Antreprenori

Noua viata a bacaniilor de moda veche

1 mart. 2012 5 min

Noua viata a bacaniilor de moda veche

Reading Time: 5 minute

Magazinul din coltul strazii revine in forta. Numai ca locul buticului postrevolutionar este luat tot mai des de bacanii, care ofera nu doar produse preparate traditional, ci si un decor si experiente din alte vremuri

 

Aproape ca ciupercile dupa ploaie au rasarit in Bucuresti magazine care par sa se opuna modernitatii si vor sa reinvie traditii uitate. Borcane cu muraturi, gemuri cu capacele acoperite cu hartie, specialitati de paine proaspata te imbie de pe rafturi in spatii mici, intime. Sunt doar cateva dintre lucrurile pe care le poti gasi in aceste magazine care-si revendica un nume la fel de traditional ca produsele pe care le comercializeaza, cel de bacanii. Standardele, produsele, metodele de promovare nu sunt toate la fel si nici calitatea nu este aceeasi.

 

Ramane ca fiecare sa-si identifice bacania cu produse asemanatoare celor de-acasa. Moda bacaniilor nu este prezenta numai in Bucuresti. Se regaseste si in alte orase mari, precum Brasov, Cluj, Iasi sau Constanta. Am vorbit si cu proprietarii catorva bacanii din tara, cu putina experienta in piata si care nu pot vorbi inca de break-even sau profit. Unele s-au inchis cu entuziasmul cu care s-au deschis, iar motivele nu au apucat sa fie cunoscute. Vorbeste lumea insa prin piata despre ele. Etalonul nostru, inca de la lansarea din septembrie 2010, a ramas Marius Tudosiei si a sa Bacanie Veche. Este un magazine de produse cat mai aproape de gustul celor de-acasa, cu un concept unic si un mod de promovare aparte, dar care nu se teme deloc de concurenta. “Suntem complementary si incercam sa acoperim o nevoie din piata. Asta este motivul pentru care ii ajut pe cei care vin sa ma intrebe”, spune Tudosie despre celelalte aparitii din piata. Pentru ca majoritatea celor care si-au deschis o bacanie i-au trecut pragul, au sunat sau au scris un e-mail lui Tudosie.

 

De la Bacania Veche, la Bacania cu Suflet, Camara cu Bunatati, Camara Domneasca, Bacania La Draga, Bacania Coco, Bacania Moderna, Bacania Noua sau Magazinul Boieresc, toate isi doresc sa vanda produse cu dichis, traditionale, bio sau fara conservanti. Indiferent de titulatura, comercializeaza produse de serie mica, hand-made, nu fabricate industrial. Daca vor fi si viabile in piata se va vedea in timp, pentru ca, in cazul acestor produse, consumatorii sunt din ce in ce mai pretentiosi si cunoscatori. Punctul comun al celor de mai sus e faptul ca ele concureaza cu hipermarketurile, care vand produse la preturi mai avantajoase, dar mult mai industrializate.

 

Teoretic, nu exista concurenta intre bacanii sau magazinele artizanale, pentru ca Romania mai poate absorbi inca multe bacanii, dupa modelul celor din Italia si Franta. Interesant este ca doar o parte din ele prepara ceva chiar in magazin (Bacania La Draga, spre exemplu), exact ca in Bacania Veche, insa toate se promoveaza in retelele sociale si s-au facut cunoscute pe aceste canale. Unele nu au inca site-ul functional (Camara cu Bunatati, Camara Domneasca) ori nu il au deloc (Bacania Noua din Iasi, Bacania Coco). Toate se pozitioneaza ca avand produse naturale, iar producatorii/furnizorii sunt partial aceiasi.

 

UN CONCEPT NOU PENTRU TRADITIE

Bacania Veche are un concept foarte bine consolidat si este o entitate activa atat in viata clientilor sai, cat si in viata comunitatii in care s-a asezat. Cifra de afaceri dupa primul an de functionare s-a apropiat de 200.000 de euro. “Cel mai important profit al meu e ca am reusit sa fac oamenii fericiti”, spune Marius Tudosiei. In 2012, el vrea sa calatoreasca in scopul documentarii, sa identifice noi facilitati de productie, sa mai deschida o bacanie, sa extinda proiecte de educatie alimentara pentru copii si tineri si sa se implice mai mult in comunitate. “Eu nu am inventat nimic, insa am reusit sa inovez intr-un domeniu in care stiu sa «asezonez» lucrurile. Eu stiu sa fac marketing si comert. Si stiu sa creez mancare, gust si mancare cu gust!”, mai adauga el. Evenimentele continua sa aduca Bacaniei plusvaloare si toate au partea lor de degustari. Dupa aproape doi ani, Bacania Veche are o echipa extinsa de 10 oameni. Vanzarile online sunt in continuare pe lista de “to do” a lui Tudosiei, insa acesta asteapta contextual ideal. “Magazinul online va fi legat de pagina de Facebook a Bacaniei Vechi”, dezvaluie antreprenorul.

 

LA DRAGA, IN BRASOV

Asa si-a denumit Adelina Bacania din Brasov, inspirata de Bacania Veche din Bucuresti, dar si de un model frantuzesc. Declaratia ei publica fata de Bacanie suna asa: “Sunt Draga, sunt brasoveanca si vreau sa mananc ceva bun. Ceva bun insemnand ceva sanatos dar fara a renunta nicio clipa la fericirea papilelor mele pofticioase. Vreau un loc in care sa gasesc tot ce imi place, de la bunataturile din gospodariile taranilor pana la fineturile din strainataturi”. Si aici, pe langa produsele vandute, se organizeaza evenimente, numite ateliere: culinare, de maniere si decorative.

 

Este o modalitate buna ca antreprenoarea sa-si cunoasca mai bine clientii si gusturile acestora. In zona Pietei Romane din Bucuresti, Doina Oprea a deschis impreuna cu sotul sau Bacania cu Suflet, in decembrie anul trecut, cu 10.000 de euro. Si-au dorit o bacanie, pentru ca este un domeniu de actualitate, cu un interes in crestere. Au peste 50 de furnizori si tin foarte mult la constanta in aprovizionare. Spun ca la ei e altfel. “Cand intri, pasesti in alta lume. Decorurile le-am facut dupa capul nostru, dar au iesit mai frumos decat ni le imaginam. Produsele sunt proaspete, ne aprovizionam de doua ori pe saptamana. Scopul nostrum este sa ne facem nu clienti, ci prieteni. De cursa lunga.” Au pe rafturi aproape 900 de produse si numarul lor creste, iar valoarea stocului este de peste 40.000 lei. Printre produsele deosebite se numara dulceata de ghimbir si cascavalul cu negrilica. Se gandesc sa organizeze degustari de vinuri impreuna cu Crama Oprisor.

 

CAMARA DOMNEASCA DIN BUCOVINA

Tot de cateva luni este pe piata bucuresteana si Camara Domneasca, un magazin cu produse traditionale din Bucovina. Investitia apartine unor soti suceveni, care nu uita, dupa cum recunosc, gustul de-acasa si cred ca un stil de viata sanatos are ca fundament o alimentat ie adecvata. Cele 250 de produse din Camara Domneasca sunt procurate de la 11 furnizori din Bucovina, selectati dupa verificarea procesului de fabricatie. “Nu in ultimul rand, am cautat colaboratori care sa respecte metodele traditionale de preparare – de exemplu, mezelurile sunt afumate cu lemn de fag, si nu afumate cu fum lichid sau cu ajutorul aditivilor alimentari cu gust de fum”, spune Costin Velicu, responsabil comunicare la companie. Camara Domneasca se bucura de sprijinul Asociatiei “Produs in Bucovina”, care grupeaza produ – catori si procesatori de carne, lapte, apicultori, pomicultori si producatori de produse de panificatie din judetul Suceava.

 

Investitia in stocul de marfa s-a ridicat la aproximativ 15.000 de euro. Cei doi soti au investit in partea de imagine a magazinului, pentru a avea o identitate clara. Vor demara o campanie de promovare in retelele sociale in martie 2012, atunci cand vor finaliza si site-ul. Printre produsele mai speciale din Camara Domneasca merita mentionati carnatii cu busuioc, jambonul de porc sau smantana svaiter (in Vatra Dornei se produce traditional aceasta branza de tip Emmenthal). “Vizam evenimente de degustare de produs, sesiuni de gatit pentru pasionatii de gastronomie, evenimente pentru potentiali client corporate”, spune Velicu.

 

Locatia a fost decorata cu ajutorul unui mester restaurator specializat in lucrul cu lemnul adus din Suceava. Culorile predominante sunt cele care aduc aminte de Bucovina: maro – culoarea lemnului, verde – culoarea padurilor si albul caselor traditionale din Bucovina

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: