Antreprenori

Micile greseli ale marilor antreprenori

7 oct. 2015 8 min

Micile greseli ale marilor antreprenori

Reading Time: 8 minute

Suntem asaltati zilnic de retete de succes: de la carti despre strategii adoptate de companii de peste Ocean care, foarte probabil nu se potrivesc in mediul de business local, la articole despre imbogatirea peste noapte ori discursuri motivationale, toate aceste „sfaturi” isi fac simtita prezenta tot mai des. In aceasta goana de a analiza succesul pe toate partile, omitem ca si din micile greseli se pot desprinde lectii mai importante decat din clasicele retetele de succes.

Dezlegare la delegare?

La scurta vreme dupa lansarea FAN Courier, Felix Patrascanu a fost pe punctul sa renunte la conducerea companiei de curierat. Intr-o seara, in drum spre casa, cu gandul la toate sarcinile de la birou, a realizat ca a condus in directia opusa locuintei si ca se afla intr-un alt cartier. Acela a fost momentul in care Managing Partnerul FAN Courier si-a propus o schimbare. Si, a inceput cu pasi mici. Tinta initiala a fost sa ii sune telefonul doar de 10-15 ori pe zi. Daca va pare in continuare mult, este un progres, mai ales ca pe atunci timpul petrecut la telefon era urias chiar si cand se afla la plaja, in concediu. Toata lumea, de la curieri, mecanici, la parteneri de afaceri, chiar si femeia de serviciu il apela pe Managing Partnerul firmei de curierat, sa intrebe ce solutie sa foloseasca la curatenie. Cine credeti ca introducea toate expeditiile in sistem? Ati ghicit, tot antreprenorul.

„Ajunsesem sa nu mai ascult muzica in masina, ma enerva si muzica. Eram intr-o depresie totala”, povesteste Felix Patrascanu pentru Biz. „Am zis ca trebuie sa fac ceva repede si am inceput sa deleg. Creand acel imperiu, unde eu eram la toate butoanele, bineinteles ca la inceput mi s-a parut ca tot ce am delegat nu miroase bine, ca nu se intampla deloc bine”, isi aminteste zambind Managing Partnerul FAN Courier.

Felix Patrascanu_1655
Felix Patrascanu, Managing Partner FAN Courier; Foto: Vali Mirea

 

Desi nu se vedea ca un antreprenor, fiindca si-a dorit dintotdeauna sa fie judecator, Felix Patrascanu a patruns pe drumul antreprenoriatului in urma cu 18 ani, pe vremea cand se pregatea sa faca tranzitia de la postul de director de operatiuni al unei firme de curierat catre o companie ce vindea carte straina. Pe atunci, cei doi asociati, Adrian si Neculai Mihai (FAN sunt initialele prenumelui celor trei asociati), i-au propus acestuia sa se alature companiei, iar Felix Patrascanu nu a stat deloc pe ganduri si a acceptat. Desi cunostea din punct de vedere tehnic foarte bine domeniul curieratului, managementul si partea economica a unui business ii erau inca oarecum straine. “Nu stiam cu ce se mananca un cash-flow, nu stiam cu ce se mananca darile catre stat, taxe, impozite si alte lucruri. In inconstienta de inceput, care ne-a caracterizat pe foarte multi dintre antreprenorii anilor ’90, nimeni nu stia aceste lucruri, numai ca ne-am aruncat pur si simplu intr-o mare care era si un pic agitata si am invatat din mers”, spune Felix Patrascanu. Daca la prima vedere pare usor, nu este deloc asa. Pe atunci nu existau nici modele, conexiunile la internet erau o raritate, la fel si evenimentele de business unde ar fi putut cineva sa raspunda la intrebarile antreprenorilor. Pionierii antreprenoriatului din Romania au sarit in apa si au invatat sa inoate si sa supravietuiasca pe cont propriu. Lectia dura invatata la inceput de drum de Managing Partnerul FAN Courier? Delegarea. „Un manager bun se inconjoara de oameni buni. Niciodata nu voi fi bun in IT, nu stiu programare. Am oarecare aplecari, dar asta nu inseamna ca sunt cel mai bun HR”, spune Felix Patrascanu. „Toate businessurile clasice, la un moment dat vor trebui resetate si vor avea un nou inceput. Si, atunci te bazezi pe oameni destepti si foarte vizionari, de care te inconjori istet si poti sa treci foarte usor peste hopuri”, adauga Felix Patrascanu.  

Care sunt capcanele lipsei de delegare?

De Anca Tomoroga, HR Consultant la IDLearning

Poate ca ne este teama de esec, mai ales intr-o cultura in care greselile se penalizeaza. Insa fiecare a evoluat experimentand si invatand din greseli. Iar daca din greseli se invata, de ce le evitam? Poate ca ne este teama ca statutul nostru poate avea de suferit sau ca ne pierdem postul. Cat de probabil este asta? Poate ca ni se pare ca ne privam de satisfactia si succesul propriu atunci cand NOI am indeplinit bine o sarcina. Dar cum ar fi satisfactia cand vezi ca experienta ta este multiplicata? Sau, fiind secolul vitezei, perceptia comuna este ca dureaza mai mult timp sa explicam o sarcina, decat sa o indeplinim. Este o varianta castigatoare de timp pe termen lung? Practic, lipsa delegarii ne prinde in capcana unui rol de „doing”, in loc de  „managing”.  Daca vrem sa avansam in cariera, trebuie sa invatam sa delegam pentru a avea timp si energie pentru lucrurile cu adevarat importante. Altfel, putem ramane executanti cu carti de vizita pe care scrie „manager” sau antreprenor.

Investitorul potrivit, la locul potrivit

Daca ar avea de angajat intre un antreprenor care esuat si un salariat care a mers pe cel mai sigur drum, Vlad Stan nu ar sta pe ganduri nicio secunda. Ar opta pentru candidatul provenit din lumea antreprenoriatului pentru curajul de a incerca si pentru lectiile invatate din propriile greseli. Pentru ca, la randul sau, Vlad Stan, fondator si CEO al Startupkit, a trecut prin astfel de momente. O spune chiar pe contul sau de Twitter, unde se descrie ca fiind „fondator cu experienta. De la zero la exit: de doua ori. De la zero la minus: de multe ori”.

„Cea mai mare greseala a fost sa imi aleg investitorii nepotriviti”, povesteste Vlad Stan pentru Biz. „Deoarece atunci cand esti la inceput si iti vin bani, ai tendinta sa spui foarte usor «da» la o oferta care iti poate face viata mai usoara pe termen scurt. Insa poti da de tot felul de oameni, de la lacomi, la prosti sau chiar rauvoitori”, adauga fondatorul Startupkit, un portal ce pune la dispozitie cel mai eficient proces de invatare pentru antreprenorii autodidacti.

Vlad Stan
Vlad Stan, fondator si CEO la Startupkit; Foto: Vali Mirea

Si cum proverbul „din greseli se invata” este cat se poate de adevarat si in antreprenoriat, Vlad Stan a invatat ca, atunci cand accepta bani, sa se informeze cu minutiozitate despre cine este investitorul, in ce altceva a mai investit si ce parere au alti antreprenori despre acel investitor. „In plus, ma asigur ca poate contribui si cu altceva in afara de bani”, mai spune cel care a pus bazele Startupkit, alaturi de alte 12 companii de tehnologie in ultimii 15 ani. „Mai importabnti decat banii sunt oamenii cu care te asociezi. Este important sa ai langa tine oamenii potriviti. Urmeaza un drum extrem de greu, e ca si cum ai pleca pe Himalaya cu un super bogat fitos, in loc sa iei cu tine un serpas”, spune Vlad Stan, care adauga ca antreprenorii nu ar trebui sa investeasca in businessuri, pentru ca aceasta este misiunea investitorilor, ei ar trebui sa se dedice businessului, de aceea este extrem de important sa isi aleaga ceva de care sunt pasionati.

Pentru Vlad Stan antreprenoriatul este un mod de viata. De 20 de ani este in business si nu numai ca nu s-a plictisit, dar nu da nici semne de oboseala, ci din contra face ceea ce ii place cu o pasiune uimitoare. Antreprenorul a fost implicat in mai multe proiecte, printre care Trigwee.com, fondul de investitii SeedMoney, spatiul de lucru destinat antreprenorilor Bucharesthubb.com, asistenta virtuala Engrid, in platforma de dating Cupidonly.com si in Business Design Academy. In trecut a fondat Vodanet Media, una dintre cele mai mari companii romanesti de publishing online, dezvoltata pana la un numar de 100 de angajati si o cifra de afaceri de un milion de euro. Vlad Stan a lansat zeci de proiecte in mediul online: unele au esuat, altele nu, fiind integrate in Acasa.ro, portal operat de Vodanet Media. „Este necesar sa fim mai indulgenti cu noi cand gresim, dar daca incepi ceva azi, fii sigur ca primesti sfaturi de la cei mai buni oameni si nu iti pierzi vremea si energia in mediocritate”, conchide Vlad Stan.     

Leadership, diferenta dintre succes si colaps

De Lucian Arghire, Partener si Senior Consultant la Brightway

In 1990 am infiintat o companie locala a carui obiect de activitate era asamblarea si vanzarea de calculatoare, servicii de montaj si reparatii de centrale telefonice, domenii pe care tehnic le-am invatat cu usurinta. Ma trezisem la viata, eram plin de entuziasm, dar in curand am realizat ca expertiza tehnica nu-mi era suficienta. Aveam sa aflu ca nu reuseam sa motivez angajatii sa-si faca treaba asa cum imi doream. Cu nerabdare si dorinta de a rezolva problema peste noapte, m-am indreptat catre cei mai energici colegi si i-am invitat „pe gratis” sa faca parte din actionariat, transferand partile sociale, si pierzandu-mi astfel pozitia de actionar majoritar. In 10 ani de activitate devenisem local compania numarul 1 in domeniul nostru de activitate, colegii actionari urmandu-mi viziunea. A venit insa un moment cand partenerii mei au dorit sa mergem intr-o alta directie si, dupa runde de negocieri esuate, la nivelul actionariatului s-a produs o ruptura, in opinia lor nenegociabila. Toate acestea au culminat cu cererea lor de a iesi din compania pe care eu o fondasem, in care investisem timp, bani, emotii… TOT. 

