Opinii

Printul nu moare. Doar jurnalismul

7 iul. 2010 2 min

Printul nu moare. Doar jurnalismul

Reading Time: 2 minute

<p> <strong>Publicatiile din Romania trec acum printr-un proces de  restructurare a presei scrise, care trebuia inceput de mult</strong></p> <p>  </p> <p> Am scapat si saptamana trecuta. Nu s-a mai inchis niciun ziar. Dar nu o sa ma bucur prea devreme, pentru ca luna de-abia a inceput si anul nu s-a terminat. În fiecare an obisnuiesc sa fac un media mapping pentru clientii agentiei astfel incat ei sa inteleaga cine pe cine conduce in media, ce interese are fiecare si ce publicatii sunt in top. Din pacate, in 2010 l-am schimbat de patru ori si inclin sa cred ca il voi mai schimba pana la sfarsitul anului.</p> <p>  </p> <p> La prima vedere, motivul este simplu si ne-am obisnuit cu el: se inchid publicatii pentru ca este criza  economica si nu se mai cumpara spatiu publicitar. Dar oare asta e singura problema? Presa scrisa de la noi a ajuns la o penetrare de aproape 80%, ceea ce inseamna cam 7 milioane de cititori. Cati din 7 milioane citim ceva cu adevarat quality, un interviu bine facut, un material cu greutate, un articol de culoare "intensa"? Sunt multi care vor spune ca nu asta cere publicul si de aici si motivul pentru care tabloidele sunt pe primul loc in Romania. Da, e normal sa fie asa si peste tot in lume tabloidele ocupa primul loc in top. Însa la noi, ca si la ei, sexul si violenta din tabloide ar trebui sa se completeze cu businessul si inovatia din reviste sau din cotidienele generaliste. Se spune ca internetul va ucide printul si chiar televiziunea. Si unii dintre cei mai vehementi in teoria asta vor sa puna o taxa frumusica pe marfa lor difuzata online. Ei bine, poate tocmai din cauza asta netul nu va omori printul prea curand. În plus, daca se pune o taxa pe editiile online, este ca si cand se restrictioneaza accesul pentru 80% dintre vizitatori.</p> <p>  </p> <p>  </p> <p> Atata timp cat ei vor putea gasi aceeasi informatie in alta parte, gratuit, de ce ar vrea sa plateasca, in euro, pentru ea?! Norocul ar fi ca s-au gasit si oameni inteligenti care au impartit redactia in doua: online si print. În acest caz, ceea ce gasim pe taraba nu este acelasi lucru cu ceea ce gasim pe net si asta nu ucide. Extinde. S-a dovedit de cel putin patru ori (cu patru publicatii diferite) de la inceputul anului ca online- ul nu salveaza viata unei publicat ii, ci doar o prelungeste. Si atunci de ce sa moara printul? Trebuie sa fim constienti ca publicatiile din Romania trec acum printr-un proces de restructurare a presei scrise, proces care trebuia inceput de mult. Este greu sa recunoastem ca multe dintre publicatii, mai ales dintre cele generaliste, au trait artificial, au fost niste mofturi care nu intotdeauna s-au adresat publicului consumator. Este o perioada grea dar necesara pentru presa din Romania. Eu as spune mai degraba ca acum este momentul in care se cerne piata media de la noi si asta este un lucru bun. Pentru ca "din pasiune pentru jurnalism, respect pentru profesionalism si dragoste pentru print" este posibil sa mai scapam si anul acesta fara inchideri majore.</p>

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: