Analize CSR

Piata auto intra in priza

7 oct. 2015 9 min

Piata auto intra in priza

Reading Time: 9 minute

Succesul neasteptat inregistrat de Tesla cu masinile sale electrice performante pare sa fi convins marii constructori auto sa accelereze lansarea pe piata de vehicule bune de incarcat de la priza. Dar multe obstacole le blocheaza drumul.

O masina cu caroserie din aluminiu, otel si un polimer ranforsat cu fibra de carbon, care ajunge de la 0 la 100 km/h in 3,5 secunde si dezvolta echivalentul a 600 CP. Vorbim de un adevarat monstru al soselelor, care insa nu va opri la benzinarie decåt daca soferul si pasagerii vor dori sa bea o cafea. Porsche Mission E este numele sau si este prima masina electrica anuntata de celebra marca sportiva germana. Conceptul a furat ochii tuturor la recent incheiatul Salon Auto de la Frankfurt, dar va ajunge pe piata ca model de serie undeva dupa 2018. Daca performantele legate de viteza sunt impresionante, si mai mult a atras atentia o alta cifra anuntata de compania germana: 15 minute, cat dureaza incarcarea bateriilor pana la nivelul de 80%. Performanta este realizata, insa, cu un incarcator special de 800 V, tensiune dubla fata de cea standard de 400 V a incarcatoarelor standard aflate deja pe piata. Si sa nu uitam de autonomia de 500 km cu o singura incarcare a bateriilor. O alta marca a grupului Volkswagen, Audi, a prezentat si ea conceptul e-tron Quattro EV, un SUV electric care ar urma sa ajunga pe piata in 2018. Un sistem de trei motoare electrice dezvolta 496 CP, masina fiind dotata cu o baterie litiu-ion de 95 kWh si reusind sa accelereze de la 0 la 100 km/h in 4,6 secunde. Viteza maxima este de 210 km/h.

Porsche-Mission E-small
Porsche Mission E ajunge de la 0 la 100 km/h in 3,5 secunde si dezvolta echivalentul a 600 CP

„Bomba” detonata la Frankfurt de Porsche are o tinta clara: Tesla. Compania pe care antreprenorul american Elon Musk a pornit-o de la zero a reusit sa se pozitioneze ca lider absolut in zona masinilor electrice premium prin modele sport ce au castigat deja multi entuziasti, inclusiv in Romånia. Printre acestia se numara si Radu Apostolescu, fondator si fost actionar al eMAG, care conduce o Tesla Model S, vedeta de pana acum a constructorului auto american. Tesla a vandut pana acum peste 78.300 de unitati Model S si peste 2.100 de modele Roadster, dar S a fost prima masina 100% electrica de pe piata care nu doar functiona bine, ci si arata senzational.

In conditiile in care discutia despre masinile electrice se invarte foarte mult in jurul autonomiei, a pretului mai mare fata de modelele pe benzina sau motorina si a lipsei infrastructurii de incarcare, Tesla a mutat conversatia in zona de design si de experienta la volan. Pe Internet circula un clip cu peste 5 milioane de vizualizari care prezinta reactiile pasagerilor cand soferul unei masini Tesla Model S P85D activeaza asa-numitul „Insane Mode”, ce permite accelerarea de la 0 la 100 km/h in 3,2 secunde. Desigur, asta nu inseamna ca masinile Tesla nu au adus si continua sa aduca inovatii importante la nivelul tehnologiei de propulsie electrica si al bateriilor, dar compania e cea care a facut masinile electrice sa fie cool. „Fascinatia legata de Tesla nu este legata de faptul ca aceasta companie ar fi fost prima care sa lanseze un vehicul electric 100%, ci din faptul ca este primul vehicul electric fara compromisuri cand vine vorba despre stil, performante tehnice si autonomie”, spune Ivan Drury, senior manager la celebrul site auto american Edmunds.com. Pasul urmator este Model X, primul SUV electric de pe piata, cu preturi pornind de la 70.000 de dolari, menit sa atraga si altfel de soferi catre Tesla, in special femeile. Acesta tocmai a fost lansat si va fi disponibil din 2016. Pasul si mai mare catre „democratizarea” Tesla va fi insa Model 3, care ar urma sa coste „doar” 35.000 de dolari si care este insa asteptat abia in 2017.

