Mobile World Congress 2014 – Ziua 3

Mobile World Congress este mult mai mult decat un show de lansare pentru noile device-uri mobile ale gigantilor din toata lumea. Evenimentul in sine reprezinta principalul reper pentru intreaga industrie mobila (de la operatori si furnizori de servicii pana la consumatori).

In cea de-a treia zi de eveniment ne-am propus, dincolo de smartphone-uri, tablete, gadget-uri, diverse device-uri, sa exploram si aspectele legate de aplicatii mobile, servicii, tendinte in marketing mobil, iar continutul MWC s-a dovedit  generos si din acest punct de vedere.

Cu o seara in urma a avut loc festivitatea Global Mobile Awards (foto 1), iar amploarea evenimentului sta drept dovada ca MWC este o platforma globala dedicata tuturor fatetelor mobilitatii. Avand mai mult de 680 de intrari de calibru inalt, competitia a fost una stransa. Ne vom opri la cateva dintre categoriile premiate:

Cea mai buna campanie de Advertising sau Marketing pe platforme mobile: Hindustan Unilever Ltd, pentru Kan Khajura Tesan. KKT este primul advertiser care a lansat initiativa entertainment-on-demand pe platforma mobila in India. Rationalul din spatele acestei campanii este reprezentat de faptul ca un procent larg din target grupul brandurilor FMCG (zone rurale) nu poate fi atins prin canalele traditionale (TV, radio, print). Solutia a fost utilizarea unui device a carui acoperire sa fie mult mai extinsa: telefonul mobil.

La categoria “Aplicatiile anului”, alegerea juriului drept cea mai buna aplicatie mobila “overall” a fost reprezentata de “CityMapper”, aplicatie care reinventeaza transportul urban de zi cu zi: planificarea calatoriei din punctul A in punctul B, informatii in timp real despre toate tipurile de transport disponibile, starea vremii, alerte si tot ce este nevoie pentru ca utilizatorii sa-si simplifice viata urbana.

La aceeasi categorie, cea mai inovatoare aplicatie mobila a fost considerata CamMe dezvoltata de PointGrab, o aplicatie bazata pe camera foto care permite utilizatorilor sa faca fotografii de la distanta cu telefonul mobil fara sa atinga device-ul. Aplicatia care are deja peste 1 milion de deascarcari este ideala pentru realizarea unor “selfies” la mare moda in randul tinerilor.

In privinta celor mai bune terminale de anul trecut, iata care au fost castigatorii:

Cel mai bun smartphone este HTC One (foto 2). Contracandidatii importanti ai acestui model au fost Apple iPhone 5S, LG G2, Nokia Lumia 1020 si Samsung Galaxy Note 3.

Cea mai buna tableta a anului trecut este Apple iPad Air (foto 3), avand drept concurenti Apple iPad Mini cu Retina Display, Google Nexus 7 si Sony Xperia Tablet Z.

Cel mai bun smartphone ieftin a fost desemnat Nokia Lumia 520 (foto 4), acesta fiind in competitie cu Lenovo A390T, Samsung Galaxy Young, Sony Xperia E si Xiaomi Hongmi.

Tot Nokia, modelul 105 (foto 5), este cel mai bun featurephone, contracandidatii sai fiind numai marca Nokia: Nokia 208, Nokia 515 Nokia Asha 210 si Nokia Asha 503.

Premiul pentru inovatie si totodata pentru intreaga activitate de-a lungul anului 2013 a revenit companiei LG.

Revenind in zona aplicatiilor mobile, am vizitat si AppPlanet (foto 6, 7, 8, 9, 10 si 11), spatiul pus la dispozitie de catre organizatori in care se desfasoara conferinte si prezentari ale dezvoltatorilor de aplicatii, o expozitie si o zona de networking.

In mod surprinzator pentru noi, aplicatiile de Augmented Reality au fost foarte putine la numar. Se remarca insa aplicatiile pentru calatorii si muzica. In ultima perioada, “travel apps”-urile au luat avant; majoritatea au caracteristici similare, insa cele mai descarcate sunt cele care ofera ceva in plus experientei de utilizator, intrucat calitatea de a fi utile nu mai este, pur si simplu, satisfacatoare pentru consumatorul de azi. Fie ca iti planifica excursia pe ore, ca iti arata directia catre cel mai popular club din zona sau ca te invata cum sa ceri informatii intr-o limba straina, fiecare aplicatie de top aduce cu sine o inovatie.

Cu ceva vreme in urma, editia londoneza a revistei TimeOut facea topul celor mai bune 50 de aplicatii mobile pentru calatorii, iar la categoria “Planificare” cea mai utila aplicatie a fost considerata FlightTrack (capabila sa faca ordine printre mii de zboruri internationale, avand harti interactive si oferind informatii foarte detaliate despre plecari, intarzieri etc.), urmata indeaproape de WeatherPro.

Componenta MWC reprezentata de aplicatii, servicii, marketing este perfect justificata avand in vedere piata mobila globala, asa cum reiese atat din prezentarile de la eveniment, cat si din statistici: numai in SUA penetrarea smartphone-urilor a depasit pragul de 50%, iar cea a tabletelor a ajuns la 1 din 4 persoane. Noutatile si dezvoltarile Android si iOS, care genereaza majoritatea experientelor de utilizator din zilele noastre, sunt astazi provocate de mai micii, dar nu mai putin ambitiosii jucatori precum RIM, Windows, Mozilla. Mai mult de atat, numeroase companii au introdus solutii de portofele si plati mobile, precum si sisteme NFC de e-ticketing.

Industria mobila a intrat in etapa de consum in masa: pentru consumatori acest lucru inseamna ca o plaja larga de alegeri tocmai le-a fost deschisa, iar pentru cei peste 70.000 de vizitatori de la Barcelona, miza este cu atat mai mare. Pentru marketeri totusi, aceasta este o sabie cu doua taisuri: pe de o parte, majoritatea oamenilor interactioneaza astazi si pot fi contactati prin intermediul device-urilor mobile; pe de alta parte insa, in targetarea audientei, marketerii trebuie sa tina cont de diversitatea in crestere a touch point-urilor si a comportamentelor de consum, dublata de ubicuitatea tehnologiilor mobile.

Sigur ca multora dintre tehnologiile prezentate la MWC 2014 le vor trebui luni de zile, poate chiar ani, sa se dezvolte; altele poate vor si disparea la fel de repede cum au aparut. Un lucru este, insa, cert: device-ul mobil ca instrument si canal de marketing, asa cum ne asteptam inca de acum cativa ani, a trecut de multa vreme de la stadiul “nice-to-have” la stadiul “must-have”.

Vestea buna este ca, atunci cand vine vorba de executie, campaniile mobile de engagement urmeaza aceleasi principii (call-to-action, valoare adaugata, continut etc.), indiferent de tehnologiile utilizate. Asa ca pentru marketerii prezenti la MWC aceasta situatie este un semn de incurajare: oricat de mult ar evolua tehnologia, platformele mobile de engagement pot procesa orice trigger digital (coduri QR, NFC, imagini etc.) – astfel ca orice va fi posibil in campaniile de marketing mobil.

Urmariti-ne si maine, cand vom reveni cu concluziile ultimei zile petrecute la MWC 2014.

Material realizat de echipa Syscom Digital.