Primul meu Biz World

 

La inceput a fost amestecul de invidie si admiratie: pentru o saptamana, o redactie se muta intr-o mare capitala pentru a realiza un proiect editorial. La inceput de an, luna ianuarie. Redactia Biz. Un proiect inedit, care, ajuns la varsta de 7 ani, inca ramane unic pe piata media. Unic la nivel global!

Invidie si admiratie din partea unui editor IT&C, la vremea aceea la cel mai important cotidian din Romania, pentru o redactie care bifa rand pe rand puncte economico-strategice precum Bruxelles, Londra, Berlin, New York&Silicon Valley, Singapore…

Scriu aceste randuri dintr-o camera de hotel parizian, pe o strada din Montmartre. Da, stiu, ar trebui sa hoinaresc prin cartierul artistilor, doar sunt “poetul” redactiei Biz. Doar ca BizFranta nu crede in versuri, ci este imbibat si inspirat de spiritul business al vremurilor .

Este ora pranzului in Franta, prima zi cu soare de cand suntem la Paris pentru BizFranta. Intre 8.00 si 11.00, impreuna cu un coleg fotoreporter am “bifat” 52 de statii de metrou si o goana pedestra de 30 de minute, la -4 grade, pentru un interviu la sediul unui gigant din lumea comunicatiilor. Adresa insa a fost gresita si interviul a fost reprogramat. Pe scurt, viata de jurnalist.

Dupa cum spune si titlul, sunt la primul meu Biz World. Nu stiu daca Parisul mai e orasul Luminilor, dar forta sa economica (si nu numai) are ramificatii pe tot globul, evident si in Romania: telecom, bancar, servicii, auto, lux, arta si cultura, gastronomie, vinuri si alte delicii, IT&C si electronica, publicitate si comunicare…Strabatem imensitatea Parisului, dar si orasele din apropiere pentru a discuta cu oficiali ai companiilor franceze prezente si pe piata din Romania, dar si cu romani care detin aici pozitii cheie in diverse organizatii. Am deja reportofonul (din smartphone) doldora de interviuri si pana sambata mai am programate cateva intalniri. Nu ma laud, e o rutina. Goana si foamea jurnalistului dupa subiecte, povesti, intalniri cu oameni interesanti sau care prin deciziile lor misca bursa, vietile a mii de oameni si familiile lor.

Anul trecut pe vremea asta, redactia Biz era la Viena. Eu, la Bucuresti. Si cateva zile la Munchen. Cumva, mi-am pregatit de atunci “primul meu Biz World” facilitand intalnirea colegilor mei cu cativa romani care lucrau in capitala Austriei. Sau asa credeam atunci. Pregatirea pentru Biz Franta a inceput insa prin mai –iunie 2016, asa ca munca la un astfel de proiect a depasit inchipuirile mele. Nu am a ma plange. Biz nu crede in lacrimi, traieste prin performante. Ritmul este ametitor si doar “ficatul” antrenat in presa te poate mentine in linia intai.

Am mai multe pasiuni. Presa scrisa nu este doar meseria mea, cu licenta si o anumita biografie, dar si o  pasiune. In orice oras din orice tara ma opresc la “chioscuri” de ziare si reviste. In Franta, cu toate greutatile economice si presiunea digital&online, chioscurile inca abunda in publicatii. Sunt inca uimit de faptul ca sectorul “Istorie” poate cuprinde 20 de reviste la un chiosc (de metrou). Nu mai vorbesc de alte domenii. Iar despre ziare vorbeste geamantanul din camera, deja e doldora cu Le Monde, Le Figaro, L’Equipe, Le Parisien, Les Echos, Le Nouvel Observateur, L’Humanite, La Croix, Liberation… Iar munca la Biz devine astfel un amestec de pasiune, dragoste pentru scrisul jurnalistic, mirosul de hartie tiparita, ca un viciu.

BizFranța este un proiect editorial unic în România și este susținut de Pernod Ricard, Lillet, G.H. Mumm, Martell, MasterCard și AirFrance.