Tesla-Model X
Tesla Model X costa pana la 132.000 de dolari, are o autonomie de 400 km si ajunge de la 0 la 100 km/h in 3,3 secunde

In aceasta zona a pietei insa, Tesla va da de alti competitori veniti tot din randul producatorilor auto cu traditie. Dupa ce au testat piata cu modele hibride, care combina motoare cu combustie interna cu propulsoare electrice, nume mari ca Renault, BMW, Volkswagen sau Ford au inceput sa lanseze modele 100% electrice. Poate cel mai angajat producator pe acest front este grupul francez Renault-Nissan, care si-a propus ca pana in 2020 sa vanda 1,5 milioane de masini electrice. Deja, la finalul lunii iunie, grupul a anuntat ca a depasit 250.000 de masini electrice vandute. Nissan Leaf, lansat in 2010, este deja cea mai vanduta masina electrica din istorie, depasind in iunie 2015 cifra de 180.000 de unitati. Renault are o oferta variata de modele electrice. Twizy este o solutie ideala pentru distantele scurte din oras, mai ales ca modelul cu doua locuri este usor de parcat. Zoe este o compacta electrica cu 5 locuri si autonomie de 210 km care din luna mai este disponibila si pe piata din Romania la preturi de la 16.855 euro, fara TVA, la care se adauga costul lunar cu inchirierea bateriei. Sistemul de inchiriere garanteaza cumparatorului o baterie functionala pe toata durata de viata a vehiculului. Varful electric de gama de la Renault este Fluence ZE, un sedan cu o autonomie de 135 km.

La Frankfurt, BMW a venit cu noua generatie i8, un hibrid de 357 CP, dar constructorul german a lansat in 2013 si un „frate mai mic” complet electric, BMW i3, care are o autonomie de peste 130 km, dar si optiunea de a adauga un asa-numit „range extender”, un motor cu combustie interna de 647 centimetri cubi care alimenteaza bateria cand aceasta este aproape epuizata, adaugand 30 km de autonomie. Seria de la BMW i este dedicata de companie modelelor electrice si hibride, aratand cum vede aceasta viitorul automobilului. La Frankfurt, BMW a adus noua generatie i8, un hibrid al carui propulsor electric care poate fi incarcat si de la o priza normala. Modelul ajunge de la 0 la 100 km/h in 4,4 secunde si are o viteza maxima de 250 km/h.

Revenind la Tesla, compania a reusit sa sfideze estimarile analistilor, care nu credeau ca o companie de tip startup are vreo sansa de a face fata gigantilor din industria auto. Pana acum insa, compania lui Elon Musk a mers din succes in succes, singura problema importanta fiind faptul ca nu reuseste sa produca suficiente masini pentru a satisface cererea de pe piata. Dar succesul cu modele de lux nu-i va aduce automat victoria finala pe viitoarea piata globala a masinilor electrice. Batalia nu este nici pe departe transata, mai ales ca profitabilitatea in industria auto este dificil de realizat si implica o coregrafie logistica si de productie deloc simpla. In plus, pe masura ce piata se va dezvolta, clientii de masini electrice vor merge in masa spre zona medie ca pret, unde nume ca Renault sau Ford vor avea mai multe modele decat ar putea scoate Tesla, cel putin din ce am vazut pana acum. In plus, chiar si in zona premium, amenintarea din partea unor nume ca Porsche sau Audi va fi tot mai mare, pe masura ce aceste marci vor prinde din urma Tesla in domeniul motoarelor si bateriei. Aceste companii pot face masini mai bune decat Tesla in ceea ce priveste experienta de sofat, echilibrarea sasiului, suspensiile si comportamentul pe sosea. Doar fac asta de 100 de ani.

