Retro, în stil italian, la Arad

Călin Coman, Strategy Director / Managing Partner, Handsome Advertising

În februarie, spotul agenției arădene Handsome Advertising, „Il nostro gelato Italiano“, realizat pentru brandul Siviero Maria, a fost inclus în Ads of The World, celebra colecție de reclame din toată lumea.

O premieră pentru agenție, pentru noi a fost contextul perfect să luăm pulsul publicității românești din afara Bucureștiului. Pentru că, în ziua de azi, ora exactă nu se mai dă doar în capitală și se întâmplă lucruri interesante peste tot în țară, în cazul de față, despre cele din Arad, am avut ocazia să aflăm de la Călin Coman, Strategy Director și Managing Partner al Handsome Advertising, cea mai veche și cea mai mare agenție de publicitate din județ.

Atmosferă retro și un brand de gelato. Povestea spotului

Ideea spotului a pornit de la dorința de a crea un moment autentic italian pentru Siviero Maria, brandul de gelato lansat în 1958. Simbolul folosit în reclamă a fost mafia italiană, un punct de reper în cultura Italiei. Conceptul de mafioți a fost cumva îndulcit, astfel, în loc de arme a apărut ideea de lingurițe. Sunetul de armă a fost înlocuit cu spargerea unui balon de gumă de mestecat și așa mai departe. Reclama a fost filmată în Arad, noaptea, fiind o adevărată provocare eliberarea unei străzi de mașinile locatarilor. Un amănunt interesant este că trei dintre cei implicați în film erau italieni nativi, un plus de autenticitate, ca, de altfel, și filmarea alb-negru. Re­clama a fost produsă de Handsome Wolf, Călin Coman s-a ocupat de scenariu și regie, Sandor Szilard de filmări și postproducție, iar ideea aparține agenției Handsome.

Trei ani de proiecte

Handsome lucrează de aproximativ trei ani pentru Siviero Maria, care este un brand de gelato și nu de înghețată. În vara anului trecut, agenția a dezvoltat un proiect la Timișoara, cu filmări în centrul orașului, cu terase, flori, Vespa și italieni. Într-o scenă, a fost construită chiar și o replică de trattoria, iar pentru acest an au în pregătire mai multe surprize pentru cei care apreciază un gelato autentic italian.

Pionerat în advertisingul arădean

Călin Coman, Handsome Advertising

Handsome este o agenție cu o echipă de 10 oameni, fondată în urmă cu 15 ani de către Călin Coman, ex-art director la Vitrina Advertising din Cluj, care, ajuns la începutul anilor 2000 în Arad, nu a găsit nicio agenție creație unde să își depună CV‑ul. Cum nu avea job, a fost nevoie să își creeze unul. Agenția Handsome a crescut în timp și și-a diversificat portofoliul, iar acum accentul cade pe strategie și creație, cu mici departamente, divizii sau chiar companii cum este Handsome Wolf, care susțin creația. Oferă servicii de media, digital, producție video, dezvoltare web, app și software, outdoor și are proiecte dezvoltate atât pentru clienți locali, cât și naționali. Uneori are și proiecte internaționale, cel mai important fiind cel care a implicat creare de materiale video / web pentru un furnizor Apple din Statele Unite.

Handsome lucrează și pentru clienți din București, o treime din cifra de afaceri provenind de aici, însă nu a mutat încă operațiunile și nu a deschis un sediu în capitală. În prezent, agenția este deținută în proporții egale de Călin Coman și Michael Bulzan, iubitor de advertising, care a intrat în acționariat în 2007, proaspăt mutat în România din New York. În ultimii ani, cifra de afaceri a agenției s-a stabilizat puțin sub 300.000 euro pe an.

Provocări și oportunități

Oportunitățile sunt limitate, din cauza pu­terii antreprenoriale reduse. Comerțul modern sau DiY a îngenungheat multe companii locale care activau în aceste sectoare, unele s-au specializat, altele au dispărut. Însă pot exista oportunități dacă agențiile înțeleg că trebuie să ajute și antreprenorii locali. Cu pași mici la început și cu educație în marketing, se pot face lucruri mari, crede Călin Coman. În ceea ce privește limitările, aces­tea sunt multe. Economia Aradului, fiind bazată pe industrie într‑o proporție covârșitoare (automotive), nu este formată din jucători în advertising (având clienți în afara țării), deci nu generează plus valoare pentru domeniul publicității. Mai mult, salariile mici din această industrie nu oferă nici putere mare de cumpărare orașului, astfel încât afectează și comerțul sau serviciile. E un cerc vicios.

La ora actuală, în Arad există între două și cinci agenții, care au echipe de peste cinci oameni. Cea mai mare agenție, cu accent pe partea de creație și care funcționează după rețeta unei agenții de publicitate clasică, este Handsome. După numărul de oameni, există și echipe mai mari, mai ales în cadrul unor agenții de producție publicitară sau digital/social media. După cifra de afaceri, tot Handsome este pe primul loc, dar mai sunt agenții de publicitate cu cifre comparabile. În concluzie, la Arad, sumele sunt cu 5 zerouri și vor rămâne în această zonă, pentru că piața nu permite mai mult. Nicio agenție nu a depășit 1 milion de euro și, după părerea lui Călin Coman, doar o ieșire din oraș ar putea să crească dramatic cifrele.

 

Un gelato autentic

Povestea Siviero Maria a început în 1958, când Guglielmo Visani a creat un gelato, acea înghețată italiană autentică, realizată manual, pe care a numit-o în cinstea soției sale, Maria. Născut în  Romagna, el și-a dorit să păstreze rețeta tradițională italiană. 

Fiecare cutie de gelato Siviero Maria este umplută și decorată manual în fabrica din Italia, unde, până în 2014, capacitatea de producție a crescut până la 12.000.000 de kilograme pe an.