Pe plus intr-o piata in scadere

<p> <strong>Pentru cei interesati sa tipareasca reviste si carti in conditii grafice mult peste medie, cele mai bune preturi nu se gasesc nicidecum la tipografii din Romania. Croatia, Serbia, Germania sau Italia sunt cele mai bune optiuni. Iar pentru productia tipografica de masa, cel mai bun raport calitate/pret este oferit de China si Thailanda.</strong><br /> <br /> Sunt recomandarile lui Dan Bacalum, un antreprenor care de un an de zile intermediaza productia de carte si reviste, in calitate de unic reprezentant al Radin, un grup tipografic cu venituri raportate de aproximativ 70 de milioane de euro in 2009. Grupul detine doua tipografii, una in Croatia si una in Serbia, la granita cu Romania, ce controleaza aproximativ 60% din piata de carte si reviste din spatiul exiugoslav si exporta catre Austria, Germania, Ungaria, Albania si Slovenia. Oferta de colaborare a venit din partea Radin, care initial a incercat sa-si deschida o reprezentanta in Romania. Ulterior, a mers pe ideea gasirii unui reprezentant unic. Si varianta aleasa a fost 4 Colours Advertising, agentie de productie publicitara operationala din 2008, condusa si detinuta in parti egale de Dan  Bacalum si Mihaela Stanescu.</p> <p>  </p> <p> Initial, intre Radin si 4 Colours Advertising a existat un contract pe trei luni pentru testarea pietei, in special in privinta preturilor. In plus, au existat unele retineri din partea 4 Colours Advertising, in conditiile in care pana la acel moment productia de carte nu reprezenta obiectul activitatii de baza, agentia fiind specializata in productie publicitara. “Pe o piata de carte si reviste in scadere cu cel putin 40%, fara un pret competitiv nu poti nici macar sa intri”, crede Dan Bacalum, care tocmai datorita contractului cu Radin a reusit sa-si creasca spectaculos businessul, desi piata pe care a activeaza a scazut din 2008 pana in prezent cu cel putin 50%.<br /> <br /> Vazand ca exista cerere si sesizand potentialul oferit de Radin, cei doi proprietari ai  4 Colours Advertising au capatat curaj si au dezvoltat o noua divizie exclusiv pentru productia de carte, lansata la sfarsitul anului trecut la Gaudeamus. Primele contracte au aparut relativ imediat dupa lansare si lucrurile au evoluat rapid in bine. De la unul – doua titluri tiparite lunar, in prezent<br /> prin 4 Colours Advertising se tiparesc cateva zeci de titluri pe luna pentru edituri precum Egmont (unic reprezentant al  isney pentru Romania), Corint, Leda, All, Curtea Veche, Litera International, Trei, Reader’s Digest, Publica.</p> <p>  </p> <p> Cel mai mare client pe productia de carte, cu o valoare de aproximativ 50% din intreg businessul 4 Colours, este Egmont, pentru care agentia intermediaza tiparirea unei colectii de 12 titluri, cu un total de peste 2 milioane de carti, ce vor fi distribuite impreuna cu ziarul Adevarul, in fiecare marti, timp de trei luni. Raportat la 2010, productia de carti si reviste a 4 Colours ocupa 60-65% din totalul activitatii, spre deosebire de 2009, cand baza businessului era sustinuta preponderent de productia de materiale publicitare. In prezent, reprezentantii agentiei negociaza alte contracte pentru tiparirea de carti, cu incepere de la sfarsitul acestui an. “Pe noi nu ne-a afectat scaderea pietei. Din contra, pe o piata in scadere, am crescut. Se datoreaza faptului ca prin seriozitate am crescut baza de clienti. Avem cinci – sase client mari care cheltuiesc mult pe partea de BTL, plus cateva zeci de clienti care vin cu comenzi mici, dar in mod regulat”, declara Dan Bacalum.</p> <p> <br /> Ca principiu de business, l-a ajutat si faptul ca pentru 4 Colours nu exista clienti mari si clienti mici. Si in timp rezultatele s-au vazut. Fie unii dintre clientii mici au devenit mari si odata cu ei au crescut si comenzile, fie unii dintre managerii de marketing de la companii mici au plecat la  companii mari, care ulterior au devenit clienti ai 4 Colours. La cresterea businessului a contribuit si faptul ca pe partea de carte concurenta este relative saraca in Romania, in special in ceea ce priveste tipografiile cu capacitate mare de productie, la calitate superioara. “Tipografii de carte de calitate indoielnica sunt multe”, spune Bacalum. Nu exista insa utilaje performante, iar know how-ul este de acum 20 de ani. Ce se gaseste in prezent in librariile romanesti pe partea de carte  Premium se tipareste in strainatate in proportie de 90%.</p> <p>  </p> <p> China este una dintre cele mai bune piete in acest  sens, cu conditia sa nu existe presiuni in ceea ce priveste timpul de productie, dat fiind ca in medie productia unei carti dureaza 4-5 luni acolo. In plus, tirajul trebuie sa fie foarte mare. “In China, nu tipareste nimeni un tiraj de 5.000 de carti”, spune Bacalum. Dincolo de aceste doua inconveniente, atat calitatea, cat si pretul sunt foarte bune. Nu e de mirare ca 90% din piata americana de carte este tiparita in China.<br /> <br /> <strong>CARTE DE VIZITA</strong><br /> Absolvent al Facultatii de Electrotehnica, Dan Bacalum nu a profesat niciodata ca inginer. Cu un an inainte de terminarea facultatii, impreuna cu trei prieteni a deschis o editura, prin care timp de cativa ani a reeditat o serie de  carti scolare, printre care si celebra culegere de matematica Nita si Nastasescu.</p> <p>  </p> <p> Ideea de a reedita acesta culegere i-a venit de la mama sa, profesoara de matematica, care avea dificultati in a gasi acest gen de carti. In 1997, in urma unui anunt citit intr-un ziar, s-a angajat manager de productie la Saatchi & Saatchi. In 2000, sub umbrela Saatchi &  Saatchi, s-a infiintat compania de productie publicitara Pantone Studios, in cadrul careia a devenit Managing Partner. In 2007, Bacalum a parasit grupul Saatchi cu gandul de a deschide o editura de carte pentru copii, fapt ce nu s-a concretizat. La scurt timp dupa ce a anuntat ca a parasit Saatchi, a primit numeroase solicitari de productie  publicitara din partea unor cunoscuti. Asa a infiintat 4 Colours Advertising, agentie care in primele luni de activitate avea cifra de afaceri cateva zeci de mii de euro. Cresterea a fost ulterior sustinuta, ajungand in 2009 la peste un milion de euro, iar anul acesta estimarile se situeaza in jurul a 3 milioane de euro.</p>