Noua normalitate în asigurări

Primul an al mandatului lui Virgil Șoncutean ca CEO al Allianz-Țiriac a început cu o perioadă de ascultare a oamenilor din companie, dar și a clienților, deși a fost o perioadă agitată pe piața locală a asigurărilor.

Primul an la conducerea Allianz-Țiriac a coincis cu cel mai agitat an al industriei locale a asigurărilor. Care au fost cele mai importante provocări ale acestui început de mandat?

A fost un an agitat, dar cred că acest lucru face parte din noua normalitate. În mod evident, piața auto a furnizat cele mai importante provocări ale primului meu an de mandat. A fost un subiect foarte aprins discutat atât în presă, cât și intern, inclusiv cu acționarii. De asemenea, aparentele controverse legate de asigurările de sănătate voluntare, abonamentele private și cele legate de Pilonul II de Pensii Private au generat teme de discuții vii în industrie, care încă reușesc să țină agenda media cu articole zilnice. Pregătirea pentru alinierea la noua legislație privind IDD și Data Protection reprezintă, de asemenea, provocări, dar și oportunități. Pe plan intern, inerția unei organizații ce numără peste 1.200 angajați și 3.500 par­teneri colaboratori, în ceea ce privește simplificarea și viteza de reacție, rămâne o provocare cu care ne confruntăm în
fiecare zi.

Care au fost obiectivele pe care v-ați concentrat?

Primul meu obiectiv personal a fost să cunosc oamenii din companie din noua postură. Mi-am dorit să îi ascult și să aflu care sunt așteptările lor. De aceea, primele luni de la preluarea mandatului de director general au reprezentat pentru mine perioada de ascultare. Am lărgit acest spectru de ascultare și către clienți și am reușit să mă întâlnesc cu fiecare client care și-a dorit o discuție cu mine directă. Prefer întotdeauna o critică sinceră în locul unei laude false. Am aflat multe lucruri importante din aceste interacțiuni cu clienții. Apoi, din perspectiva strategiei pe termen scurt, am urmărit păstrarea ritmului de creștere peste media pieței, creșterea cu două cifre pe segmentele non-auto și viață, păstrarea statutului de lider de loialitate în rândul clienților, îmbunătățirea experienței cli­enților în relația cu Allianz‑Țiriac și, nu în ultimul rând, asigurarea unei discipline financiare pentru a crea capital pe care să-l investim continuu în dezvoltarea organizației. Obiec­tivul principal rămâne același: să rămânem prima opțiune în mintea și în inima clienților și a potențialilor clienți din România.

Ce schimbări strategice pregătiți?

Pe termen mediu și lung, urmărim să schimbăm ADN-ul companiei astfel încât segmentele non-auto și viață să devină principalul driver de creștere în portofoliul companiei, păstrând ritmul de creștere total al companiei. Nu aș vrea să înțelegeți că demonizăm RCA, deoarece va rămâne un segment important în portofoliul nostru și cu atât mai mult la nivelul pieței, iar CASCO este o linie portdrapel în portofoliul companiei. Însă înțelegem că potențialul de creștere al asigurărilor auto este limitat, acest lucru fiind dat de trendurile pieței.

“Urmărim să schimbăm ADN-ul companiei astfel încât segmentele non-auto și viață să devină principalul driver de creștere în portofoliul companiei.”

Și în ceea ce privește echipa?

Îmi doresc să creăm un climat de lucru în care oamenii să poată performa la potențialul lor. Eu cred că în lumea de azi, avantajele competitive tradiționale au un ciclu de viață foarte scurt: un produs, o poziționare de preț, o aplicație de mobil nu mai creează un avantaj competitiv durabil, de­oarece orice jucător care dorește asta poate să copieze sau să lanseze o versiune mai bună în doar câteva săptămâni. Pe de altă parte, un avantaj competitiv durabil vine din excelența operațională a organizației, iar aceasta nu poate fi copiată sau replicată decât în mulți ani. De aceea, atenția și efortul nostru sunt imperative în direcția simplificării organizației, creș­­­terii vitezei de reacție și dez­voltării unui climat de lucru care să fie atractiv pentru oamenii care fac și vor să facă performanță în industria asigurărilor – aceste imperative converg către conservarea unui avantaj competitiv care să ne facă o organizație din ce în ce mai greu de refuzat de către clienții noștri. De aceea cred că acest diferențiator are viață lungă.

Ați reușit să compensați erodarea primei medii din RCA și ați anunțat rezultate în creștere în trimestrul II. Ce așteptări aveți privind rezultatele la final de an?

Da, așa este, și acest lucru se datorează, pe de-o parte, strategiei prudențiale pe care o practicăm de atâția ani, dar și clienților, care au început să dezvolte un comportament mai asumat și realist față de adevăratele lucruri care contează. Pe de altă parte, abia în trimestrul al treilea se va resimți cu adevărat impactul din erodarea primei medii RCA, deoarece vârful de primă medie a fost în T3 2016. Așadar, e posibil ca piața nonviață să se contracte la 9 luni din acest motiv. Pentru Allianz-Țiriac, RCA are încă o pondere de peste 25% în total portofoliu, motiv pentru care ne așteptăm la un impact negativ care să afecteze într-o anumită măsură dinamica întregului business. Este important ca 2017 să fie un an în care să facem un pas important în schimbarea ADN-ului companiei spre un mix de business european, păstrând o dinamică a companiei superioară dina­micii medii a pieței.

Care sunt liniile de business cu cel mai mare potențial?

Așa cum spuneam, există două componente prin care putem analiza acest potențial. Pe de o parte, dincolo de nevoia de a-și asigura mașina, clienții încep să conștientizeze faptul că finanțarea accesului la servicii medicale de calitate prin asigurările voluntare de sănătate, protejarea bunurilor care au fost achiziționate într-o viață de om, responsabilitatea față de familie în fața riscului de a trăi prea puțin reprezintă aspecte la fel de importante, dacă nu chiar mai importante. Pe de altă parte, avem încă un mare deficit de protecție în zona asigurărilor de locuințe, în condițiile în care expunerea la riscurile acoperite prin polițele de acest timp este mare sau foarte mare. Un alt potențial latent există și în zona asigurărilor de răspundere civilă pentru clienții persoane fizice sau juridice, dar și a asigurărilor pentru călătorii în străinătate, având în vedere creșterea turismului extern.

Cum vedeți piața locală a asigurărilor peste trei ani?

În general mă aștept ca frec­vența schimbărilor și provocărilor din mediu să crească, de aceea rămân convins că o companie (de asigurări sau nu) va avea succes și în funcție de capacitatea de a gestiona astfel de crize și și de a-și reveni rapid. Avem nevoie să dezvoltăm și să exersăm abilități de a gestiona schimbarea – în loc să ne amăgim că vremurile se vor liniști. Agilitatea și reziliența unei organizații devin calități de supraviețuire.