Publicitate națională cu spirit ardelean

Mihaela Rus – CEO Vitrina Advertising

Este singura agenție cu anvergură națională cu sediul în afara Bucureștiului și ocupă anual un loc important în topul agențiilor de publicitate din România. Iar Mihaela Rus, CEO al Vitrina Advertising, și-a menținut de 25 de ani principiile de business și de viață, astfel că “spiritul Vitrina” înseamnă și azi încredere, optimism și inventivitate. Povestea Vitrina Advertising se suprapune în mare parte pe istoricul publicității în Transilvania și din România, de la perioada de pionierat la cea de dezvoltare pe mai multe paliere. În acești 25 de ani, Vitrina a fost partener de idei, strategie și implementare pentru peste 500 de companii, mărci, produse și servicii locale, naționale sau globale.

Foarte puține agenții de publicitate din România au o istorie de 25 de ani. Cum ați ajuns la acest record?

Aș putea vorbi 25 de ore în șir sau chiar mai mult despre Vitrina, e subiectul meu preferat. Au fost 25 de ani în care, împreună cu echipa, am scris istorie, atât din punctul de vedere al advertisingului din România, cât și din punctul de vedere al antreprenoriatului. Facem parte din generația care a experimentat trecerea de la comunism la piața liberă. Am adus și am construit pe piața din România sectorul publicității, inexistent înainte de Revoluție. Îmi spunea un prieten în glumă că, în zilele noastre, când schimbările sunt atât de rapide și profunde, nici căsniciile, nici dictaturile și nici mașinile germane nu mai durează 25 de ani. Dacă e să ne uităm la piața publicității de la noi, foarte puțini din competitorii inițiali mai există azi în formatul originar, cei mai mulți trecând prin fuziuni, achiziții, alianțe sau chiar faliment. Noi am pornit cu mult entuziasm și cam atât, am învățat enorm și continuu, am pus mereu interesul clientului în prim-plan și am construit cu răbdare și consecvență. Azi, echipa și brandul Vitrina Advertising sunt respectate la nivel local și recunoscute la nivel național. Suntem azi o Vitrină luminoasă în care brandurile pen­tru care lucrăm strălucesc, atrag și con­ving publicul.

Care a fost evoluția cifrei de afaceri?

Cel mai important nivel l-am atins în 2008, când am avut o cifră de afaceri de 8,5 milioane de euro. A venit apoi criza, pe care am reușit să o gestionăm corect – țin minte că am interzis folosirea cuvântului “criză” în agenție, tocmai ca oamenii să nu se panicheze și să își piardă concentrarea. Ultimii cinci ani i-am încheiat cu o cifră de afaceri anuală de aproximativ 2 milioane de euro, în condițiile în care am pus accentul pe munca de agenție și nu pe brokerajul de media. Avem o creștere constantă și sănătoasă de 5-10 procente pe an și reușim să o menținem în condițiile unor investiții susținute în dezvoltarea profesională a echipei, dar și în aparatură și tehnologie.

Echipa Vitrina Advertising

Ce s-a schimbat din 1992, când a fost fondată Vitrina Advertising?

Enorm de multe! Au apărut tehnologii moderne, cu care trebuie să ții pasul într‑un ritm tot mai alert. Abordarea publi­cului se face acum mult mai nișat, consumatorii au așteptări mai mari de la produsele pe care le folosesc, iar rolul brandingului a crescut accelerat. Presiunea deadline-urilor și a termenelor este și ea mai mare, campaniile se implementează tot mai ra­pid, fără prea mult timp de așteptare. Am observat și o nișare a cerințelor din partea clienților: înțeleg tot mai bine comunica­rea, sunt interesați de eficiență și apreciază ingeniozitatea soluțiilor propuse. Pe de altă parte, există și lucruri care au rămas neschimbate la Vitrina. În continuare, cei care vin la noi așteaptă “soluția Vitrina”. Spiritul Vitrina se vede în toate campaniile pe care le derulăm, iar unicitatea, origina­litatea și eficiența soluțiilor de comunicare pe care le oferim atrag proiecte în mod constant.

Ați pornit de la Cluj, iar în 1997 ați deschis o reprezentanță la București. De ce?

Nevoile clienților ne-au adus acolo, era o­bligatoriu să facem acest pas ca să putem să îi servim serios și performant. Prin biroul din București ținem mai eficient legătura cu clienții naționali și cu industria publicității în general, în timp ce se­diul central din inima Transilvaniei ne ajută să dezvoltăm evenimente și proiecte adap­tate specificului local. Cele două centre ne permit o focalizare nișată, respectarea celor mai strânse termene și costurile cele mai bune pentru clienți. Dar nu ne-am limitat la teritoriul național. Este esențial să menținem contactul cu actualitatea la nivel global. Din 2014, Vitrina reprezintă România în rețeaua internațională AMIN – Advertising Marketing International Network, o alianță de peste 50 de agenții independente din Europa, SUA, America Latină, Africa și Asia, iar anul trecut am organizat chiar la Cluj întrunirea anuală a organizației.

Ce diferențe există între piața de la Cluj și cea națională?

Campaniile locale beneficiază de o abordare mult mai nișată iar, cu cât ești mai aproape de public, cu atât îl simți mai bine. Campaniile concepute direct pentru publicul local merg direct la țintă, în timp ce adaptările unor campanii naționale la specificul local trebuie realizate cu mare atenție astfel încât “să atingă” publicul. De exemplu, folosirea repetitivă a unor stereo­tipuri poate fi percepută de comunitate ca o comunicare redundantă, obositoare și fără un impact pozitiv.

Care sunt cele mai importante conturi pe care lucrați acum?

E greu să alegi, pentru noi toți sunt la fel de importanți. Dacă este să menționez cele mai recente proiecte ale noastre, aș aminti lansarea cu mare succes la Cluj a rețelei de magazine Mega Image, evenimentele sportive organizate în parteneriat cu Federația Română de Fotbal, precum și campaniile derulate pe multiple canale pentru Siceram, Banca Transilvania, Savini Due, Worwag Pharma, Platinia, Eximtur și Kastamonu.

Am tot auzit vorbindu-se de “școala Vitrina”. Ce înseamnă ea?

Ne-am bucurat ca la evenimentul aniversar Vitrina 25 să avem alături de noi foști colegi care acum lucrează la agenții importante din țară sau străinătate, dar care țin în continuare o legătură strânsă cu noi. Școala Vitrina este școala publicității din Cluj și din regiune, încă de pe vremea de când această meserie încă nu se studia la universitate. În continuare avem relații foarte apropiate cu secțiile de Comunicare, Publicitate și Marketing ale Universității “Babeș-Bolyai”, mai ales că acestea reprezintă pepiniera ideală pentru viitorii membri ai echipei noastre.