Renault Zoe
Renault Zoe este o berlina compacta cu un motor de 65 kW (88 CP) si o autonomie periurbana de 150 km

Insa, in acest moment, Tesla se afla intr-o pozitie oarecum similara celei pe care o avea BlackBerry in 2007: controleaza autoritar o piata relativ noua si are cele mai populare produse. In 2010, la un an de la lansarea iPhone, BlackBerry domina inca piata de smartphone-uri din SUA, dar n-a facut fata asaltului competitorilor. Apple venea cu experienta acumulata din productia de computere si de software pentru acestea, iar smartphone-urile sunt, in esenta, computere mai mici. Asta nu inseamna ca piata masinilor electrice va urma acelasi curs ca si cea a smartphone-urilor. Pe piata sunt multe marci de masini de lux, medii si mai ieftine care concureaza si, in final, nu este obligatoriu sa existe un singur castigator, mai ales ca si in prezent sunt mai multe marci care se bucura de succes in zona masinilor cu motoare cu combustie interna.

Putem anticipa mai multe scenarii referitoare la directia in care va evolua piata masinilor electrice in urmatorii 10-20 de ani. Primul ar fi cel in care marii producatori auto isi vor continua dominatia. Evolutiile din ultimii ani arata ca gigantii arata o deschidere tot mai mare catre vehiculele electrice. In plus, ei sunt cei care se pricep la cercetare-dezvoltare, modernizarea permanenta a fabricilor si logistica la scara globala. Si, din nou, pot apela la brandul pe care l-au impus deja in inima si mintea consumatorilor. La urma urmei, ati cumpara mai degraba o masina electrica noua care se comporta la fel de bine ca un Porsche sau direct un Porsche electric? Producatorii traditionali stiu ce asteapta clientii de la o masina, inclusiv in zona de lux, si vor putea translata usor toate aceste cunostinte valoroase in viitoarea era electrica.

Un alt scenariu ar fi cel in care Tesla va fi forta dominanta, devenind un fel de Apple al masinilor electrice. Argumente exista, printre acestea fiind si Gigafactory, facilitatea de productie uriasa aflata in constructie in Nevada, care va putea produce pana la 500.000 de masini pe an. Daca va reusi sa coboare preturile prin economii de volum, Tesla va putea deveni o marca de masa. Compania foloseste experienta Apple incercand sa-si fidelizeze clientii prin construirea propriei retele de statii de incarcare Supercharger de-a lungul principalelor autostrazi americane, dar si in Japonia si Europa Occidentala. In plus, Tesla va oferi bateriile de casa Powerwall, pe care consumatorii le vor putea conecta la panouri solare si vor putea folosi energia stocata pentru intreaga casa, dar si pentru masinile Tesla. Se creeaza astfel un ecosistem complex si complet, care ar putea atrage multi clienti, mai ales ca si Elon Musk are ceva din aura lui Steve Jobs, promitand sa schimbe lumea prin colonizarea planetei Marte.

BMW i3
BMW i3 a fost gandit de la zero pentru propulsie electrica, are un motor de 125 kW (168 CP) si o autonomie de 130 km

O alta posibila evolutie ar fi intrarea in forta pe piata a unei companii din domeniul tehnologiei, iar aici principalul „suspect” este… Apple. Masinile moderne se transforma tot mai mult intr-un fel de smartphone-uri pe roti, iar gigantul din Cupertino a angajat 1.800 de oameni pentru un asa-numit program auto, angajand executivi cu experienta in domeniu. Apple stie cum sa fabrice in masa dispozitive electronice si conectate (ganditi-va un pic si va veti da seama ca masinile merg tot mai mult in aceasta directie) si are o forta de marketing de neegalat. Nici Google nu e strain de domeniul auto, eforturile sale indreptandu-se mai degraba spre zona masinilor fara sofer, dar un vehicul electric ar fi si mai usor de controlat de catre un computer. Google, sau mai bine zis noul grup Alphabet, ar putea avea o abordare similara celei pe care a testat-o deja cu Nexus, telefonul cu Android pe care-l realizeaza in parteneriat cu diversi producatori de smartphone-uri. La masini, ar putea realiza similar cu un constructor traditional care sa se ocupe de partea de productie. Un bun candidat este Nissan, al carui model Leaf este cea mai populara masina electrica in afara celor fabricate de Tesla.

