Antreprenori

Noul antreprenor

20 mai 2011 6 min

Noul antreprenor

Reading Time: 6 minute

Acum e mai usor ca niciodata sa fii antreprenor. Traim in secolul in care poti fi conectat din orice colt al lumii, in care nu mai exista granite intre prezenta fizica si cea virtuala. Companii fondate oriunde in lume pot accesa aceeasi piata. Este nevoie doar de curaj, deschidere si pasiune.

Pentru Vlad Stan, antreprenoriatul este un mod de viata. De 20 de ani este in business. Nu s-a plictisit. Si nici nu da semne ca ar fi obosit. Din contra, acum a ajuns sa faca numai ceea ce-i place, cu o energie si pasiune uimitoare de fiecare data cand il intalnesti.

Cand l-am intrebat daca mai are de gand sa lanseze ceva anul acesta, fara sa stea pe ganduri a spus ca e posibil. Si, in cazul lui, asa si este. De fiecare data cand l-am intalnit am mai descoperit cate un nou proiect la el. Ceva ce a invatat sau ceva ce a descoperit ca-i place si are potential poate devein un business in cazul lui Vlad Stan. Diferenta intre el si alti antreprenori care lanseaza start-up-uri in serie este pasiunea cu care vorbeste despre fiecare dintre afacerile in care se implica. Demareaza numai proiectele in care crede si numai daca gaseste parteneri la fel de pasionati ca si el. Daca ceva nu merge pe parcurs, nu are nicio problema in a renunta la proiectul respectiv. Nu renunta insa la ideea de a face business. Este genul de antreprenor de cursa lunga, care oricate obstacole ar intampina nu se da batut.

CRIZA DIN 2007

Metamorfozarea in ceea ce este acum Vlad Stan s-a produs ca efect, cu patru ani in urma, a ceea ce el acum numeste “marele crash”. Atunci a fost momentul cand a pornit din nou de la zero, cu o forta si energie uimitoare. De atunci si-a propus sa faca doar ce-i place. Si se tine de cuvant. Iar de fiecare data cand pronunta

“doar” isi schimba intonatia pentru a se asigura ca este bine inteles. “Eram genul de om pentru care banul era cel mai mai important”, isi aminteste Vlad Stan. Si atunci cauta noutati, noi provocari, dar punea banul pe primul loc.

Nu se bucura de fiecare moment si totul era “impins” catre o destinatie. “Imi imaginam ca bucuria se va intampla cand voi ajunge la destinatie”, povesteste el. Numai ca uneori ajungi, alteori nu ajungi la destinatia stabilita. Important este sa te bucuri pe parcurs. Acum nu-l mai intereseaza unde ajunge. Isi fixeaza un obiectiv ca sa aiba un sens de mers. Se bucura in fiecare zi de orice pas facut. In trecut facea sacrificii cu viata lui pentru un viitor mai bun. A muncit opt ani intr-o companie pe care a construit-o de la zero si, cand sa ajunga la o vanzare 4 milioane de euro, nu i-a mai obtinut din cauza unui parteneriat gresit. In urma loviturii primite, a ajuns sa-si puna cateva intrebari majore. Asa si-a dat seama ca trebuie sa schimbe ceva. Acum, privind in urma, isi da seama ca socul respectiv a fost si cel mai bun moment din viata sa. “Daca nu as fi primit lovitura, poate as fi ramas un antreprenor de moda veche.” Ceea ce nu l-ar fi caracterizat.

IN AFARA ORICARUI SISTEM

“Nu-mi plac sistemele”, spune el. Chiulea de la scoala si invata numai matematica si fizica. Nu-i plac nici regulile. Singura regula pe care o agreeaza este cea a bunului simt. Acesta este un avantaj pentru companiile mici, care isi pot construi propriul bun simt. De aceea acum, nici in ruptul capului nu ar mai conduce companii cu 100 de angajati. 15 este numarul maxim in viziunea sa. Chiar daca sistemul educational nu i-a fost pe plac, nu inseamna ca nu-i place sa invete. “Am 38 de ani si fiecare zi mi-o incep invatand ceva”, spune el. La capitolul regrete are cateva, insa are si o buna metoda de a le anihila. Analizeaza ce a gresit si prima chestie pe care o face este sa invete din greseli.

PROIECTELE LUI STAN. VLADSTAN.COM

In afara de Trigwee.com si fondul de investitii SeedMoney, este implicat in comunitatea de business si spatiul de lucru destinat antreprenorilor – Bucharesthubb.com, Engrid – asistenta virtuala, site-ul de dating Cupidonly.com, Business Design Academy si Tango- Meet.com. Dintre toate, proiectul care-l face acum fericit zi de zi este Business Design Academy.

