Rețeta unei listări la bursă

Sphera Franchise Group (SFG), compania care administrează restaurante sub brandurile KFC, Pizza Hut și Taco Bell, este prima companie din domeniul foodservice care a intrat la tranzacționare la Bursa de Valori București. Mark Hilton, CEO al SFG, crede că antreprenorii locali au început să înțeleagă importanța de a fi pe bursă.

Ce înseamnă pentru Sphera Franchise Group (SFG) intrarea la tranzacționare la BVB?

Reprezintă, cu siguranță, un moment de mândrie pentru noi, mai ales prin prisma faptului că suntem prima companie din domeniul foodservice care se listează pe piață locală de capital. Am deschis primul nostru restaurant în 1994, iar modul în care această afacere a crescut și s-a dezvoltat, culminând cu listarea la BVB, reprezintă o satisfacție foarte mare. Astăzi suntem suntem o companie puternică, de succes, de top în industria foodservice din România, cu perspective foarte bune și cu o strategie clară de creștere continuă pentru următorii ani.

Avem stabilite planuri de creștere care se vor materializa prin dezvolta­rea semnificativă a rețelelor KFC și Pizza Hut, atât pentru restaurante, cât și pentru unitățile de delivery. Avem noi oportunități de creștere pentru KFC în Italia și pentru Taco Bell. Având toate aceste lucruri în minte, listarea la Bursa de Valori București reprezintă un pas înainte și o bornă în evoluția Sphera Franchise Group.

Care sunt avantajele listării pe bursă? Dar dezavantajele?

Listarea la Bursa de Valori București aduce o creștere a profilului și a vizibilității companiei. Aduce credibilitate și ne obligă să ne îmbunătățim continuu, lucru care de altfel este important pentru a fi un business de succes. În același timp, a fi o companie listată public înseamnă că acceptăm, respectăm și ne supunem regulilor care derivă din acest statut. Acest lu­cru înseamnă o mai mare transparență în procesul de luare a deciziilor și de raportare și nevoia de a ne conforma reglementărilor care guvernează activitatea companiilor listate.

Ce urmează după listare, ce obiective aveți pentru următoarea perioadă?

Plănuim să ne consolidăm prezența pe piața de capital, respectând în același timp angajamentele asumate în fața partenerilor noștri. Avem în plan deschiderea a 23 de restaurante noi în 2018, șase dintre acestea fiind unități KFC în Italia. În România, rețeaua noastră va crește cu șapte restaurante KFC, două restaurante Pizza Hut, cinci unități Pizza Hut Delivery și trei restaurante Taco Bell. Planul nostru pe termen mediu este să dublăm numărul restaurantelor din rețea, ajungând la 240 de restaurante până în 2022.

Sunt antreprenorii români pregătiți pentru listări?

Listarea pe bursă reprezintă, în opinia mea, o bornă importantă în dezvoltarea oricărei companii. Atunci când o companie a ajuns la un anumit nivel de dezvoltare, este stabilă, profitabilă, iar perspectivele pentru viitor sunt pozitive, listarea poate fi următorul pas natural. Desigur, este nevoie de multă muncă și de atingerea unui anumit nivel de dezvoltare înainte de a lua în vedere o astfel de decizie. Cu toate acestea, sunt în România de câțiva ani și pot spune că există câteva companii locale care au crescut semnificativ și sustenabil și care sunt pregătite pentru a se lista la Bursa de Valori. În același timp, faptul că de-a lungul unui an calendaristic cinci afaceri antreprenoriale s-au listat la Bursa de Valori București reprezintă un semn că antreprenorii locali înțeleg importanța de a fi pe bursă. Și sper că acestea vor reprezenta un e­xemplu și pentru alți antreprenori.

Cum vedeți evoluția pieței de capital locale în următoarea perioadă?

Credem că Bursa de Valori București este într-un moment bun, cu un grad ridicat de awareness în rândul investitorilor de retail și instituționali, ca urmare a listărilor de succes realizate în ultima perioadă. Interesul arătat de companii, având în vedere numărul ridicat al listărilor din ultimul an, dar și de investitori, luând în considerare succesul listărilor, reprezintă perspective pozitive care pot sprijini dezvoltarea în continuare a pieței locale de capital. O asemenea evoluție, dacă este sprijinită de toți actorii interesați, poate conduce la mult dorita trecere la statutul de piață emergentă, lucru care ar fi benefic pentru toate părțile implicate.

“În România, rețeaua noastră va crește cu șapte restaurante KFC, două restaurante Pizza Hut, cinci unități Pizza Hut Delivery și trei restaurante Taco Bell. Planul nostru pe termen mediu este să dublăm numărul restaurantelor din rețea, ajungând la 240 de restaurante până în 2022.”

Ce sfaturi ați da unui antreprenor care vrea să își listeze compania?

În primul rând, aș spune că este nevoie de o strategie foarte clară, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung, pentru dezvoltarea afacerii. În al doilea rând, antreprenorii trebuie să analizeze temeinic condițiile actuale de piață și să înțeleagă cum văd analiștii viitorul segmentului în care aceștia își desfășoară activitatea. În al treilea rând, trebuie să le fie clar care sunt nevoile lor și dacă listarea pe bursă reprezintă soluția pentru dezvoltarea în continuare a afacerii. Și, în cele din urmă, dacă răspunul la primele trei întrebări îl încurajează pe antreprenor să meargă pe calea listării, trebuie să fie pregătit, pentru că este nevoie de mult efort și timp pentru a realiza acest lucru. Nu este un pas ușor, dar, evident, dacă este făcut corect, atunci merită.

În octombrie ați deschis primul restaurant Taco Bell din România. Cum a fost primit în piață?

Deschiderea primului restaurant Taco Bell în România reprezintă o mare mândrie pentru noi, întrucât este singurul astfel de restaurant pe o rază de 1.208 km. Suntem încântați de deschiderea Taco Bell. Clienții noștri au îmbrățișat brandul, iar feedback‑ul primit despre locație și mâncarea oferită este extraordinar. Acest lucru arată că românii primesc cu brațele deschise branduri și experiențe noi în această industrie, sunt aventuroși atunci când vine vorba de gust și savoare și cred în brandurile în care au încredere. Înseamnă că în anii care urmează există și alte oportunități în acest sector.

Cum vedeți evoluția domeniului foodservice?

Avem ambiții mari pentru toate brandurile pe care le operăm, iar perspectivele industriei locale de foodservice sunt încurajatoare. În perioada 2011-2016, segmentul foodservice a crescut constant ca urmare a îmbunătățirii mediului macroeconomic, corelat cu dezvoltarea apeti­tului consumatorilor, iar perspectivele indică o creștere și în viitor. România înregistrează un decalaj față de alte piețe din Europa Centrală și de Est sau din Europa Occidentală în ceea ce privește atât densitatea restaurantelor, cât și consumul de servicii alimentare pe cap de locuitor. Conform unei analize a Deloitte, în 2016, România deținea un număr de aproximativ 1,3 restaurante la o mie de locuitori, comparativ cu 1,8 în Polonia și între 3,4 și 4,9 în Cehia, Slovacia, Ungaria și Bulgaria, în timp ce în Europa Occidentală raportul ajunge până la 5,8 restaurante la mia de locuitori în Spania. Drept rezultat al nivelului scăzut al densității restau­rantelor de tip foodservice pe cap de locuitor, dar și pe fondul așteptărilor de creștere a veniturilor disponibile, este de așteptat ca industria locală să crească în anii următori, iar Deloitte estimează că rata medie anuală de creștere va fi de 4,6% în perioada 2017-2022.