Provident: românii, mulțumiți de nivelul de trai

Peste 50% dintre respondenții români la un sondaj desfășurat de compania britanică de cercetare GfK în mai multe țări din Europa se declară mulțumiți de nivelul lor actual de trai, cu 8 puncte procentuale mai mulți decât în 2015 și peste media de 47% la nivel european.

Mai mult, 67% dintre respondenți sunt încrezători că situația financiară personală se va îmbunătăți în următoarele 12 luni, puțin sub nivelul de anul trecut, însă peste media europeană de 44%. Studiul a fost comandat de către grupul britanic International Personal Finance, prezent pe piața locală prin subsidiara Provident Financial România, și a inclus peste 9.000 de clienți ai grupului din șapte țări europene, precum și din Mexic.

Pentru clienții din România, situația financiară mai bună este pusă pe seama schimbării circumstanțelor familiale (34%), a schimbării locului de muncă (17%) sau a creșterii veniturilor salariale la actualul loc de muncă (9%). Unul din cinci respondenți se așteaptă la o situație financiară stabilă, nivel similar celui înregistrat anul trecut, conform sondajului GfK. Evoluția situației financiare personale corespunde percepției participanților incluși în sondaj cu privire la evoluția situației economice în ansamblu a României, 45% dintre aceștia așteptându-se la o îmbunătățire în următoarele 12 luni, iar 22% mizând că economia va rămâne stabilă în 2016. Prin comparație, în restul țărilor europene unde este prezent grupul IPF, doar aproape un sfert dintre respondenți se așteaptă, în medie, la o evoluție pozitivă a economiei țării lor.

Costul de trai, cea mai importantă preocupare

În ceea ce privește preocupările respondenților români pentru perioada următoare, principalele motive care pot duce la înrăutățirea situației financiare sunt posibilitatea creșterii costul de trai (42%) sau a pierderii locului de muncă (18%), precum și presiunea cheltuielilor medicale asupra bugetului familiei (10%). Lipsa veniturilor disponibile este o preocupare pentru doar 7% dintre clienții Provident, alături de cheltuielile cu educația, însă 6% dintre români sunt îngrijorați și de impactul pe care imigrările din afara Uniunii Europene le-ar putea avea la nivel personal și în întreaga economie.

Creșterea costului de trai în următoarea perioadă este pusă de clienții români pe seama creșterii cheltuielilor cu utilitățile (33%), a costurilor cu locuința, fie că este vorba despre chirii sau despre rate la bancă pentru achiziționarea unei locuințe (17%) și a cheltuielilor cu alimentele (10%). Prin comparație, pentru respondenții din Europa, principalul motiv al creșterii costului de trai este reprezentat de cheltuielile pentru asigurarea locuinței.

90% împrumută sume potrivite situației lor financiare

Cei mai mulți dintre clienții din România spun că iau în calcul împrumuturile de la bănci sau instituții financiare nebancare în principal atunci când vor să facă îmbunătățiri în locuință (28%), când intervin cheltuieli neașteptate care le pot influența situația financiară sau cheltuieli medicale, dar și pentru a investi în educația copiilor, arată studiul GfK. Aproape 40% dintre clienții Provident consideră facil să acceseze un împrumut, nivel similar cu cel înregistrat anul trecut. Cu toate acestea, 94% spun că se gândesc foarte atent înainte de a lua un credit, 89% susțin că nu iau niciodată împrumuturi sub presiunea impulsului, iar 90% împrumută doar sume de bani potrivite situației lor financiare, pe care le pot rambursa fără a pune presiune pe buget, ponderi peste media europeană. În acest context, două treimi dintre respondenții români spun că ar recomanda serviciile instituțiilor financiare nebancare, cum este și Provident, membrilor familiei sau prietenilor atunci când au nevoie de un împrumut.

Mai mult de jumătate dintre participanții la sondaj din România au declarat că folosesc servicii de credit cu regularitate, însă 67% au împrumutat mai puțin decât suma maximă posibilă. Totodată, aproape 7 din 10 respondenți declară că au capacitatea de a plăti confortabil ratele lunare, acesta fiind principalul aspect pe care clienții îl iau în calcul atunci când vor să ia un împrumut (64%), alături de suma totală de rambursat (45%) și de perioada împrumutului (41%). De altfel, 38% dintre participanții români la studiu declară că susțin cheltuielile zilnice cu mai multă ușurință decât în 2015, cu 5 puncte procentuale sub nivelul de anul trecut, în timp ce 28% se declară mai prudenți, similar nivelului din 2015.

“În ultimii ani am observat că românii au devenit din ce în ce mai atenți atunci când se împrumută, iar cercetarea confirmă comportamentul de creditare tot mai responsabil al acestora, precum și preocuparea lor pentru planificarea și gestionarea cât mai bună a cheltuielilor zilnice, pentru asigurarea unui buget personal echilibrat și pentru economisirea pentru un viitor mai bun. Vom continua, prin astfel de inițiative de cercetare, să înțelegem mai bine clienții și percepțiile lor asupra situației financiare personale și a perspectivelor economice, astfel încât să le putem răspunde nevoilor și așteptărilor cu soluții financiare potrivite”, a declarat Viktor Boczán, directorul general al Provident Financial România.

3 din 10 economisesc pentru viitor

33% dintre respondenți au declarat că reușesc să facă economii cu regularitate, în creștere față de nivelul de 29% înregistrat anul trecut. Cei care economisesc pentru pensie urmăresc să-și asigure un trai mai bun la bătrânețe (31%), să reducă impactul scăderii veniturilor lunare asupra nivelului de trai după pensionare (23%) și să poată oferi susținere financiară celor dragi în viitor (19%). Astfel, peste jumătate dintre ei fac acest lucru prin intermediul unei pensii private, 27% se bazează pe pensia de stat, 13% au economii la bancă și 9% sub formă de lichidități în casă, iar 6% își asigură viitorul prin investiții pe termen lung.

Cercetarea GfK face parte dintr-o inițiativă desfășurată în rândul clienților grupului britanic IPF în perioada martie-aprilie 2016 în opt țări în care acesta este prezent: România, Bulgaria, Cehia, Lituania, Polonia, Slovacia, Ungaria și Mexic, pe un eșantion total de 9.220 de clienți din care 1.863 din România. Rolul studiului este de a identifica modalitatea în care consumatorii percep climatul socio-economic, care este comportamentul lor de economisire și creditare și care sunt cele mai importante preocupări ale acestora.