O carieră tare ca piatra

Cum eforturile clasice de recrutare nu erau suficiente pe o piață care se confruntă cu lipsa talentelor, Piatraonline a demarat „HiringRockStars”, o campanie creativă, exclusiv online, în urma căreia în numai două săptămâni și-a mărit echipa cu încă patru oameni. 

Mariana Constantinescu-Brădescu,Managing Partner la Piatraonline, ne-a povestit despre cum s-a desfășurat căutarea de “rockstars”, despre strategia de employer branding, dar și despre planurile pe care le are cu compania.

Ați derulat de curând campania de recrutare #HiringRockStars. Cum a luat naștere ideea din spatele ei și de ce ați mizat exclusiv pe mediul online?

Ne place foarte mult online, noi așa ne-am și lansat acum zece ani de zile. Ne-a plăcut mediul online într-o perioadă în care nu era folosit și, tocmai pentru că foarte mulți ne știu din acea zonă, am optat să o folosim și în direcția de recrutare. Ce se întâmplă pe siteu-rile de recrutare online este un pic prea mult. Este trafic foarte mare și în toată mulțimea aceea nu ai cum să te faci remarcat sub nicio formă. Acolo ești un punct într-o mare de oferte, de căutători. Am avut un an greu pe partea de recrutări. Deși aveam anunțuri permanent, se stabileau interviuri, puneai și câte 50 de candidați pe zi, dar veneau numai doi. Și restul nici nu anunțau. Agenda ta era blocată, nu mai puneai nimic altceva, dar de apărut, nu apăreau. Era o risipă foarte mare de resurse și de timp. Atunci am zis să nu mai mergem pe varianta aceasta, pentru că este clar că nu se va întâmpla nimic. Avem nevoie mare de oameni, pentru că apar posturi noi, apar lucruri pe care trebuie să le facem, dar nu avem cu cine pentru că nu ne facem auziți. Și pentru că nouă ne place mult partea de marketing și avem foarte multe campanii integrate, am zis să privim problema din perspectivă de marke­ting. Am abordat-o ca pe o campanie de marketing, care ar putea să ne aducă și niște colegi noi în echipă.

Ce fel de oameni ați căutat și care au fost rezultatele campaniei?

Pentru un domeniu pragmatic, destul de practic, precum cel de construcții, suntem atipici. Am văzut întotdeauna lucrurile un pic diferit. Am avut încă de la început un showroom, chiar dacă a fost o variantă micuță. De la început am mers foarte mult pe campanii online și pe campanii de marke­ting, la fel, lucruri care nu se practicau în domeniu. Ne-am ales și o piață mai dificilă, cea de consumatori finali și nu cea de constructori, de profesioniști. Trebuie să lupți în fiecare zi pentru un consumator nou, pentru un alt consumator final. Ceea ce înseamnă că suntem în priză permanent, dar este și o provocare foarte mare pentru că trebuie mereu să a­duci ceva nou, să faci ceva, să se întâmple lucruri. Deci nu ne plictisim în acest spațiu. Credem că avem o echipă diferită, mai creativă, mai relaxată. Cumva trebuia să facem o campanie prin care să trezim exact acest tip de om. De aceea am venit cu o campanie în zona de social media și cu o campanie care a comunicat un pic atipic, mesajele nu au fost unele serioase, au fost un pic mai degajate, mai relaxate, mai creative, tocmai pentru a aprinde beculețul doar acelora care rezonează cu ce transmiteam noi. Cumva selecția am făcut-o încă din timpul campaniei. Am încercat să îmbunătățim lacunele de pe piață, să fim cât se poate de rapizi în a parcurge etapele recrutării, să dăm feedback, oricare ar fi el, să evităm să aducem oameni doar de dragul de a îi aduce până aici și să le dăm întâi un interviu online și abia după să stabilim de comun acord dacă vrem să ne vedem și fizic. A fost prima campanie în care am reușit, în decurs de două-trei săptămâni, să aducem patru noi colegi în echipă. Cred că a fost cumva foarte reușită. Noi am pus o scurtă pauză acum, pentru a-i integra pe cei patru noi colegi. Cumva, va fi o campanie permanentă, va fi activă cel puțin pe parcursul acestui an, cu câteva momente în care vom apăsa mai tare accelerația, pentru a putea aduce noi colegi, pe care să îi integrăm, ca apoi să revenim și așa mai departe.

