Portretul robot al cumparatorului online din Romania

Este barbat si achizitioneaza in special electronice: componente pentru calculator, telefoane mobile, tablete si produse electronice – asa arata cumparatorul online din Romania, potrivit unui studiu Compari.ro realizat la inceputul anului de GKI Digital.

Studiul arata ca 66% dintre romanii care fac cumparaturi online sunt barbati, spre deosebire de Bulgaria, unde 58% dintre cumparatorii online sunt femei sau Ungaria, unde proportia femeilor este de 51%.

O analiza mai aprofundata a obiceiurilor de consum aduce insa mai multe informatii si imparte cumparatorii din mediul online in sase categorii: Expertii (29%) – cei care cunosc cel mai bine acest sistem, Cautatorii de reduceri (18%) – cei care urmaresc ofertele, Cei care verifica (16%) – cei care analizeaza cel mai mult ofertele, Incepatorii (13%) – cei care abia au inceput sa cumpere online produse, Cumparatorii ocazionali (12%) – cei care cumpara ocazional si Aventurierii (12%) – cei deschisi la noi experiente. Inainte de a face o achizitie, majoritatea aleg ca sursa de informare principala site-urile de comparare a preţurilor, urmate de magazinele online de unde isi cumpara direct produsele.

“Achizitiile online ne ofera mobilitate si acces la o paleta larga de produse si servicii, de aceea in ultimii ani au inregistrat o dezvoltare semnificativa in Romania; acest studiu reprezinta un prim pas pentru a cunoaste cat mai bine consumatorul din online si obiceiurile sale de cumparare”, a declarat Melinda Bányai, Senior Account Manager Compari.ro.

Aproape 30% dintre romanii care fac achizitii online se incadreaza in categoria Experti, fiind cei care cunosc cel mai bine serviciile online, metodele de plata si de livrare si care prefera cumparaturile online deoarece le considera usor de gestionat si ofera un pret avantajos.

Expertii sunt cei care au cel mai mult incredere in acest sistem, care achizitioneaza tipuri diverse de produse, in mod constant si intr-un timp foarte scurt, si care se informeaza in prealabil din mai multe surse. Acest tip de cumparator online este reprezentat in preponderenta de barbatii cu varstele cuprinse intre 30 si 49 de ani, care traiesc in mediul urban si care prefera magazinele cu o gama diversificata de produse. 36% dintre acestia au cumparat produse online de peste 10 ori in ultimul an.

Pentru Cautatorii de reduceri obiceiurile de cumparaturi sunt determinate de ofertele pe care le gasesc si de aceea fac cumparaturi in mod spontan, dar dupa un timp mai lung de analiza. Decizia de a plasa o comanda este determinata de un newsletter primit, insa in final pretul este factorul decisiv pentru membrii acestei grupe. In aceasta categorie, majoritatea sunt barbati cu varstele cuprinse intre 30 si 49 de ani, care traiesc in mediul urban. 63% dintre acestia au achizitionat online produse de peste 5 ori in 2014.

Cei care verifica sunt cei care se informeaza din mai multe surse inaintea plasarii unei comenzi online, pentru ei calitatea fiind prioritara atat la produs, cat si in ceea ce priveste serviciile oferite de magazin. Sunt reprezentati de barbati cu varstele cuprinse intre 40 si 49 de ani din Bucuresti, majoritatea avand studii superioare.

Incepatorii sunt cei care inca isi construiesc primele impresii, nu au testat toate optiunile de cumparare si de aceea se informeaza online, dar prefera sa achizitioneze direct din magazinele traditionale, 70% dintre ei considerand lipsa posibilitatii testarii produsului un impediment. Acestia sunt de obicei barbatii din mediul rural cu varstele cuprinse intre 30 si 49 de ani, cu studii medii.

Cumparatorii ocazionali sunt cei care comanda produse online doar de cateva ori pe an, cand achizitioneaza cadouri, de regula cu ocazia unor momente speciale familiale. Acestia se informeaza despre fiecare amanunt legat de comanda si nu doresc sa furnizeze datele personale, preferand sa plateasca in numerar. Cei care se incadreaza in aceasta categorie sunt de regula barbatii din mediul urban cu varstele cuprinse intre 30 si 50 de ani.

Aventurierii sunt foarte activi pe internet, sunt cei mai deschisi la cumpararea produselor online, achizitiile lor fiind facute in mod spontan. Le place sa experimenteze si sunt interesati de magazine noi, de solutii noi de plata sau livrare si totodata sunt cei care comanda si din strainatate. Acestia sunt majoritatea barbati, cu varstele cuprinse intre 30 si 59 ani, din mediul urban. 54% dintre Aventurierii au achizitionat in 2014 produse in mediul online de peste 10 ori.

„In acest moment cumparaturile din mediul online din Romania nu sunt foarte diversificate, majoritatea produselor cumparate fiind din zona IT&C sau mobile, si romanii trebuie incurajati mai mult in acest sens. Pe piata exista o evolutie referitoare atat la numarul celor care testeaza magazinele şi achizitiile online, cat si la diversitatea produselor accesibile pe internet, de aceea prin acest studiu am urmarit sa identificam tipurile de consumatori din mediul online din Romania si ce ii determina sa faca achizitii online, ca sa putem sa le oferim solutii personalizate”, a completat Melinda Bányai.