O cursă electrizantă

Companii cu tradiție de peste o sută de ani și jucători apăruți în noul mileniu duc o luptă aprigă bazată pe inovație și tehnologie pentru a crea și domina viitorul industriei auto: mașinile electrice.

Când o companie ca Mercedes-Benz anunță o investiție de un miliard de dolari destinată în principal producției de mașini electrice și componente pentru acestea, devine clar că piața auto se îndreaptă inexorabil către un viitor electric. Cu atât mai mult cu cât investiția anunțată de constructorul german este în patria modernă a automobilului, SUA. Mercedes va produce la noua fabrică din Tuscaloosa, Alabama, SUV-uri electrice sub noua siglă EQ și baterii pentru acestea.

În ciuda scepticilor, mașinile electrice au pornit la cucerirea șoselelor din întreaga lume. Anul trecut, vânzările de mașini electrice noi au atins pe plan global nivelul record de 750.000 de unități, astfel că în prezent circulă pe drumurile din toată lumea peste 2 milioane de autovehicule cu motor electric. Asta fără a pune la socoteală modelele hibrid, care combină propulsoarele alimentate de baterii cu cele tradiționale, bazate pe combustibili fo­sili. China, devenită între timp cea mai mare piață auto din lume, a acaparat aproape jumătate din vânzările de mașini electrice, cu 336.000 de unități vândute anul trecut.

Constructorii auto cu tradiție încep să-și schimbe strategia, pentru a face tranziția către mașini electrice. Renault, de exemplu, va investi 18 miliarde de euro până în 2022 pentru a lansa 8 modele noi electrice 100% și 12 modele hibrid, plus 15 vehicule autonome. Împreună cu Nissan și Mitsubishi, numărul modelelor electrice nou lansate va ajunge la 12. Grupul Renault-Nissan și-a propus să devină liderul mass-market în zona de vehicule electrice și până în 2022 modelele electrice să reprezinte 30% din totalul producției. Mo­delul Nissan Leaf, lansat în 2011, este deja cea mai vândută mașină electrică, cu 280.000 de unități vândute pe plan global. Suedezii de la Volvo au anunțat chiar că, din 2019, compania va produce doar modele electrice, în timp ce guvernele din Marea Britanie și Franța au anunțat că din 2040 nu se vor mai putea vinde pe piețele lor automobile noi cu motor pe benzină sau motorină.

Nu putem vorbi despre mașinile electrice fără să aducem în discuție un jucător care, potrivit multor analiști, a accelerat segmentul și l-a adus în atenția consumatorilor – Tesla. “Copilul” miliardarului Elon Musk a crescut mare, Tesla reușind să se apropie de 50.000 de unități vândute în primele șase luni din acest an, deși are încă probleme de producție. După succesul din zona premium, cu Model S și Model X, compania a lansat în această vară Model 3, prima sa mașină care se adresează șoferilor cu buzunare mai puțin adânci, cu prețuri care pornesc de la 35.000 de dolari și cu o autonomie de 350 km.

România intră în priză

Nici piața românească nu a rămas insensibilă la ascensiunea modelelor electrice. În primele opt luni ale anului, vânzările de mașini electrice noi au totalizat 184 unități, fiind aproape de trei ori mai mari decât în aceeași perioadă din 2016, potrivit informațiilor furnizate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA). Pe primele locuri ca vânzări în 2017 se situează BMW (55 de unități, +150%), Mercedes-Benz (45 de unități, +164,7%) și Renault (20 de unități, +566,7%). Sunt cifre mici, dar e de așteptat pe o piață sensibilă la preț, în condițiile în care mașinile electrice sunt mai scumpe decât cele pe benzină și motorină. Mult mai populare au fost modelele hibride, cu vânzări de 1.334 de unități în primele opt luni din 2017, dintre care 1.195 de unități au fost vândute de Toyota și 98 de Lexus, marca de lux a constructorului japonez.

Mașinile electrice încep să-și facă loc și pe piața închirierilor auto. Serviciul Pony Car Sharing, care a pornit în Cluj, s-a lansat anul trecut și în București cu mașini electrice BMW i3. Pony a instalat și o stație de încărcare dedicată mașinilor electrice. Iar în septembrie anul acesta, la Iași, Casa Auto a lansat Caby, un serviciu de car sha­ring care va utiliza exclusiv vehicule electrice. Flota de mașini electrice Mitsubishi i-MiEV e distribuită în întregul oraș și utilizatorii pot închiria mașinile cu autonomie între 120 și 300 km de la unul dintre cele cinci puncte de încărcare. Finanțarea proiectului se face prin UniCredit Leasing.

Principala problemă pentru creșterea pieței de automobile electrice o reprezintă, însă, infrastructura de stații de încărcare, pentru că autonomia cu bateriile actuale depășește destul de rar 200 km. Desigur, tehnologia avansează și există deja modele care depășesc 500 km cu o singură încărcare. Revenind la stațiile de încărcare, Administrația Fondului pentru Mediu oferă deja ajutoare în valoare de 2.500 de euro pentru o stație de mică putere și până la 30.000 de euro pentru o stație de încărcare rapidă de 50 kW, dar până acum companiile private au fost cele care au luat inițiativa în domeniu. De exemplu, retailerul Kaufland a anunțat anul trecut că va investi în nouă stații de alimentare pentru mașini electrice, amplasate în parcarea magazinelor din rețeaua sa, pe ruta Constanța-Arad. Stațiile sunt deschise în parteneriat cu Renovatio, producător de energie regenerabilă, care are în plan construirea a peste 50 de puncte de încărcare Fast Charge în orașe și pe principalele artere rutiere din țară. Un punct de încărcare pentru mașini electrice costă între 15.000 și 25.000 de euro.

Tot în 2016, Autoklass, centru autorizat de vânzări și service Mercedes-Benz, smart și Honda, a investit peste 25.000 de euro în dezvoltarea unei infrastructuri private de încărcare a automobilelor electrice din România, dotând cele șapte centre pe care le deține la nivel național cu stații de încărcare. Stațiile sunt realizate de E-Motion Electric, prima companie din România dedicată 100% transportului ecologic și prima companie producătoare de stații de încărcare vehicule electrice. Aceasta a produs și instalat peste 80 de stații de încărcare în diferite locații, publice sau private. De menționat că stațiile de încărcare sunt fabricate în România, compania fiind o inițiativă antreprenorială locală. Electrica și OMV Petrom colaborează din acest an pentru a deschide stații de încărcare rapidă pentru mașini electrice în benzinării, proiectul vizând pentru început patru benzinării OMV și sediile centrale ale celor două companii. Sunt tot mai multe semne că și în România a avea o mașină electrică va deveni o soluție viabilă. Pentru că viitorul pe șosele se anunță electric.