Sunteți foarte activi și pe Facebook, unde aveți serialul Inspiring Stories. Cum vă ajută social media în consolidarea brandului de angajator?

Social media cu siguranță nu con­vertește. Cred că funcționează și convertește foarte bine în zona de fashion. Dar într-un domeniu atât de atipic, social media nu va converti. În schimb, ne-a ajutat să comunicăm cu cât mai multă lume, să ne atingem cumva targetul, acei oameni care au legătură cu noi, care s-au intersectat cu noi. Am reușit să dezvoltăm o comunitate sănătoasă, fără să vânăm like-uri. Suntem aproape de 100.000 de fani, de followeri, dar sunt făcuți în mod cât se poate de natural, au venit pe parcursul anilor, în mare parte în urma campaniilor de marke­ting. În urma campaniei de recrutare #HiringRockStars am avut o creștere foarte frumoasă a numărului de fani pe pagină, ceea ce înseamnă că au rezonat cu ce am transmis noi. Iarăși, emisiunea pe care am lansat‑o în urmă cu nici două luni nu are cumva un motiv în spate, nici de vânzare, nici de marketing. Am descoperit, într-adevăr, că este o poziționare frumoasă, dar abia după ce am pornit acest proiect. Proiectul l-am pornit pentru că ne-am dorit foarte mult să venim cu un aport în comunitate. Fiecare dintre noi ar trebui să facă ceva. În cazul nostru, pentru că deja avem o echipă internă de marke­ting, cu echipă de filmare, era ușor să găsim ceva în această direcție. Este o emisiune prin care încercăm doar să îi facem pe oameni să înțeleagă că “proiectul” România este un proiect frumos și de viitor. Este un proiect în care putem să credem, în care sunt foarte mulți oameni frumoși, creativi, capabili să facă lucruri în țară, doar să îi lăsăm. Este important să aducem în lumina reflectoarelor acești oameni.

Din perspectiva brandului de angajator, care sunt planurile pe care le aveți?

Eu cred foarte mult că încă nu știm să lucrăm în echipă, nu am fost învățați să facem lucrul acesta și nu știm să pompăm în echipă, să ajutăm echipa să crească. Nu avem o istorie pe zona de business, nu avem istorie nici măcar pe zona de angajat și angajator. Sunt cumva noțiuni noi la nivel de țară. Singura soluție care ne rămâne este ca atât angajatul, cât și angajatorul să își adune forțele, să intre în aceeași tabără. În ziua în care înțelegem că trebuie să stăm în aceeași barcă și că trebuie să vâslim în aceeași direcție, ne va fi mai bine. Iar asta nu o poți face așteptând să se întâmple ceva. Nu se va întâmpla nimic decât dacă îți schimbi tu viața și dacă tu vrei ceva de la ea. Asta înseamnă să investești în echipă, să aduci lucruri către ei. Nu cred în team building-uri doar de dragul de a bifa și de a pleca două zile la mare sau la munte că așa scrie în manualul companiei că trebuie să plecăm o dată pe an undeva. Nu cred că e util și funcțional. Cred, în schimb, că sunt multe metode moderne și actualizate de a lucra asupra echipei și cu oamenii. Nu îți trebuie decât des­chiderea de a lucra cu așa ceva. De un an, aproximativ un an jumătate facem coaching, toată echipa. În momentul în care spui coaching, terapie, oamenii evită, nu vor să participe. Am zis că aduc un coach și vedem ce se întâmplă. I-am lăsat să își facă programul cum vor la coach. Am colegi care se duc săptămână de săptămână, pentru că au anumite lucruri de rezolvat, și sunt perioade când fac o dată pe lună. Nu îi forțează nimeni. Le-am pus la dispoziție serviciul acesta pentru că trebuie să înțelegem că problemele pe care le avem acasă vin în oglindă la muncă și dacă nu le rezolvăm, nu am făcut nimic.