Analize

Motorul economiei

25 iun. 2014 8 min

Motorul economiei

Reading Time: 8 minute

Dacia ruleaza cu viteza maxima pe pietele lumii, dupa 15 ani de cand Renault a revenit la Pitesti. Grupul francez culege azi din plin roadele investitiilor de 2,2 miliarde de euro realizate in Romania, dar cantareste atent viitorul marcii.

 

Din multimea de machete auto pe care le are in biroul sau Nicolas Maure, directorul general Dacia si Renault Romania, se disting cateva modele noi Dacia printre masinutele Renault din diverse generatii. In urma cu 15 ani, nu se stia exact daca nu cumva masinile Dacia vor mai fi vazute doar sub forma de machete. Uzina de la Mioveni se afla in 1999 in fata ultimei sanse de privatizare, iar Renault a decis sa se intoarca in Romania, dupa ce in 1968 acordul de licenta semnat cu statul roman pusese bazele industriei auto autohtone. “A fost o oportunitate intrevazuta de presedintele de atunci al Renault, Louis Schweitzer, de a pune la un loc doua proiecte: preluarea Dacia si apoi dezvoltarea si industrializarea unei masini potrivite nevoilor de pe pietele din Europa Centrala si de Est, inclusiv Romania”, arata Nicolas Maure.

 

Nu foarte multi stiu, insa, ca proiectul Logan, sau masina de 5.000 de dolari cum fusese poreclita, se nascuse inainte de preluarea Dacia, cand Louis Schweitzer a facut multe vizite mai ales in Rusia. Acolo a vazut ce preturi aveau masinile si cum erau utilizate, mai ales modelele Jiguli produse de Lada, si s-a gandit la un proiect care sa combine acesti factori. Initial, s-a numit Proiectul X90, concretizat in 2004 prin lansarea Dacia Logan, o masina cu pretul de pornire la 5.000 de euro. Multi nu vedeau viitorul modelului dincolo de piata romaneasca, dar viziunea Renault pe termen lung s-a dovedit a fi corecta. Astazi, asa-numita gama Entry, care cuprinde modelele Logan, Duster, Sandero, Lodgy si Dokker, reprezinta circa 40% din totalul volumelor de vanzari ale Renault si marca Dacia acopera 43 de piete – toate tarile europene, plus Maroc, Algeria, Tunisia, Turcia.

 

Dar modelele din gama Entry sunt disponibile sub brandul Renault si pe alte piete, cum ar fi Brazilia, Rusia, Ucraina, India, Argentina, Africa de Sud, Columbia, Ecuador, Israel, Egipt, Chile, Peru sau Venezuela. Potrivit lui Nicolas Maure, anul trecut productia gamei Entry a atins circa 1.080.000 de unitati sub brandul Dacia si Renault, dintre care vanzarile sub marca Dacia au fost de 430.000 de unitati. Cea mai mare parte a acestui volum se fabrica la Pitesti, unde se produc o mare parte din masinile vandute sub marca Dacia, dar si cateva dintre cele comercializate sub brandul Renault.

 

CURSA PENTRU PRODUCTIVITATE

Renault a investit in Romania 2,2 miliarde de euro, creand la Mioveni cea mai mare platforma logistica a Aliantei Renault- Nissan. Cea mai mare parte a banilor au fost directionati catre platforma de la Mioveni, care a fost modernizata in proportie de 95% si a fost sporita capacitatea de productie. Renault a investit si in partea de cercetaredezvoltare, la Centrul Tehnic Titu la Titu inaugurat in 2010, care se ocupa de testarea vehiculelor si organelor mecanice din gama Entry. La Mioveni, uzina de vehicule si cea mecanica au in total 14.000 de angajati. Uzina de vehicule are o capacitate anuala de 350.000 de unitati, iar anul trecut aici au fost produse 342.620 de vehicule – Logan, Logan MCV, Sandero, Sandero Stepway, Duster si Renault Symbol.

 

Din totalul productiei, 93% au mers la export, iar in mai 2014 s-a atins pragul de 5 milioane de vehicule produse de la infiintarea uzinei, in 1968. La randul sau, uzina mecanica a produs anul trecut 308.000 motoare, 516.000 cutii de viteze, un milion de sasiuri si 16.700 tone de piese de aluminiu, iar 60% din productie au fost exportate catre uzine ale grupului Renault. In conditiile in care platforma industriala de langa Pitesti se apropie de capacitatea maxima, Renault analizeaza in prezent felul in care va directiona investitiile viitoare, mai ales dupa ce a deschis si extins uzina din Tanger, in Maroc, unde produce modelele Lodgy, Dokker, Dokker Van in proportie de 100% si, mai nou, Sandero si Sandero Stepway.