Ultimul scenariu posibil ar fi ca un alt startup sa zguduie din temelii piata. Cand vorbim despre transportul urban de persoane, zona unde masinile electrice au cele mai mari sanse sa se impuna in prima faza, un nume apare pe buzele tuturor: Uber. Compania, evaluata la 50 de miliarde de dolari, are deja planuri de a introduce masini fara sofer, dupa ce a angajat aproape intregul laborator de robotica de la celebra universitate Carnegie Mellon. Ne putem imagina inclusiv un viitor in care nu vom mai cumpara masini, ci vom „inchiria” mijloace de transport fara sofer, de ce nu si electrice, care sa ne duca din punctul A in punctul B.

Desi piata masinilor electrice s-a energizat in ultimii ani, analistii avertizeaza ca adoptarea pe scara larga a acestora nu va fi atat de rapida pe cat ne-ar placea poate sa credem. Desigur, vanzarile vor creste pe masura ce pretul bateriilor va scadea, in timp ce masinile clasice vor inregistra cresteri de pret pentru a acoperi costul dezvoltarii de noi tehnologii care sa le permita consumuri tot mai mici de combustibil, dar si emisii tot mai reduse de noxe. Iar scandalul declansat de falsificarea de catre Volkswagen a rezultatelor testelor de emisii din SUA prin intermediul unui software pateaza imaginea si asa nu prea grozava a motoarelor cu combustie interna. „Se creeaza cadrul pentru un viitor care va apartine masinilor electrice, dar nu putem vorbi despre un prezent al acestora”, a spus Daniel Becker, directorul Safe Climate Campaign, organizatie care face lobby pentru reglementari care sa faca autovehicule mai eficiente. Pana cand pretul unei masini electrice nu va fi comparabil cu cel al uneia pe benzina sau motorina, nu se va putea atinge masa critica.

O alta problema o reprezinta investitiile in infrastructura de statii de incarcare pentru masinile electrice. Daca in oras o incarcare peste noapte asigura fara probleme autonomie pentru a merge la birou si inapoi, la drumuri mai lungi va fi nevoie de incarcare din loc in loc. In Marea Britanie, de exemplu, guvernul a anuntat in luna februarie ca va sprijini cu 32 de milioane de lire sterline dezvoltarea retelei de statii de incarcare pentru masini electrice, dar asta nu rezolva decat partial problema. Daca ne uitam un pic la istorie, prima masina electrica de serie a fost realizata la 1884 de catre Thomas Parker, omul care a realizat electrificarea metroului londonez. La 1900, circa 40% dintre masini erau electrice, doar 22% mergeau cu benzina, iar restul de 38% erau propulsate de motoare cu aburi. Daca de atunci masinile pe benzina si motorina au luat avant, cele electrice se confrunta si azi cam cu aceleasi probleme ca la inceputul secolului trecut: bateriile sunt prea grele, se incarca prea greu, sunt prea scumpe si nu poti parcurge distante prea mari fara sa fii nevoit sa le incarci din nou. Insa toate acestea se vor schimba in anii care vin, iar semintele acestei revolutii au fost deja semanate. Investitiile in masini electrice si reteaua care sa le sustina cresc tot mai mult si cresc sansele ca urmatoarea voastra masina sa aiba nevoie de priza, nu de o pompa de benzina.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: