Mobile World Congress 2013 – ziua 1

<p> Editia din 2013 a <a href=”http://www.mobileworldcongress.com/”>Mobile World Congress</a>, desfasurata la Barcelona sub sloganul « noul orizont al mobilitatii », si-a propus sa ne arate, in cele mai diverse, interactive, spectaculoase moduri, cat de mult reuseste tehnologia mobila sa schimbe mediul inconjurator, comunitatile din care facem parte, viata noastra de zi cu zi; de la platile mobile si pana la realitatea augmentata, impactul pe care mobilitatea  il are asupra lumii intregi pare a fi fara limite.</p> <p>  </p> <p> Pe parcursul celor patru zile de eveniment, echipa <a href=”http://www.syscomdigital.ro”>Syscom Digital</a> ne tine la curent cu noutatile, lansarile de produse, prezentarile acestei editii si ne relateaza de la fata locului despre cele mai importante dintre subiectele si evenimentele fiecarei zile, incercand sa faca ordine printre sutele de cifre si date vehiculate: CEO ai celor mai influente companii mondiale isi vor prezenta viziunile asupra peisajului mobil de azi, mai mult de <strong>1.500 de furnizori </strong>de device-uri mobile, servicii si tehnologii din toata lumea isi vor expune know-how-ul in cadrul celei mai asteptate expozitii de profil a anului, « Planeta Aplicatiilor » aduce la un loc peste <strong>12.000 de dezvoltatori</strong>, iar platforma <strong>mPowered Brands</strong> ii va ajuta pe marketerii din lumea intreaga sa inteleaga si mai bine cum functioneaza mobilul ca instrument de marketing; si nu in cele din urma, cele mai mari realizari, tehnologii noi, device-uri si idei inovatoare vor fi premiate in cadrul celei de-a 18-a Gale Anuale a Premiilor Industriei Mobile Globale.</p> <p>  </p> <p> <strong>Ziua intai</strong></p> <p>  </p> <p> Trebuie sa recunoastem ca am pornit la drum catre MWC 2013 cu un usor scepticism alimentat de zvonul ca show-ul de la Barcelona si-a cam pierdut din stralucire, reprezentand tot mai putin scena de lansare a noilor device-uri si tehnologii, echivalentul inovatiei in materie de smartphone-uri, ci mai degraba o ocazie de expunere, de exprimare a prezentei active pe piata, de networking. Adevarul este ca cei mai mari jucatori din domeniu obisnuiesc in ultima vreme sa-si lanseze asa-numitele « flagship device-uri » in cadrul unor evenimente proprii si nu la mari show-uri de profil, tocmai pentru a avea exclusivitate si pentru a nu se pierde printre numeroasele noutati/actiuni/prezentari/demonstratii specifice unor astfel de evenimente. Este cazul Motorola/Google, Samsung, HTC, care au decis sa lase deoparte lansarile celor mai asteptate produse.</p> <p>  </p> <p> Chiar si asa, un lucru este cert, incercand parca sa demonstreze contrariul: MWC continua sa adune tot mai multi expozanti si vizitatori cu fiecare editie (nu mai putin de 70.000 de persoane sunt asteptate sa treaca pragul MWC in 2013; inca de la primele ore, se formeaza la intrare cozi de cel putin 500m, <strong><em>vezi foto 1</em></strong>) intr-un spatiu de expunere din ce in ce mai generos (noua locatie, Fira Gran Via, are 240.000 mp). Poate ca, pana la urma, nu despre noutatile si lansarile de ultima ora este vorba, ci despre experienta, conexiune, interactivitate: utilizatorii din lumea intreaga vin pregatiti sa testeze, sa puna intrebari, sa compare. Iar marile branduri nu pot rata o asemenea oportunitate, incercand sa creeze experiente cat mai interesante pentru audienta (<strong><em>vezi foto 2</em></strong>).</p> <p>  </p> <p> Chiar de la intrare experimentezi noile tehnologii: toti participantii (expozanti, vendori, vizitatori) pot face schimb de informatii prin intermediul mobilului si a <strong>tehnologiei NFC (Near Field Communication)</strong> puse la dispozitie de organizatori. Touch point-urile NFC sunt aproape la tot pasul, rasplatindu-ti instant curiozitatea de indata ce cauti sa accesezi informatii despre eveniment (in plus, nu trebuie sa-ti faci griji ca ti se termina bateria la telefon: organizatorii s-au gandit la tot si au pus la dispozitie standuri de incarcare a device-urilor mobile – <strong><em>vezi foto 3</em></strong>). Nu mai este nicio surpriza ca lucrurile evolueaza extrem de rapid in universul mobil: daca anul trecut doar ne imaginam cat de departe poate ajunge tehnologia NFC, anul acesta iat-o extrem de accesibila! NFC este pe val: anul trecut au fost vandute la nivel mondial aproape 50 de milioane de handset-uri compatibile NFC, iar pana in 2016 se asteapta ca numarul unitatilor vandute sa ajunga la peste 500 de milioane. Drept dovada, la MWC este suficient sa ai un handset compatibil NFC, sa-l apropii de smart posterele plasate in locatii-cheie si gata – te-ai conectat!