In trecut, a fondat Vodanet Media, una dintre cele mai mari companii romanesti de publishing online, dezvoltata pana la un numar de 100 de angajati si o cifra de afaceri de 1 milion de euro in 2007, cand a iesit din business. Este cofondator al Videomax, primul serviciu romanesc de inchiriere de DVD-uri, proiect inchis in 2006. In mediul online, Vlad Stan a lansat peste 20 de proiecte. Unele au esuat, altele nu, fiind integrate in Acasa.ro si Ele.ro, ambele portaluri operate de Vodanet Media. Inainte de a se ocupa de online, inca din timpul facultatii, a lucrat ca trader la Active International, una dintre primele companii de brokeraj din Romania. Spiritul antreprenorial l-a avut de pe la 16 ani, cand s-a apucat de comert cu blugi adusi din Polonia. Apoi, tot adolescent fiind, inainte de 1989, lansa prima “firma de cablu” din orasul natal, Bacau, oferind semnal de la propriul aparat video catre locatarii din doua blocuri.

ACADEMIA DE ANTREPRENORI

Desi Business Design Academy este un proiect lansat recent, Vlad Stan a primit deja mesaje de la fosti cursanti care spun ca l-ar recomanda si copiilor lor. O astfel de afirmatie il face sa simta ca a realizat ceva extraordinar. Este un proiect ancorat in realitatea economica a momentului, gandit pentru a acoperi tot ce are nevoie un antreprenor. Ideea a pornit vara trecuta, de la o discutie pe terasa de la Bucharest Hubb cu patru studenti care-l intrebau cum sa invete sa faca afaceri fara sa treaca printr-un proces de pregatire de 10 ani.

Business Design Academy este pentru orice antreprenor, indiferent ca se gaseste la inceput de drum sau se afla in impas cu propria afacere. Programul este gandit pe module de work shop-uri care sa ajute la cresterea, dezvoltarea si transformarea intr-un succes a oricarei afaceri facute cu pasiune. Primul program al proiectului este Mindset Design for Business. Acesta ofera instrumentele si cadrul necesar pentru a gandi afacerile la orice nivel. Cei care participa la acest program pot intelege ce inseamna si cum le afecteaza munca amanarea, autocompatimirea si limbajul folosit. Dupa parcurgerea acestui program se pot urma, pe rand, trei module, gandite pentru a raspunde nevoilor antreprenorilor, aflati in diverse etape de dezvoltare a businessului.

Primul modul este Startup Design Scopul acestuia este sa ajute antreprenorul antreprenorul sa descopere cum poate crea o companie de la 0 la 100.000 euro. Cele trei parti esentiale sunt: Concept idea validation, Breakthrough sales si Product adoption validation. Modulul este gandit pe o perioada de 5 zile de lucru intensiv in echipa si impreuna cu un facilitator si cu o perioada nedeterminata de practica, pana se ajunge la construirea unei companii care poate ajunge vanzari de 100.000 de euro. Numai dupa ce a fost atins acest prag se poate trece la modulul urmator – Entrepreneurs Essential, care acopera prin workshop-uri nivelul de cunostinte necesare pentru a construi o companie de la 100.000 euro la 500.000 euro. In acest modul se pune accent pe construirea echipei, pe leadership si pregatirea unui esantion de management. Pentru atingerea acestui scop sunt necesare 5 workshop-uri: leadership, personal branding, creative thinking, public speaking si team performance.

Cu informatiile primite in acest modul si cu programele de coaching de suport, veniturile companiei ar trebui sa creasca de la 100.000 la 500.000 euro anual. Cel de-al treilea modul, Business Design Essential, trateaza problemele antreprenorilor ce detin companii cu venituri intre 500.000 euro si 1.000.000 euro, iar workshop-urile sunt menite sa propulseze afacerile spre venituri de peste un milion de euro. In acest modul, antreprenorul se pregateste de doua noi posibile roluri, acela de business designer sau proprietar/actionar ori cel de vanzare a companiei catre un investitor strategic, daca personalitatea antreprenorului este de a crea afaceri in serie. In acest modul sunt workshop-uri de negociere, analiza financiara, HR, instrumente moderne de afaceri.

IN PAS DE TANGOU

Tangoul i-a schimbat viziunea asupra vietii, oricat ar suna aceasta a cliseu. Pasiunea si-a descoperit-o dintr-o intamplare, in urma cu doi ani. Este genul de om caruia ii place sa experimenteze. Asa a fost si cu tangoul. La inceput l-a prins, dupa care i s-a parut greu si a renuntat. Cand la Bucharest Hubb au inceput sa se organizeze cursuri de tangou, si-a redescoperit pasiunea. In primul rand, prin tangou a gasit raspuns la intrebarea “Cum sa faci un business fara niciun angajat?”.

Exemplul celor doi initiatori ai Tango Camp din Suedia, la care a participat anul trecut, a fost elocvent din acest punct de vedere. Cei doi, sot si sotie, sunt un exemplu de antreprenori care fac doua milioane de euro pe an fara sa aiba niciun angajat. Tot prin tangou, a realizat si ce inseamna leadership. La fel ca in tangou, si in business se initiaza o conversatie. Magia se produce cand cei doi parteneri ajung sa comunice atat de bine incat aud in acelasi fel muzica. Asta face si in afaceri. Vrea sa aiba numai colegi ca intr-un dans, nu parteneri de afaceri cu care sa se chinuiasca reciproc. De aceea tatoneaza destul de mult inainte sa intre intr-un parteneriat, mult mai mult decat o facea inainte. Pana acum este multumit de partenerii pe care i-a gasit. Nu e singur in niciun business, pentru ca nu-i place sa danseze singur.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: