Peter Grab: în producția TV, succesul se măsoară în cotă de piață și rating

Peter Grab are peste 30 de experiență în televiziune și, de patru ani, conduce Constantin Entertainment România, o casă de producție specializată în producerea emisiunilor difuzate în timpul zilei. Compania produce pentru ProTV emisiunile ”Ce spun românii” și ”Lecții de viață”, dar are în portofoliu și alte formate pe care le-a produs pe piața românească, printre care ”Vine Cheful!” sau “Clipa de fericire” și, de anul acesta, este deschisă pentru colaborări și cu alte posturi de televiziune.  

Peter Grab, General Manager, Constantin Entertainment România

Mi-a povestit despre ce înseamnă producția unei emisiuni de televiziune, proiectele pe care le are în derulare și planurile pentru perioada ce urmează.

Businessul pe care Peter Grab îl conduce în România face parte din Constantin Entertainment, companie cu sediul central în Munchen, și cu filiale în peste 15 țări din lume.  

Povestea businessului Constantin Entertainment în România

Am pornit businessul în România, în 2014 , cu o serie de formate pentru diferite intervale orare, după ce anterior, timp de patru ani lucrasem pentru Constantin în Grecia. Acum, în România, lucrăm pentru ”Lecții de viață” și ”Ce spun românii”, ambele difuzate pe Pro TV, și când suntem în producție ajungem la o echipă de aproximativ 100 de persoane – editori, operatori, cameramani etc. Pe același format, de emsiuni pentru day time, am produs, în premieră, în Grecia, ”Family Stories”, dar și emisiuni din prime time, precum ”Greek Idol” sau ”Kitchen Nightmares”.

Pentru ”Lecții de viață”, o producție de tip ficțiune, bazată pe situații și întâmplări reale, din viața cotidiană, inițial, am colaborat cu trei experți din Germania care au lucrat cu echipa locală, iar după ce lucrurile au în normal, aceștia s-au mutat în altă țară. Din 2014, această producție este difuzată de Pro TV, de luni până vineri, de la ora 14:00 și are până în prezent 350 de episoade filmate, însă numărul total de difuzări și reluări depășește 800 de episoade.

Ce înseamnă, mai exact, producerea unei astfel de emisiuni?

Avem sute de scenarii din alte țări pentru astfel de format. Ce facem este să traducem în română, avem oameni specializați care adaptează scenariile la cultura locală. În prezent, singurul străin din companie sunt eu, restul echipei este alcătuită din români.

În România nu dezvoltăm formate proprii, avem o arhivă de formate internaționale pe baza cărora lucrăm și din departamentul de dezvoltare din Munchen, unde este și sediul central, scanăm piața internațională ca să vedem ce se potrivește pentru fiecare țară în parte. 

”Suntem deschiși să colaborăm și cu alte televiziuni, multă lume a crezut că suntem o companie în cadrul grupului PRO TV. Este clientul nostru principal și colaborăm foarte bine, dar nu avem exclusivitate” – Peter Grab, General Manager, Constantin Entertainment.

Cum arată peisajul producției de televiziune în România, pe segmentul emisiunilor day time?

În România, 60 – 70% din programele televiziunilor sunt produse inhouse, total diferit de piața germană, unde televiziunile produc intern doar emisiunile de știri și pe cele de tip magazine, producțiile de divertisment sunt făcute de case de producție. O altă caracteristică este faptul că piața românească este la curent cu tendințele din lume, practic nu există format internațional mare care să nu fi fost lansat și pe piața românească: ”Got Talent”, ”The Voice”, ”Survivor”, ”MasterChef”. O diferență, față de piața germană este că televiziunea publică nu este la fel de puternică precum cea din Germania. De asemenea, 70 – 80% din formatele din prime time sunt produse in house, ceea ce reprezintă o altă particularitate a pieței românești, ce o poziționează  diferit de alte țări. În privința consumului de TV, cred că românii sunt printre europenii care petrec cel mai mult timp în fața televizorului, în jur de 320 de minute zilnic.

Care sunt provocările producției pentru day time?

Bugetele de publicitate sunt cea mai mare provocare, emisiunile din timpul zilei sunt cel mai greu de finanțat. Apoi, în privința producției, ai niște ingrediente, știi ce merge, ce nu, când începi un sezon, crezi în programul tău, dar de fiecare dată îți asumi un risc. În cele din urmă, succesul nostru se măsoară în cotă de piață și ratinguri. Poți produce o emisiune foarte bună, dacă publicul nu o apreciază, uită de ea.