 

In Romania, modelul Duster este fabricat in proportie de 100% pentru pietele Dacia, ca si Logan MCV. “Pentru aceste doua modele, totul e foarte clar. La celelalte modele, productia este impartita. Logan si Sandero se fabrica in tandem in Maroc si la Pitesti. Pentru moment am gasit echilibrul potrivit intre volumele din Romania si cele din Maroc”, subliniaza directorul general al Dacia si Renault Romania. Acest echilibru va depinde de cresterea productivitatii muncii la Mioveni, dar si de discutiile cu sindicatele referitoare la cresterile salariale. “Avem un clasament al tuturor uzinelor din cadrul grupului Renault, iar azi uzina din Mioveni se inscrie in zona medie. Trebuie sa imbunatatim acest lucru si sa aratam ca uzina din Romania poate fi printre cele mai bune. La asta lucram acum”, arata Nicolas Maure.  cresterea productivitatii se realizeaza prin investitii si automatizare acolo unde este nevoie, ceea ce inseamna ca ar putea fi afectat numarul de angajati din uzina. “Trebuie sa imbunatatim si productivitatea efectiva a fortei de munca, in combinatie cu o crestere moderata a salariilor. Purtam discutii cu sindicatul pe aceasta tema, ca sa realizam combinatia dintre dezvoltarea pe termen mediu si lung si un acord win-win cu salariatii”, spune precaut directorul Dacia.

 

LOGICA LOGISTICII

Evolutia productivitatii si negocierile legate de salarii vor juca un rol important in deciziile pe care le va lua grupul Renault cand va decide alocarea productiei catre cele doua uzine (Mioveni si Tanger) pentru noile modele care urmeaza sa fie lansate. In acelasi timp, insa, infrastructura va avea si ea un cuvant de greu de spus. Marocul este foarte aproape de Spania si Europa Occidentala, deci are avantaje logistice pe acele piete, in conditiile in care uzina ultramoderna din Tanger are acces rapid si direct la port. “In Romania, avem avantajul experientei angajatilor, dar nu trebuie sa uitam diferentele de cost al fortei de munca dintre Romania si Maroc. Trebuie sa gasim echilibrul perfect intre costuri, performanta industriala si logistica, pentru a vedea cum vom aloca productia pentru Logan si Sandero”, subliniaza directorul Dacia.

 

In conditiile in care zilnic 350 de camioane merg intre Arad si Mioveni pe drumuri nationale si nu pe autostrada, platforma industriala Dacia are nevoie de acces mai rapid catre vest. Guvernul a promis finalizarea Coridorului IV de transport paneuropean (Nadlac – Arad – Timisoara – Deva – Sibiu – Pitesti – Bucuresti – Constanta) pana in 2019-2020, acesta urmand sa asigure o conexiune rutiera rapida a platformei Dacia de langa Pitesti spre Occident si va imbunatati accesul spre portul Constanta. “Cu cat mai repede, cu atat mai bine. Asta ne va oferi beneficii pentru transportul de piese si componente de la furnizori si pentru cel de masini catre pietele externe”, subliniaza Nicolas Maure. Autostrada spre vest ar reduce si poluarea, in conditiile in care consumul realizat de camioane ar fi redus serios fata de conditiile actuale. Dacia dezvolta insa si transportul feroviar spre Constanta, mai ales pentru piesele destinate fabricii din Maroc, dar si spre Rusia. Oricare ar fi evolutiile viitoare, este greu de crezut ca uzina Dacia din Romania va fi inchisa brusc, mai ales ca are rolul central al programului Logan, care are acoperire globala. “Evident, grupul Renault e angajat pe termen lung in Romania. Am investit mult si nu vom pleca de azi pe maine. Dar trebuie sa asiguram o evolutie competitiva a uzinei”, subliniaza Maure.

 

Insa directorul general al Dacia este mai ingrijorat de faptul ca nu gaseste suficienti tineri cu pregatirea necesara pentru a lucra in uzina, respectiv la Centrul Tehnic de la Titu. Prin urmare, compania poarta discutii cu Ministerul Educatiei, dar si local, in Pitesti si la Bucuresti, astfel incat cei care ies din scoli si universitati sa fie pregatiti pentru ceea ce Dacia are nevoie. “De exemplu, am vrea o relatie mai buna cu grupul scolar din Mioveni si am demarat programe pentru a ne acoperi mai bine nevoile pe viitor. Partea de educatie este, poate, mai importanta decat partea de logistica”, arata Nicolas Maure.