</p> <p>  </p> <p> Si <strong>platile mobile</strong> au luat avant la MWC 2013, demonstrand ca tipul acesta de tranzactii va fi tot mai popular in viitor, pe masura ce tot mai multi consumatori ii vor aprecia simplitatea: patru companii (Telefonica, Visa Europe, Gemalto and CaixaBank) si-au unit eforturile in dezvoltarea unei aplicatii care permite delegatilor, pe baza unei cartele prepaid virtuale, sa efectueze plati mobile atat in cadrul evenimentului, cat si in alte 16.000 de terminale si 700 de taxiuri din orasul-gazda, Barcelona.</p> <p>  </p> <p> In pre-deschiderea evenimentului, <strong>Samsung</strong> a prezentat tableta Galaxy Note 8.0 cu ecrande 8 inch (<strong><em>vezi foto 4</em></strong>), produs care concureaza direct cu iPad Mini; noua tableta de la Samsung poate efectua si apeluri telefonice. Tototdata, in cadrul conferintei de presa de duminica (<strong><em>vezi foto 5</em></strong>), <strong>Mozilla</strong> a lansat oficial noul sistem de operare pentru smartphone-uri, Firefox (<strong><em>vezi foto 6</em></strong>), care se va regasi initial pe telefoanele fabricate de Alcatel, LG si ZTE (<strong><em>vezi foto 7</em></strong>).Similar, gigantul chinez <strong>Huawei</strong> a prezentat noul smartphone Ascend P2, cu o camera de 13 MP si conexiune LTE, cu viteze de pana la 150 Mbps. Conferinta <strong>Sony</strong> (<strong><em>vezi foto 8</em></strong>) a punctat elementele-forte ale brandurilor mobile din portofoliu, chiar daca nu a lansat propriu-zis niciun device (ultimul sau produs, Sony Xperia Z, a fost deja oficial lansat in cadrul CES 2013). Oficialii Sony au vorbit despre tehnologia NFC, afirmand ca aceasta se va regasi in foarte multe device-uri de brand in 2013. Au prezentat, de asemenea, tableta Xperia, care va fi disponibila global incepand cu primavara aceasta.</p> <p>  </p> <p> Prima zi a debutat cu lansarea seriilor low-cost de la <strong>Nokia</strong> : noul 301 3G, cu panorama shot, al carui element de atractie consta in faptul ca te ghideaza vocal cum sa faci un autoportret. In continuare, Nokia a anuntat si noul 105, disponibil la doar 15 euro. Nokia Lumia 520, care va fi lansat comercial in Hong Kong, prezinta procesor dual-core la 1 GHz ; in schimb, Lumia 720 nu dispune de conectivitate LTE. Surpriza de la Nokia a venit odata cu anuntarea Here – noua denumire pentru Nokia Maps-Nokia Drive-Nokia Transport, serviciu care va fi disponibil si pe Firefox OS. (<strong><em>vezi foto 9 si 10</em></strong>)</p> <p>  </p> <p> Compania <strong>Asus</strong> a fost si ea in centrul atentiei : la conferinta de presa de azi a anuntat PadFone Infinity (o tableta si un smartphone 2 in 1) si tableta FonePad de 7 inch (capabila si de efectuarea apelurilor).</p> <p>  </p> <p> Tot astazi <strong>Intel</strong> a prezentat noua gama de procesoare mobile: Clover Trail+ (disponibil in trei versiuni: de 2, respectiv 1.6 si 1.2 GHz), primul chip dual-core marca Intel pentru smartphone-uri, este de doua ori mai performant si are de trei ori mai multe capacitati grafice decat predecesorul sau, Medfield.</p> <p>  </p> <p> Cele mai mari <strong>standuri</strong> de anul acesta sunt ocupate de Samsung, Huawei, Qualcomm si Ericsson, companii cu strategii de marketing destul de agresive, chiar daca diferite (<strong><em>vezi foto 11 si 12</em></strong>). Huawei, de exemplu, care anul trecut a intrat in topul primilor 5 producatori de telefoane mobile cu cele mai mari vanzari la nivel global, si-a propus sa investeasca masiv in campanii de comunicare, cercetare si dezvoltare, cu precadere in Europa, vazand oportunitati uriase de crestere pe batranul continent (numai pentru Marea Britanie gigantul chinez a planificat un buget de 2 miliarde de dolari).</p> <p>  </p> <p> In final, privind in urma la cele intamplate azi si din perspectiva <strong>publicitatii mobile</strong>, retinem ca ne indreptam cu totii catre o lume intreconectata careia trebuie sa-i facem fata si pe care trebuie sa o stapanim daca vrem ca brandurile si serviciile noastre sa comunice pe intelesul consumatorului de azi. Un raport prezentat de GSMA (organizatorul MWC) arata ca in 5 ani veniturile obtinute de operatorii mobili din schimbul de date le vor depasi pe cele obtinute din serviciile de voce, iar produsele mobile vor revolutiona viata de zi cu zi a consumatorilor. Iata cateva date demne de luat in seama: platformele <strong>mHealth</strong> ar putea genera economii de 400 miliarde de dolari in tarile dezvoltate, pana in 2017 (<strong><em>vezi foto 13 si 14</em></strong>), iar masinile echipate cu servicii de apel de urgenta pot ajuta la salvarea unei vieti din noua prin furnizarea unor informatii de localizare mult mai precise si mai rapide.</p>