Noul val în media

Agențiile de media MEC și Maxus au fuzionat la nivel global devenind Wavemaker. Din noiembrie, noua agenție, parte din GroupM, există oficial și în România. Oana Pădure, CEO-ul agenției, ne-a povestit pașii acestei fuziuni și următoarele etape ale procesului de tranziție.  

Oana Pădure, Wavemaker

În ce context a intervenit această fuziune?

Wavemaker a apărut ca răs­puns la o nevoie pe care am resimțit-o la nivelul pieței, pentru un nou model de agenție, atât la nivel de produs, dar și ca filosofie. Este evident că suntem într-un moment în care au avut loc foarte multe transformări în industria de comunicare. De exemplu, evoluția tehnologiei, care a avut un impact foarte puternic. După care am asistat cu toții la o diversificare a mediilor în care brandurile și companiile comunică și interacționează direct cu consumatorii. Și, toate acestea au adus noi provocări pentru specialiștii în marketing și comunicare, pentru care a devenit din ce în ce mai important să găsească agenții partenere, care să poată susține nu doar o parte, cât întregul proces de achiziție realizat de consumator. În ultimii patru ani, o investiție importantă pe care am făcut‑o a fost într-un studiu despre procesul de achiziție al consumatorilor, numit Momentum, tocmai pentru a înțelege și a documenta cu date concrete întregul proces, despre cum ajunge un consumator să aleagă un brand, produs sau serviciu. Astăzi, avem o bază de mai mult de 375.000 de respondenți, acoperind 72 de categorii, în 35 de țări, fiind cea mai extensivă bază de date despre procesul de achiziție al consumatorilor, la nivel global.  Totodată, suntem parte din GroupM, care este unul dintre cei mai mari investitori în dezvoltarea de soluții tehnologice în comunicare.

Care este impactul acestei fuziuni la nivel local?

La nivel local, am început procesul de tranziție încă de acum trei ani și jumătate, când am preluat conducerea companiei și am început alături de întreaga echipă un demers comun de dezvoltare. În acest parcurs, ne-am transformat profund, am crescut portofoliul de clienți, cifra de afaceri, cât și numărul membrilor din echipă. Acești ani au fost guvernați de lansarea Momentum. În MEC, am derulat un program, numit Digital Seismic Shift, prin care întreaga echipă a fost instruită constant pentru însușirea pers­pectivei online. În plus,

departamentul nostru de digital este unul dintre cele mai puternice de pe piață la momentul actual. Din punct de vedere logistic, cum Maxus nu are birou în România, tranziția efectivă la Wavemaker a fost simplă.

Cum comentați evoluția pieței de media din România?

Piața de media a continuat să crească în 2017, ușor peste 10%, similar cu evoluția din 2016. Creșterea PIB-ului de 6%,  dar mai ales contribuția importantă a consumului (peste 10% creștere) au condus la creșterea cererii de spațiu pu­blicitar, în special pe TV, online și radio. Câteva zone/categorii s-au remarcat în mod deosebit: retail, farma, FMCG, produse alimentare, case de pariuri.

Ce estimări aveți pentru 2018?

Ne așteptăm ca tendința de creștere economică să continue, dar e posibil să avem o încetinire, mai ales în contextul noilor măsuri economice și fiscale, care este foarte posibil să ducă la o frânare a consumului. Evoluția ratei dobânzii va juca un rol foarte important, creșterea ei putând duce la diminuarea sumelor disponibile pentru consum la nivel de gospodării, dar și la încetinirea semnificativă a creditării. Cert este că piața de media nu va reuși nici în 2018 să atingă nivelul record din 2008, calculat în lei. Urmărim cu atenție evoluția din piața TV, unde sunt foarte posibile tranzacții importante în 2018. Online-ul va urma să se apro­pie de 20% cotă din totalul pieței de media. Anticipăm un interes mare pentru dezvolta­rea de conținut video.