Marea digitalizare pentru micile companii

Valul digitalizării va face ravagii în rândul companiilor mici și mijlocii care cred că vor putea supraviețui fără o strategie clară și o adopție rapidă a noilor tehnologii. Cine nu va trece la digital nu va supraviețui.

Câteva computere legate în rețea și conectate la internet reprezintă pentru multe companii mici și mijlocii maximul de digitalizare pe care l-au realizat, deși lumea de business a fost profund schimbată de ascensiunea smartphone-urilor și de explozia social media. Marile companii lucrează de multă vreme cu sisteme informatice complexe și soluții ERP, iar în ultimii ani au trecut la cloud și la sisteme complexe de business intelligence și business analytics. Dar IMM-urile nu au urmat trendul într-un ritm foarte accelerat. Multe au considerat (de multe ori fără să se intereseze în mod real) că soluțiile în domeniu sunt scumpe sau că domeniul lor nu va fi schimbat atât de mult de explozia digitală.

Însă în viitorul foarte apropiat digitalizarea nu va mai fi un concept ab­stract, rezervat aproape exclusiv marilor jucători din economie. “Fiecare țară, oraș și afacere în parte va trebui să se adapteze revoluției digitale pentru a se dezvolta și a supraviețui în noua economie digitală”, spune Martin McPhee, Senior Vice President la Cisco Consulting Services. Revoluția va fi rapidă și “sângeroasă”, după cum o arată raportul “Digital Vortex: How Digital Disruption is Redefining Industries” emis recent de către Centrul Global pentru Transformare Digitală a Afacerilor (DBT). Rezultatele studiului arată că revoluția digitală va afecta puternic în următorii cinci ani aproximativ 40% dintre companiile ce urmează modele tradiționale de afaceri, din fiecare dintre cele 12 industrii luate în considerare. Pentru companii, acest lucru poate însemna, în unele cazuri, pierderea cotei de piață sau chiar falimentul. “Modelele de afaceri, prioritățile, dar și ofertele de produse vor suferi schim­bări. Pe lângă modificările aduse industriilor, transformarea digitală va estompa treptat și granițele dintre acestea”, spune Michael Wade, director al Centrului DBT.

Cu toate acestea, reprezentanții a 45% dintre companii consideră că revoluția digitală nu este un subiect atât de important încât să fie dezbătut în ședințele consiliului de administrație. Studiul a fost realizat în urma unui sondaj de opinie, la care au participat 941 de reprezentanți din 12 industrii (Tehnologie, Media & Entertainment, Retail, Servicii Financiare, Telecomunicații, Educație, Turism, Producție, Sănătate, Utilități, Petrol și Gaze, Farma) și țări diferite, precum Australia, Brazilia, Canada, China, Franța, Germania, India, Italia, Japonia, Mexic, Rusia, Anglia și SUA.

După cum o arată nu doar studiile, ci și realitatea economică, toate businessurile vor fi afectate de digitalizare și va fi aproape imposibil pentru o companie să supraviețuiască fără o strategie clară în domeniu. “Nu vor mai exista businessuri fără componentă de tehnologie adânc implantată în businessul respectiv. Nu vorbim doar despre un computer sau o parte din infrastructură, ci despre tot businessul, de la modul cum se interacționează cu clienții până la lanțul de furnizori”, a declarat Dorin Pena, General Manager al Cisco România, pentru revista Biz. Compania americană consideră că este crucial pentru orice strategie de digitalizare a unei companii să existe o platformă tehnică fiabilă, stabilă și sigură, adică de o rețea performantă. “Chiar dacă muți infrastructura IT în cloud, ai nevoie de rețea bună ca să o poți accesa. Securitatea este foarte importantă. Nu mai este o componentă separată, ci e parte integrantă a oricărui proiect, a oricărei infrastructuri, a oricărui business”, adaugă Dorin Pena.

Un alt jucător global în digitalizare care va pune accentul și în România pe zona de IMM este SAP. Strategia companiei pe toate piețele pe care este prezentă e centrată în jurul conceptului transformării digitale a companiilor, prin adoptarea de noi modele de business, adaptate la evoluțiile tehnologice actuale și viitoare. “Companiile au rămas în urma consumatorilor în evoluția digitală și noi le putem ajuta să adopte noile modele de business bazate pe tehnologiile care schimbă lumea”, spunea recent Simon Kaluza, Managing Director SAP pentru Europa Centrală și de Est. Motorul transformării digitale vine din faptul că, în 2020, nu mai puțin de 75% din forța de muncă a lumii va fi formată din millennials, oameni obișnuiți cu informații, date și servicii accesibile oriunde prin intermediul smartphone-urilor. Kaluza spune că, în prezent, 80% din businessul SAP vine din zona IMM-urilor și că serviciile oferite de companie se îndreaptă spre zona de “uberizare” a oricărui business. “Ne mutăm în zona soluțiilor front-end. Din câte am observat, segmentarea așa cum o știam dispare și ne aflăm în era personalizării produselor și serviciilor. Lucrăm cu cantități uriașe de date, care trebuie prelucrate și noi oferim tocmai soluții în această zonă”, a adăugat Kaluza. SAP, unul dintre cei mai mari producători de software de business la nivel global, a anunțat deja că va mai angaja circa 80 de specialiști români în centrele sale de nearshoring din București, Timișoara și Cluj-Napoca, unde are deja 400 de angajați.

Așa cum Uber sau AirBNB au zguduit din temelii piețe tradiționale doar prin tehnologie, orice domeniu este vulnerabil astăzi în fața digitalizării. Data analytics, Internet of Things, robotica și alte inovații au creat posibilități tehnologice noi care influențează toate industriile, iar noi jucători digitali își fac apariția în multe sectoare industriale tradiționale. “Sunt joburi care vor dispărea, industrii care vor dispărea, companii care vor dispărea dacă nu se adaptează la digitalizare”, avertizează Dorin Pena, de la Cisco. În același timp, însă, digitalizarea înseamnă oportunități pentru companiile care știu să o folosească pentru a-și crea un avantaj competitiv. Tocmai de aceea este surprinzător faptul că doar 20% din potențialul generat anul trecut de digitalizare a fost accesat de companiile din sectorul privat, potrivit unui raport al Cisco. Spre exemplu, potrivit studiului, retailerii pot îm­bunătăți substanțial relația pe care o au cu clienții și pot eficientiza forța de muncă, prin investiții în digitalizarea afacerilor, ca să poată concura cu magazinele care își desfășoară activitatea strict online. Valoarea pe care o generează digitalizarea doar prin oferirea de analize mai detaliate despre procesele de business reprezintă aproximativ 285 de miliarde de dolari. Cu toate acestea, Cisco estimează că industria de retail a accesat în 2015 doar 15% din valoarea potențială.