 

DOUA BRANDURI, DOUA FILOSOFII

Grupul Renault a inregistrat anul trecut vanzari la nivel global de 2,6 milioane de unitati, in crestere cu 3,1%, in timp ce marca Dacia a inregistrat un avans de 19%, pana la circa 430.000 de unitati. Dar gama Entry, cu peste 1 milion de unitati, reprezinta 40% din totalul volumelor, iar Duster e cel mai bine vandut model in cadrul grupului Renault. In conditiile in care modelele Dacia castiga tot mai multi adepti pe pietele europene, inclusiv in Franta sau Germania, compania are o strategie care prevede o separare mai clara a imaginii de brand Dacia de Renault. “Renault e mai frantuzesc, mai stilat, iar Dacia e mai specifica Europei Centrale, chiar un pic mai germana, cu un design si stil mai robuste”, spune directorul general al Dacia si Renault Romania. Cele doua marci sunt complementare pe cele 43 de piete europene, dar in restul lumii grupul prefera sa pastreze un singur brand, mai ales pe pietele unde cota de piata a Renault nu e foarte mare. De exemplu, in Brazilia, Renault are o cota de piata de 8% si tinteste o crestere pana la 10%, in India marca a inceput acum doi ani, iar in Rusia nu s-a atins inca potentialul maxim cand vine vorba despre cota de piata. Pe pietele de acest gen, francezii nu vad inca nevoia de a introduce a doua marca, Dacia.

 

CIFRELE VORBESC

Importanta Dacia in cadrul grupului Renault este clara si daca ne uitam la rezultatele financiare din 2013. Cel de-al treilea producator auto european a realizat anul trecut venituri de 40,93 miliarde de euro, realizand un profit operational de 1,24 miliarde de euro. Volumul vanzarilor de autoturisme si vehicule comerciale usoare a crescut cu 3,1%, datorita in principal avansului de 23% al marcii Dacia, care a reusit sa acopere declinul de 1,5% al marcii Renault.

 

Afacerile Automobile Dacia au crescut cu 44% anul trecut, la 18,4 miliarde lei (4,48 miliarde de euro), in timp ce profitul a fost de 337,4 milioane lei (62,2 milioane de euro), cifrele fiind in usoara crestere fata de 2012. Consolidarea operatiunilor desfasurate in Romania, inclusiv a livrarilor de colectii CKD (complete knock-down) pe pietele externe in aceeasi companie a facut ca Automobile Dacia sa devina prima companie din Romania dupa cifra de afaceri, depasind in premiera Petrom. Putem spune ca este vorba despre un moment istoric pentru economia romaneasca si arata ca productia cu valoare adaugata poate pune Romania pe harta economica europeana.

 

In acelasi timp, Dacia este cel mai mare exportator al Romaniei, cu 93% din productia de vehicule si 60% din cea de motoare, cutii de viteze si sasiuri realizata la Mioveni trecand granitele in 2013. In acelasi timp, 46% din cifra de afaceri a centrului de piese de schimb si accesorii de la Oarja, la 28 km de Mioveni, a reprezentat-o activitatea de export. Centrul alimenteaza cu piese de schimb de origine retelele comerciale Dacia, Renault si Nissan in Romania, dar si pe cele ale Dacia in toate tarile de comercializare, sub marca Dacia. In ceea ce priveste evolutia pietei auto, oficialii de la Dacia sunt rezervati. Piata europeana este in redresare, dar in multe tari vine de foarte jos, deci cresterea este mai degraba o revenire. Pentru Romania, Nicolas Maure crede ca in 2013 s-a atins minimul posibil si ca piata va reveni in acest an.

 

Anul trecut, Renault si Dacia au inregistrat o cota de piata de 38,4%, care probabil se va mentine la acelasi nivel in 2014. “Nu credem ca ar fi sanatos pentru concurenta sa crestem peste o cota de piata de 40%”, spune directorul general al Dacia si Renault Romania. Anul a inceput ceva mai bine, mai ales datorita startului mai rapid al programului Remat, astfel ca pe primele 5 luni vanzarile de automobile noi au crescut cu 30,2% fata de 2013, cresterea venind insa in principal din partea companiilor, care au acoperit 75% din volumele inregistrate in perioada ianuarie-mai 2014. Astfel, in primele 5 luni, Dacia a inregistrat vanzari de 9.832 de  initati (32,6% cota de piata). Dacia beneficiaza si de o retea comerciala extinsa pe intreg teritoriul tarii, care cuprinde 80 de showroom-uri si 105 ateliere service. Nici cand vine vorba despre investitiile viitoare Nicolas Maure nu vrea sa faca estimari, dar precizeaza ca se lucreaza pe doua directii: innoirea gamei de vehicule, respectiv imbunatatirea eficientei uzinei. “Lucram in paralel la amandoua. Totul depinde de negocierile cu sindicatul, ca sa vedem daca ne angajam sau nu la investitii pe termen lung”, spune directorul general al Dacia. Sa speram ca va putea adauga pentru multa vreme de acum incolo la colectia sa machete cu vehicule Dacia si ca va fi vorba despre masini produse la Mioveni. 

 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: