Radiografia unei creșteri

Flexibilitatea pachetelor de asigurare, ce pot fi configurate în funcție de buget și necesități, a fost unul dintre cei mai importanți factori în creșterea cu 40% înregistrată anul trecut de Groupama pe linia de asigurări de sănătate. Călin Matei, DCEO al Groupama Asigurări, are încredere în evoluția pieței și spune că anul acesta focusul va fi pe asigurări de viață și sănătate.

Cum arată piața asigurărilor de sănătate din România și care sunt perspectivele pentru acest an?

Piața asigurărilor de sănătate și de viață a cunoscut un trend ascendent în ultimii ani, cu toate acestea însă, potențialul de dezvoltare continuă să rămână foarte ridicat. De asemenea,  perspectivele sunt încurajatoare în continuare, piața este în continuă dezvoltare pe acest segment, iar evoluția pozitivă va fi susținută și de majorarea limi­tei de deductibilitate fiscală de la 250 euro/an la 400 euro/an începând cu 1 ianuarie 2016. În general, gradul de penetrare a asigurărilor este încă unul redus, acesta fiind și motivul pentru care Groupama a ales să investească în România și să contribuie la dezvoltarea pieței, angajament pe care îl vom susține pe termen lung. Printre beneficiile investiției Groupama în piața din România sunt: accele­rarea creșterii, diversificarea riscurilor, acces la talente și bune practici. În ceea ce ne privește, liniile de business viață și sănătate reprezintă un punct principal de focus pe anul 2017.

Ce rezultate a înregistrat Groupama pe această clasă de asigurări?

Groupama a înregistrat o creștere de peste 40% în 2016 versus 2015 pe linia de business asigurări de sănătate, având, acum în 2017, un portofoliu de peste 60.000 asigurați, după numai trei ani de prezență pe această piață, și avem planuri ambițioase de dezvoltare mai departe. Per total, rezultatele foarte bune obținute în 2016, capacitatea noastră de a genera profit pentru al treilea an consecutiv, în mod sustenabil, sunt o dovadă că strategia noastră bazată pe calitatea serviciilor funcționează și o vom continua, dezvoltând cu clienții noștri parteneriate bazate pe încredere și respect reciproc. De altfel, Groupama a înregistrat un Net Promoter Score de 66%, cel mai ridicat din piața de asigurări (conform studiului IRSOP 2016), iar 92% dintre clienții noștri se declară foarte mulțumiți de relația cu noi. În plus, continuăm să ne menținem statutul de asigurător cu cel mai mic număr de reclamații raportate la ASF, din top 5 companii compozite.

Care sunt factorii care au influențat creșterea?

Ne putem referi la trei aspecte importante care au influențat avansul pe această linie de business: reforma în sistemul de sănătate, nevoia companiilor de a oferi planuri de employee benefits angajaților și flexibilitatea pachetelor de asigurare, ce pot fi configurate în funcție de bugetul și necesitățile fiecărui asigurat. Referindu-ne la cel din urmă, putem afirma fapul că beneficiile, flexibilitatea și tipurile de acoperiri corelate cu nevoile reale ale fiecărui client contează foarte mult. De pildă, standardele unor persoane care optează pentru o asigurare privată de sănătate sunt ridicate, iar acestea preferă să plătească un tarif suplimentar pentru o acoperire complexă a serviciilor medicale. Probabil cel mai relevant factor este cel legat de planurile de retenție a angajaților, unde asigurările de sănătate joacă un rol din ce în ce mai important, iar în anumite situații și industrii reprezintă un punct de diferențiere. De asemenea, remarcăm un nivel de educație financiară din ce în ce mai ridicat, în sensul conștientizării necesității și beneficiilor unei astfel de asigurări de sănătate. Cu toate acestea, este în continuare nevoie de eforturi susținute și de contribuția întregii piețe la dezvoltarea educației financiare în România, care în definitiv ne ajută pe noi, toți actorii economici din această industrie.

Ce planuri are Groupama pe segmentul asigurărilor de sănătate? Care sunt provocările pentru 2017?

Pe linia asigurărilor de sănătate, în 2017, mizăm pe dinamica comercială actuală pentru a ne consolida poziția între liderii de piață, acest segment reprezentând unul dintre motoarele de creștere în cadrul companiei. Provocările majore pentru asigurările de sănătate sunt reprezentate pe de o parte de disponibilitățile financiare ale populației, iar pe de alta de confuzia majoră dintre asigurările private de sănătate și abonamentele medicale, două instrumente diferite ce coexistă pe această piață. Ca perspectivă generală, în 2017 ne dorim consolidarea poziției de asigurător cu un nivel ridicat de calitate a serviciilor la un preț corect, prin menținerea indicatorilor de brand la un nivel crescut, precum și prin menținerea gradului de satisfacție a angajaților și colaboratorilor noștri. În tot acest timp vom continua să investim în relația cu clienții, în parteneriatele noastre și în angajații noștri.

Cum văd românii asigurarea de sănătate? Sunt companiile mai interesate de aceste asigurări decât persoanele fizice?

Interesul românilor pentru asigurările private de sănătate a crescut în ultima perioadă, și prin prisma faptului că acestea oferă asiguratului acces mai facil către serviciile medicale, acoperire variată, dar și calitate crescută comparativ cu sistemul public de sănătate. La rândul lor, companiile încearcă să ofere un plan de beneficii extins angajaților, un pachet de fidelizare, iar asigurarea de sănătate reprezintă unul dintre beneficiile cel mai des întâlnite, constituind în același timp un plan de protecție financiară a propriului angajat. În ceea ce ne privește, misiunea noastră este să asigurăm continuitatea celor mai importanți parteneri ai noștri, clienții persoane fizice sau companii, într-un mod sustenabil pe termen mediu și lung. Cu alte cuvinte, ne angajăm să le asigurăm continuitatea firească a activităților cotidiene în cazul producerii unui eveniment neprevăzut, dar și să venim în întâmpinarea lor cu produse adaptate nevoilor lor. Vedem astfel asigurarea ca pe un mod de a-ți continua planurile, nu îți oferă protecție pentru că nu te poate proteja de evenimente neplăcute, însă îți oferă continuitatea planurilor personale și profesionale.

Cum vedeți evoluția pieței locale în următorii ani?

Piața este în continuă dezvoltare pe acest segment, iar încurajarea fiscală, educarea populației, dar și investițiile în sistemul privat de sănătate vor susține avansul acestei linii de business în viitor. Așa cum precizam anterior, implementarea reformei sănătății poate reprezenta un avantaj în piața asigurărilor de sănătate, împreună cu extinderea nivelului de deductibilitate fiscală în vederea majorării limitei existente. În plus, clarificările legislative ar putea crea un cadru mai transparent în domeniul asigurărilor de sănătate. În ceea ce ne privește vom continua să ne implicăm activ în dezvolta­rea pieței locale, prin asumarea unui angajament durabil, prin capitalizarea bunelor practici și prin integrarea inovației în produsele și serviciile oferite.

Articol publicat în Biz Asigurări