Navigator de cursă lungă

Îi plac sporturile în aer liber, a făcut off-road extrem și mountain bike, dar yachtingul este cel care i-a confirmat lui Felix Pătrășcanu, managing partner la FAN Courier, că în business, ca și pe mare, căpitanul este cel care dă direcția și schimbă cursul, adaptându-se vântului care suflă în vele.

Când ești pe o mare de grad 5 cu hulă, adică furtună cu valuri destul de dure, explică Felix Pătrășcanu, trebuie să iei decizii foarte rapid – când faci o voltă în vânt (schimbarea bordului din care bate vântul printr-o manevră cu vântul în față), când schimbi direcția, trebuie să direcționezi focul (vela de la prova), trebuie să fii atent la fumuri (panglici textile prinse pe vele care indică dacă vela este corect ajustată pentru direcția vântului). “Trebuie să fii atent la mediu, să ai grijă să nu te răstorni. Echipajul e foarte important, dar aici nu putem vorbi toți deodată, trebuie să existe un lider –skipperul, care îți spune ce vrea să facă, este exact ca în business”, spune antreprenorul. Precizează că, înainte de plecarea pe mare, se face o strategie, dar pe barcă skipperul trebuie să se gândească ce e mai bine pentru echipaj, pentru barcă, pentru a scoate cel mai bun timp, sau pentru a ieși dintr-o situație de criză sau periculoasă. Așa a depășit și “furtuna” financiară din 2008 – a făcut strategii.

“Când a venit criza, am făcut trei scenarii: o creștere de 10%, să rămânem la același nivel ca în anii anteriori sau scădere cu 10%. Și am făcut strategii pentru fiecare scenariu”, explică Felix Pătrășcanu. FAN Courier a înregistrat creșteri și în perioada crizei financiare, dar lecția învățată în acea perioadă a fost una extraordinară. “Până în criză am avut doar creșteri, nu știam cum se manageriază scăderea, concedierile de oameni. Din fericire, nu a fost nevoie să dăm oameni afară, dar trebuie să îți faci planuri dinainte”, își amintește antreprenorul.

Îi sfătuiește pe tineri să depășescă perioada de căutări și experimente și să își facă un plan foarte bine pus la punct, pe care să îl urmeze. “Dacă cineva care își dorește să aibă o viață corectă, liberă, să trăiască mai bine decât media și să lase ceva în urmă, e nevoie să se scuture, să își facă un plan și să ia decizii. Și foarte important este să aibă responsabilități”, spune Felix Pătrășcanu, adăugând că este o alegere pe care trebuie să o faci – vrei să îți trăiești viața sau ca viața să te trăiască pe tine?

Crede că oricine poate reuși, indiferent de situația materială. Ba chiar spune că, dacă provii dintr-o pătură săracă a societății, “foamea” de succes este mai mare și a văzut asta pe propria piele. “Mi-am dorit mașină, mi-am dorit casă, barcă. Dacă e greu? Bineînțeles! Că uneori îți iese sângele pe nas. Unii spun: «Ai avut noroc». Nu! Norocul îți bate în geam ca să îți spună că pleacă mai departe, dacă nu faci ceva”, spune antreprenorul.

Recunoaște că a fost și în situații limită, dar din cauza “prostiei sale” – nu știa să delege. Într-o seară, când a plecat de la birou, în loc să ajungă acasă, a condus în direcția opusă și a ajuns în celălalt capăt al orașului. Era în 1999 – 2000, după ce își pierduse tatăl în urma unui cancer agresiv și era copleșit de activitățile zilnice. “Eram în depresie, dar nu realizam. Scrâșneam noaptea din dinți, nu mă mai odihneam, mă enerva muzica din mașină… Nu delegam niciodată nimic, totul trebuia să treacă pe la mine. Femeia de serviciu trebuia să primească ordin de la mine ca să știe câtă soluție să pună în găleată ca să spele cu mopul pe jos. Verificam tot! Credeam că așa se face businessul. Fals!”, mărturisește Felix Pătrășcanu.

A înțeles atunci că trebuie să delege și că e important să se înconjoare de oameni inteligenți, care să creadă în ideile sale, că “echipajul” e foarte important și că liderul trebuie să se gândească la schimbările din domeniul său de activitate, să vadă noi tendințe, nu să își verifice angajații.

