Marketing cu viziune

Simona Panait / foto: Vali Mirea

În curând se împlinește un an de când Simona Panait s-a alăturat echipei Samsung Electronics și este responsabilă de strategia de marketing și comunicare a brandului din Europa de Sud-Est, incluzând România, Ungaria și Bulgaria. Din experiența celor 17 ani pe care îi are în marketing și prin puterea exemplului personal, ne împărtășește câteva din secretele meseriei de marketer.

Simona Panait și-a început cariera în anul 2000 în Coca-Cola HBC Romania și a ocupat, de-a lungul timpului, diferite roluri în departamentele de marketing și comercial: Regional Trade Marketing Coordinator, Trade Coordinator Key Accounts, Promo & Launches Coordinator, Trade Marketing Manager East Zone, Consumer Activation Manager, respectiv National Marketing Manager. Înainte de a se alătura echipei Samsung, a fost Operations Marketing Manager pentru România și Moldova în cadrul Coca-Cola Company, precum și Global Marketing Manager pentru Ilko Coffee International, un joint venture între Coca-Cola Company și illy Caffe.

Care a fost primul contact cu marketingul?

Primul contact a fost în facultate, dar ade­vărata mea interacțiune cu marketingul a început în anul 2000, ca marketing trainee, parte dintr-un program special dezvoltat de compania în care activam la vremea respectivă, alături de alți câțiva colegi de generație pe care îi regăsesc printre profesioniștii de marketing sau antreprenorii de succes de azi. Am început cu un proiect foarte drag mie, campania de relansare a ambalajului de 250 ml RGB, un proiect care părea relativ simplu și despre care ulterior am realizat că este un important proiect de brand, având în vedere că era vorba de sticla contur Coca-Cola. Proiectul a fost lansat cu succes și a continuat câțiva ani la rând, obținând și votul partenerilor din retail pentru cel mai bun program de specialitate.

Când ai știut că este un domeniu care ți se potrivește?

Sunt o persoană dinamică, dornică de cunoaștere, de a experimenta, de a schimba idei cu alte persoane și îmi doresc să las amprenta personală în ceea ce fac, să construiesc ceva. Așa că am știut de la început că marketingul, prin impactul campaniilor de brand, lansărilor de produse și evenimentelor de consumator, este ceea ce mi se potrivește și mă motivează din punct de vedere profesional. Apropo de cariera mea în marketing, aș putea însă zice că altcineva a văzut la momentul respectiv potențialul meu și a investit timp și atenție în dezvoltarea mea. Am avut manageri care au știut să cultive și să pondereze această nevoie de cunoaștere și actualizare și să mă motiveze să îmi doresc mai mult în traseul profesional. Iar pentru asta le mulțumesc și le datorez recunoștința. Cred în rolul unui lider de a crește și dezvolta echipe și la rândul meu sper că am reușit să fac același lucru pentru un număr de oameni de marketing de succes.

Numește trei trăsături de caracter și trei abilități pe care consideri că ar trebui să le aibă un profesionist în domeniul marketingului.

Îmi este greu să aleg doar trei trăsături de caracter, dar dacă ar fi să le selectez, în opinia mea ar fi: pasiunea pentru ceea ce faci, curiozitatea intelectuală – de a vrea să înțelegi piața, consumatorul, ce îl motivează, ce îl face să cumpere un brand versus altul, de a chestiona lucrurile și de a găsi metode noi, inovatoare de a interacționa și genera emoție și angajament față de brand, respectiv agilitatea sau capacitatea de adaptare și de a răspunde la situațiile noi si neprevăzute din piață. Din punctul de vedere al abilităților, cred că pentru orice marketer de succes a devenit din ce în ce mai important să știe să spună o poveste, să transmită o experiență proprie și să poată insufla emoție audienței. La fel de important este să știe să asculte, să fie atent la ce întâmplă în jurul lui, să asculte consumatorii și, nu în ultimul rând, viziunea de ansamblu, capacitatea de a vedea lucrurile în perspectivă.

Ce surse de informare și de inspirație ai în plan profesional?

Dincolo de newsletter-urile, studiile și analizele interne ale companiei (Samsung), citesc cu plăcere Harvard Business Review, Advertising Age, AdWeek, Forbes, Mashable sau Inc. pentru articolele, studiile de caz și podcast-urile de specialitate, comentariile asupra ultimelor trenduri în industrie și interviurile legate de campanii globale de succes. Local sunt abonată la revista Biz, ZF Corporate, IAA România, Smark și IQads pentru a fi la curent cu ultimele campanii de brand, evenimente de business sau discuții din industria de IT&C și telecom. De asemenea, ca sursă de inspirație, împreună cu echipele din agențiile de media, creație și digital cu care lucrăm am construit o comunitate, un spațiu prin intermediul căruia împărtășim articole, experiențe, im­presii și opinii despre subiecte de marketing, dezvoltare profesională, trenduri și tehnologii de ultim moment, dezvoltate local sau global.

O recomandare de site / blog, carte sau un curs de marketing pentru cei care lucrează deja în marketing de mai mulți ani.

Celor care au deja experiență în marketing le recomand să citească „Permission Marketing” de Seth Godin, o carte care introduce un mod fundamental diferit de a aborda advertising-ul. Un site pe care îl urmăresc relativ periodic este marketingland.com, unde găsesc articole și rapoarte de specialitate pe diverse categorii: media, social, SEO, SEM, mobile, analytics. Pentru abordarea integrată, cu studii de caz și module desenate pe nivel de experiență, recomand cursurile CIM (Chartered Institute of Marketing) tuturor celor care vor să se perfecționeze și să dezvolte o carieră în marketing. Local, Școala IAA este un mini-masterat, fiind cel mai complex program de pregătire profesională destinat tuturor celor care lucrează în industria de marketing și comunicare.

Dar pentru cei aflați la început de drum?

Pentru cei aflați la început de drum în marketing recomand „Positioning: The Battle for Your Mind”, o carte „must have”, în care Al Ries și Jack Trout descriu cum poziționarea brandului este importantă pentru a ajunge într-un mod eficient la segmentul de consumatori targetat, într-o piață saturată (de aceiași autori, ca bonus recomand „The 22 Immutable Laws of Marketing”). Ca surse de informație online, Smark și IQAds sunt un punct de plecare foarte bun pentru fami­liarizarea cu industria marcomm locală.

Campania favorită de-a lungul timpului?

Am lucrat mulți ani în sistemul Coca-Cola, așa că o alegere simplă ar fi campania globală de succes Share a Coke, care a avut o abordare diferită, implicând consumatorii la un nivel personal și făcându-i să împărtășească experiența cu brandul cu cei dragi. Tot din FMCG îmi vine în minte Dove: campania Real Beauty. Sunt un fan al mărcilor care merg dincolo de beneficiul intrinsec, comercial, legat de consum și construiesc campanii de educație, branduri care sunt autentice, cu o identitate clară și care comunică un sistem de valori cu care consumatorii se pot identifica.