Otopeni, un hub de dezvoltare

Orașul Otopeni a atras în ultimii ani mai multe investiții datorită poziției sale și a facilităților pe care le oferă investitorilor. Dacă vrea să-și continue ascensiunea însă, este timpul să treacă la următorul nivel.

Pare greu de crezut, dar Otopeni a devenit oraș abia în anul 2000. A fost, totuși, mereu o “regină a balului” pentru companiile care au dorit să își extindă facilitățile de producție sau sediile secundare. Poziția geografică a orașului în nordul Bucureștiului, învecinarea cu linia de centură a capitalei, dar și amplasarea aeroportului sunt printre cei mai importanți factori pentru care companiile aleg să se stabilească aici. Organizațiile care au decis să aleagă orașul Otopeni ca locație de dezvoltare sunt concentrate în două zone: zona aeroportului Henri Coandă (în special firmele de logistică și transport) și pe cele două laturi ale Drumului Național 1 și ale străzii 23 August, precum și în zona de centură a Bucureștiului, care se învecinează cu Otopeniul. Această concentrare intensă există în special din cauza lipsei sau slabei dezvoltări în alte zone a infrastructurii edilitare, și ca un efect al infrastructurii de afaceri.

Orașul cu o suprafață de 31,52  mp și o populație de peste 15.500 de locuitori a cunoscut o dezvoltare accelerată și prin proiecte locale desfășurate de autorități, care au încercat să vină în sprijinul investitorilor. Astfel, a fost extinsă rețeaua de iluminat public, s-a modernizat și extins rețeaua stradală, cea de apă potabilă și de canalizare, s-a realizat racordarea la rețeaua de gaze naturale, s-a instalat o modernă centrală telefonică digitală cu acces internațional, s-au modernizat centralele termice.

Avantaj la investiții

Poate vă întrebați de ce ar alege companiile să investească în Otopeni, în condițiile în care pot să facă același lucru în București. Autoritățile locale au înțeles că au câteva atuuri majore și oferă organizațiilor mai multe facilități. Amintim aici: diminuarea cu cel puțin 15% a valorii investiției inițiale prin crearea infrastructurii de bază, o valoare de investiție pentru un loc de muncă de 16.500 euro/angajat (evaluare făcută la 15 mp pentru un loc de muncă), un nivel de salarizare foarte accesibil, dar și terenuri disponibile la prețuri rezonabile.

Provocările unui oraș

Evident, atragerea de noi investitori ține de planurile autorităților de a oferi acestora facilitățile necesare pentru a dezvoltarea complexă a unei afaceri, indiferent că vorbim de fabrici, depozite sau sedii secundare. În prezent numărul de agenți economici înregistrați în Otopeni este de peste 1.200. Primăria Otopeni a realizat la un moment dat un chestionar prin care a dorit să afle ce îi nemulțumește pe cei care au investit în oraș. Printre nemulțumiri se numărau infrastructura proastă, iluminatul public, canalizarea, mijloacele de transport sau locurile de parcare.

Urbanizarea s-a realizat însă fără un proiect strategic care să prevadă infrastructura urbană și serviciile publice corespunzătoare evoluției. Astfel, până în 1990 au fost construite clădiri urbane supraetajate cu destinație rezidențială doar pe DN1 și pe strada 23 August, două dintre arterele principale ale orașului. După 1990, Otopeni a început să intre în atenția companiilor, dar și a investitorilor rezidențiali, transformându-se într-o dezvoltare urbană, iar infrastructura nu a ținut pasul. Agricultura a continuat să scadă permanent ca pondere până în prezent, când practic nu mai poate fi menționată.

Viitorul Otopeni

Orice provocare are și soluții. La fel se întâmplă și în cazul orașului Otopeni, care poate beneficia din plin de câteva proiecte majore de infrastructură și poate apela la fonduri europene și publice naționale pentru a deveni o destinație preferată pentru investitori.

Unul dintre cele mai importante proiecte care vor schimba atât fața Otopeni, cât și pe cea a Capitalei este construcția magistralei 6 de metrou pe tronsonul Gara de Nord – aeroportul Henri Coandă. Terme­nul estimat de începere a lucrărilor este 2018, iar, teoretic, durata de execuție este de patru ani.

Valoarea totală a investiției este de 5,9 miliarde de lei. Finanțarea se va realiza din acordul de împrumut încheiat între Guvernul României și Agenția Japoneză pentru Cooperare Inter­na­țională (JICA), din fonduri externe nerambursabile prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020 și de la bugetul de stat.

Orașul Otopeni va avea patru stații: Bruxelles, Otopeni, Ion I. C. Brătianu și, evident, stația finală, Aeroportul Otopeni. În luna iulie a acestui an, guvernul a aprobat declanșarea procedurilor de expropriere a imobilelor care se află pe traseul Magistralei 6 de metrou 1 Mai – Otopeni. Metroul va aduce beneficii extrem de importante orașului Otopeni, pe care municipalitatea le poate exploata în be­neficiul său pe termen lung.

Alte proiecte importante care vor transforma orașul în următorii ani și vor permite dezvoltarea sunt extinderea aeroportului, dezvoltarea Complexului Național de Natație în zona din apropierea centurii Capitalei, lărgirea centurii existente, inelul II de centură, intrarea A3 în București și inelul median de circulație.

La acestea se adaugă proiecte de infrastructură edilitară locală (drumuri, rețele de alimentare cu apă, canalizare, de electricitate etc.), lucrări de reabilitare termică a blocurilor construite înaintea ani­lor ’80 și diverse dotări publice.

Toate aceste proiecte, care au un termen de execuție până la orizontul anului 2025 și o valoare de peste un miliard de euro, pot aduce noi oportunități de dezvoltare pentru oraș.  

Credit foto: © Trifuion | Dreamstime