Mihaela Radulescu: Un business pe o nisa a niselor

<p> Dupa ce timp de 14 ani a fost Client Service Director in mai multe agentii de publicitate si Senior Consultant la Brandient, Mihaela Radulescu a lansat Innerout, “un antreprenoriat care ajuta antreprenoriatele sa se defineasca”. Aceasta este, pe scurt, esenta noului business de consultanta in branding persponal. Mai multe despre ce a motivat-o sa intre pe aceasta nisa si primii pasi pe care urmeaza sa-i faca, ne-a povestit in interviul acordat cu ocazia lansarii.</p> <p>  </p> <p> <strong>Ce te-a determinat sa lansezi propriul business? De ce acum?</strong></p> <p> Am lucrat in publicitate si branding mai bine de 14 ani, am facut project si people management din pozitia de Client Service Director si Senior Brand Consultant, iar toata formarea si educatia mea sunt umaniste (facultatea de filosofie si studii in comunicare si relatii publice). Branding-ul personal a venit ca un pas firesc in acest drum profesional. Am identificat o necesitate in piata, in randul antreprenorilor din domenii creative si cu meserii liberale (avocati, designeri, arhitecti, bloggeri, oameni de media) si am venit in intampinarea ei. Necesitatea este aceea de a-si defini o promisiune de valoare in business din care sa faca o pozitionare si pe care sa o urmeze disciplinat in comunicare, astfel incat sa-si consolideze o buna reputatie in domeniul lor de expertiza. Branding-ul personal este un instrument de management al unui business in sensul in care buna reputatie a unui lider se transforma in capital pentru afacerea sa.</p> <p>  </p> <p> <strong>Ce ti-ai propus sa aduci nou pe piata de consultanta in branding?</strong></p> <p> Branding-ul e o nisa in Romania, branding-ul personal este o nisa  a niselor, iar branding-ul personal asa cum am ales eu sa-l practic (la intersectia dintre coaching, branding, cercetare calitativa si comunicare) este, indraznesc sa cred, unic.</p> <p> Ca orice demers inovator, trebuie sa-si asume educarea pietei: sa creeze cunoastere specifica si sa modeleze asteptari. Insa puterea diferentiatoare a acestui demers si valoarea adaugata rezida in caracterul lor…personal: nu poti sa le simti valoarea decat daca treci prin proces, sau daca iti spune cineva care a trecut prin asta. Reactiile la intregul demers sunt incurajatoare pana acum, chiar peste asteptarile mele, in general realiste.</p> <p> In momentul de fata, in Romania, branding-ul personal este mai degraba legat de show-biz ca fabrica de vedete si este mai putin legat de business. Eu vad branding-ul personal la intersectia dintre reputatia unui lider si credibilitatea afacerii lui, mai exact ca instrument de management al unei afaceri prin management-ul reputational al liderului, izvorat din autocunoastere si calat pe eficienta.</p> <p> Sunt convinsa ca exista oameni care il pot practica onorabil si imi respect din principiu colegii din mica breasla a comunicarii, alaturi de care m-am format, insa n-am vazut demersuri coerente, cu asumarea unei declaratii de principii sau a unei pozitionari diferentiatoare. Dar sunt, desigur, cateva cazuri de branduri, de celebritati in special, de pe la noi in spatele carora se ghiceste un efort profesionist de branding. Altfel spus, pot vedea branding-ul personal in Romania prin intermediul catorva “produse” vizibile, insa nu vad demersuri articulate si promovate prin prisma a ceea ce le diferentiaza.</p> <p> In Vest branding-ul personal este ceva mai copt, exista cativa oameni care au scris carti (nu foarte multi, dovada ca instrumentarul si practica raman totusi destul de ….personale, iar branding-ul personal se sustrage teoretizarii!). Si acolo instrumentarul este in special de PR, iar cartile abunda de sfaturi si solutii dedicate managementului de cariera. Acolo branding-ul personal este in mare parte o industrie a trainerilor care tin prelegeri despre succes de tipul self help, tips &tricks, how to?</p> <p>  </p> <p> <strong>De ce branding personal si nu consultanta in branding corporate?</strong></p> <p> Am practicat consultanta in branding-ul corporate, de servicii sau de produs in cadrul Brandient, cu care colaborez in continuare. Am ales branding-ul personal pentru ca, in primul rand nevoia exista si in al doilea rand pentru ca am vrut sa creez o metodologie proprie, aflata la intersectia mai multor domenii si un instrumentar al meu cu care sa-mi fac treaba si sa produc rezultate in oameni. Managementul reputatiei este un domeniu complex, in care nu te poti distinge daca ai la indemana doar un retetar de promovare practicat de media pietei. Si mai ales nu poti construi nimic daca tratezi brandul personal ca unul de produs.  Branding-ul personal ca demers are totusi ceva unic, care scapa de fiecare data retetelor: si anume, el trebuie practicat… personal, adica adaptat la particularul unic al persoanei.</p> <p>  </p> <p> <strong>Cine sunt potentialii tai clienti? Cui te adresezi?</strong></p> <p> Am ales sa ma ocup de reprezentanti ai antreprenoriatelor si meseriilor liberale (de la avocati si arhitecti la oameni de media) de reprezentanti ai clasei creative (fashion designers, bloggers, de exemplu). Aici cred ca se poate construi frumos, aici e potential. Sunt antreprenori aflati la inceput care isi cauta drumul si incearca sa se pozitioneze, sa faca o diferenta in promisiunea lor, sau, dimpotriva antreprenori la o rascruce de oportunitati, care au nevoie de o clarificare a optiunilor sau de o noua strategie. Din anumite puncte de vedere branding-ul personal se afla la intersectia dintre consultanta in comunicare si coaching-ul personal.</p> <p>  </p> <p> <strong>Ai pornit la drum cu un portofoliu de clienti sau abia de acum incepi sa explorezi oportunitati de new business?</strong></p> <p> Am deja un mic, dar incurajator portofoliu de clienti.</p> <p>  </p> <p> <strong>Ce obiective ti-ai stabilit pentru primul an de activitate?</strong></p> <p> Cel putin un client sau doi din fiecare domeniu pe care il vizez si o suficienta notorietate care sa faciliteze noi contacte relevante. In acest domeniu sunt pretioase recomandarile informale, iar ceea ce cultiv sunt relatiile one-to-one si networking-ul de calitate.</p> <p>  </p> <p> <strong>Cu cine colaborezi in acest demers antreprenorial?</strong></p> <p> Partenerul principal este Dan Petre, un senior in cercetarea calitativa din Romania, cel care a infiintat si conduce departamentul de cercetare calitativa de la D&D Research. Am furnizori in design, PR, media, orice este necesar pentru partea de implementare.</p> <p>  </p> <p>  </p> <p>  </p>