A decoperit pasiunea pentru yachting în urmă cu mai bine de șapte ani și a început să participe la cursele organizate de Mihai Marcu, președintele MedLife, pentru comunitatea Romanian Business Leaders. Spune că nu este încă expert în sailing, dar îi plac ieșirile în aer liber, a făcut multe vacanțe pe barcă și pregătește deja traseele pentru vara aceasta, când va naviga spre Ciclade împreună cu Adrian Mihai (cofondator al FAN Courier împreună cu Neculai Mihai – FAN sunt inițialele prenumelor celor trei asociați).

Antrenament cu rechinii

Îi place și pescuitul, dar nu cel staționar, preferă pescuitul la răpitor. “Îmi place adrenalina. Am un prieten foarte bun în Florida, care are și barcă și ieșim la pescuit pe Atlantic. E o senzație extraordinară – prindem rechini, baracudă, merlin. E foarte interesant să te lupți cu rechinii, chiar dacă nu vorbim despre unii foarte mari”, spune Felix Pătrășcanu.

Însă cel mai bun antrenament pentru dinamismul mediului de business local au fost cei 10 ani de off-road extrem, când pleca în competiții de câte șapte zile în Munții Apuseni, doar cu un roadbook (carnetul de traseu). “Plecai în munți fără să știi unde ajungi. Se întâmpla să ajungi în câte un sat și când te întrebau oamenii de unde vii, spuneai: «Nu știu», unde te duci? «Nu știu»”, își amintește antreprenorul. Noile tehnologii au mai diminuat din emoția pe care o simțea la începuturi, când lua azimutul cu busola, așa că a virat spre mountain bike. Deși bicicleta nu pare un sport extrem, după câteva triatloane a suferit un accident care l-a imobilizat câteva zile. “Nu mă puteam mișca din cauza loviturilor, lucru care nu se întâmplase în 10 ani de off-road extrem”, spune Felix Pătrășcanu.

De curând a trecut la o altă dragoste – mașinile retro. Și-a cumpărat un Ford Mustang din 1965 și se bucură că poate simți motorul fără pic de tehnologie. “Apeși pedala și știi că totul este mecanică pură”, spune antreprenorul, adăugând că, dacă în alte sporturi pe care le-a practicat soția nu îl putea însoți, de data asta se dovedește a fi un foarte bun copilot.

Deși nu crede că se poate vorbi despre noroc când vine vorba de business, Felix Pătrășcanu spune că, atunci când Adrian și Neculai Mihai au devenit asociații săi, se poate spune că a avut noroc. Fondată în 1998, FAN Courier a devenit în 2006 liderul pieței românești de curierat. Deși echipa FAN Courier a ajuns la circa 6.000 de colaboratori, cu 2.300-2.400 de angajați în București, Felix Pătrașcanu spune că spiritul antreprenorial s-a păstrat. “Luăm decizi rapid. Suntem noi trei și dacă apare o oportunitate sau un risc, reacționăm imediat. Chiar dacă ai un plan, schimbi planul și transmiți informația către echipă. În această situație, tehnologia este utilă – transmiți informația și imediat ajunge până la curierul din Sighetul Marmației”, spune antreprenorul.

Anul trecut, afacerile FAN Courier au depășit pragul de 131 milioane de euro. Pentru acest an și-au propus o creștere de 10% a cifrei de afaceri, depășită deja, estimarea pentru finalul anului fiind de circa 15%. S-a micșorat însă profitabilitatea, odată cu creșterea salariilor ca urmare a crizei de forță de muncă și a mutării contribuțiilor sociale de la angajator la angajat, precizează antreprenorul. Mai îngrijorătoare sunt însă schimbările de legislație din zona justiției, îngrijorări care se simt și în afara granițelor, spune Felix Pătrășcanu, care în cadrul Romanian Business Leaders se ocupă de proiectul RePatriot, ce urmărește să aducă înapoi în țară românii plecați în străinătate.

“A existat o tendință, la un moment dat, când românii începuseră să se gândescă la întoarcerea în țară și apoi a început tăvălugul cu ordonanța 13”, spune Felix Pătrașcanu. Cine este vinovatul pentru tot ce s-a întâmplat în România în ultima vreme? Noi toți, spune antreprenorul, adăugând că lipsa civismului costă și creează monștri.

foto:  Vali Mirea