentru tehnologiile pe care le folosim noi, recrutăm și oameni cu experiență de câțiva ani, dar pe unii foarte experimentați. Încercăm să avem echipe cât mai echilibrate din punctul de vedere al experienței, mixului cultural, educației. Lucrăm cu echipe de 7-8 oameni, cât mai puțin ierarhizate, autonome, care își impun singure ritmul de lucru. Există doar un inventar de acțiuni care trebuie livrate într-o anumită perioadă de timp, în rest ei sunt cei care aleg ce și cum trebuie făcut.

Ce înseamnă pentru piața românească de IT faptul că astfel de proiecte se pot dezvolta aici?

Piața românească de IT începe să se schimbe, a fost prea mult timp dominată de servicii de help desk, call center, support. Fapul că se dezvoltă astfel de soluții cred că este un semn bun.

Cum se integrează lansarea acestui hub în strategia de ansamblu a grupului de digitalizare bancară?

Strategia grupului, pe termen lung, este să construiască “next digital bank” – o platformă unică pentru toate țările. La fel cum startup-uri de succes precum Uber sau Netflix oferă aceleași platforme și experiențe de utilizare în toate țările, la fel ne dorim să se întâmple și în sectorul bancar, unde, deocamdată, experiențele diferă de la o țară la alta. Strategia globală a ING este să dezvoltăm o platformă unică care să fie ușor de folosit și să ofere aceleași experiențe de utilizare peste tot în lume. Rolul nostru este să contribuim cu acest centru la punerea în practică a acestei strategii.

 

Marian Ion, CEO, ING Software Development Center

Absolvent al Facultății de Automatică și al unui EMBA la ASEBUSS, Marian Ion lucrează în ING din 2001. A debutat pe zona de management al riscului IT, apoi a ocupat mai multe poziții de management, fiind responsabil cu dezvoltarea și implementarea strategiei IT a băncii. Din ianuarie 2016, conduce hub-ul de software al grupului ING.