Extinderea: ecuatia cu multe necunoscute

Dragos Petrescu are mult fler. Nu trebuie decat sa urmareasca traficul dintr-un anumit loc si, in cateva ore, poate estima ce cifra de afaceri ar avea in primul an un potential restaurant, daca si-ar deschide portile in acel punct. Succesul inregistrat cu City Grill, City Cafe, Trattoria Buongiorno, Hanu’ Berarilor sau Caru’ cu Bere il fac pe Dragos Petrescu unul dintre cei mai puternici antreprenori romani. Cu toate acestea, antreprenorul nu poate spune ca a fost ferit de mici stangacii. Desi recunoaste ca nu a facut o greseala critica, „greseli am facut si am trecut peste ele”, spune Dragos Petrescu, fondatorul City Grill, pentru Biz.

„De exemplu increderea prea mare in bula economica din 2007, cand am achizitionat cu finantare bancara doua imobile in stare precara. Lipsa experientei in alt domeniu de activitate (real estate si constructii) a facut ca investitia sa fie mult mai mare decat ce am prevazut. Rezultatul: consumarea resurselor in alta directie in mod ineficient”, isi aminteste antreprenorul.

Dragos Petrescu_0073
Dragos Petrescu, fondator Trotter Prim; Foto: Vali Mirea

Dupa aceasta „rocada”, Dragos Petrescu recunoaste ca a „stat in sah” cativa ani buni si doar datorita cresterii consistente a businessului principal a reusit sa dea in folosinta cladirile. Principala lectie invatata din aceasta experienta? Puterea modestiei, dupa cum spune chiar antreprenorul. „Cultura businessului romanesc foarte cruda (in sensul tineretii, doar 25 de ani) de altfel asimileaza greseala decizionala esecului, cand in realitate greseala face parte din educarea oricarui antreprenor de succes”, adauga Petrescu. Pentru el, munca si curajul in afaceri au mers mana in mana de-a lungul a peste doua decenii de business. Aceste doua ingrediente l-au plasat mereu pe antreprenorul roman cu un pas inaintea competitorilor. Fondatorul City Grill a cochetat cu antreprenoriatul inca din 1990, cand vindea ziare, iar un pic mai tarziu importa papuci din Tailanda si ochelari de soare din Olanda. In 1999, pe vremea cand nu existau restaurante din clasa medie, Dragos Petrescu, alaturi de Catalin Mahu puneau bazele lantului de restaurante La Mama. Sase ani mai tarziu s-a despartit de asociatul sau si a decis sa continue pe cont propriu cu City Grill, lant pe care antreprenorul planuieste sa il extinda in tara, vizand in primul rand Cluj, apoi Timisoara, Constanta si Iasi. In vara acestui an, Dragos Petrescu a achizitionat si Hanul lui Manuc, proprietate aflata in Centrul Vechi al Bucurestiului si a demarat lucrarile de renovare a localului cu o capacitate de 700 de locuri. La inceputul acestui an, Dragos Petrescu a achizitionat si restaurantul Pescarus, din zona de nord a parcului Herastrau, cu o capacitate de aproape 850 de locuri, care se bucura si de o istorie interesanta. Construit la 1938, restaurantul Pescarus a fost „desenat” de arhitectul Horia Creanga, nepotul scriitorului Ion Creanga.

Capcanele necunoscutului

De Viorel Panaite, Managing Partner al Human Invest

Un producator consacrat in lactate a pasit de curand in domeniul bauturilor naturale proaspete, un antreprenor in distributie si-a deschis un lant de restaurante de peste, un antreprenor cunoscut in domeniul sanatatii a pasit in domeniul educatiei. Sunt povesti din jurul nostru pe care le-am auzit multi dintre noi. Un lucru este cert insa: tot debutant esti atunci cand pasesti pentru prima data intr-un domeniu necunoscut. Iar capcanele relevante cu care te intalnesti raman specifice debutantului, vrei, nu vrei: te bazezi prea mult pe succesul anterior si iti place iluzia ca succesul va veni repede si sigur, pentru ca ai deja o performanta demonstrata, nu? De cele mai multe ori subestimezi necesarul de investitii, de timp pentru sustinerea si consolidarea afacerii, uiti de eforturile pe care le-ai facut in businessul in care ai avut succes. Presupui ca ai deja conexiunile potrivite sau te bazezi ca iti vei face mai repede conexiunile necesare. Optimismul este nefondat, increderea este exagerat de inalta, iar estimarile sunt nerealiste (de obicei, costurile la care te astepti sunt subestimate, veniturile supraestimate, timpul de recuperare a investitiei si provocarile de cash-flow minimizate).

Foto: Dreamstime

 

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: