Antreprenori

Romania antreprenoriala

18 nov. 2013 3 min

Romania antreprenoriala

Reading Time: 3 minute

Cu toate ca 70% dintre romani au o atitudine pozitiva fata de antreprenoriat, totusi numarul celor care chiar pun bazele unei afaceri este scazut, principalul motiv care ii face pe acestia sa nu isi duca la bun sfarsit planul fiind teama de esec. Aceasta este una dintre concluziile studiului global privind antreprenoriatul in anul 2013 realizat de AMWAY. Scorul obtinut de Romania in ceea ce priveste atitudinea pozitiva fata de antreprenoriat este similar mediei globale. Astfel, peste doua treimi (70%) dintre respondentii din 24 de tari au o atitudine pozitiva fata de munca pe cont propriu, rezultat ce denota ca antreprenoriatul se bucura in continuare de o reputatie buna: potrivit editiei de anul trecut a studiului, media globala se situa la 69 de procente. Acelasi lucru este valabil si pentru potentialul muncii pe cont propriu: 39% dintre respondenti se vad lansandu-si propriul business. Dar, nu de putine ori si in mediul de afaceri este valabila expresia “socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din targ”, astfel ca numarul celor care iau initiativa si chiar devin proprii lor sefi este scazut, Motivul?  Un obstacol major in calea dezvoltarii unei afaceri este teama de esec: 70% dintre respondentii la studiu se simt amenintati de aceasta. Masuri precum finantarea publica, creditele destinate inceperii unei afaceri si educatia in domeniul antreprenoriatului ii incureajeaza in decizia de a-si deschide propria afacere.

Oglinda, oglinjoara, care este cea mai antreprenoriala tara? Raspunsul la aceasta intrebare este oferit tot ce cercetarea Amway. Si in acest an, Danemarca continua sa conduca in topul tarilor chestionate (89% dintre danezi au o atitudine pozitiva cu privire la inceperea unui business). Medialiile de argint si bronz sunt detinute pe “podiumul” antreprenorial de Finlanda (87%) si, respectiv, de Australia (84%). Similar rezultatelor obtinute la editia de anul trecut a cercetarii, Austria (40%), Ungaria (40%), Portugalia (39%) si Germania (37%) prezinta o atitudine negativa. Potentialul muncii pe cont propriu in tarile chestionate din intreaga lume este in medie de 39%. Cel mai ridicat este in Columbia (63%), Mexic (56%) si Grecia (53%), aceasta din urma fiind in continuare tara europeana cu cea mai mare dorinta de antreprenoriat. In continua scadere, cu 26% dintre respondenti luand in considerare posibilitatea de a-si deschide propria afacere, Germania ocupa penultima pozitie, fiind urmate doar de Japonia (17%). “Obiectivul general al raportului este acela de a evidentia potentialul economic al antreprenorilor in diferite tari si de a-i sprijini pe eventualii antreprenori pentru a-si putea pune planurile in practica”, spune Michael Meissner, Vice-Presedinte Corporate Affairs Amway Europa.

Numarul celor care declara ca realizeaza deja munca pe cont propriu este unul relativ scazut. Rusia (3%), Danemarca si Finalda (fiecare cu 4%) ocupa ultimele pozitii in clasament. Aceasta se datoreaza temerii de esec, ceea ce reprezinta cea mai mare piedica in calea antreprenoriatului (70% dintre respondenti). In special in statele care au o atitudine pozitiva fata de antreprenoriat, dar nu se vad deschizandu-si o afacere, teama de esec reprezinta un obstacol major. In special respondentii din Japonia (94%), Italia si Cehia (91%) se tem de esec daca isi deschid o afacere. La polul opus, SUA (62%), Olanda (55%) si Mexic (50%), prezinta procente ridicate in ceea ce priveste lipsa temerii de esec. Aceasta teama se bazeaza pe mai multi factori, cum ar fi “poverile financiare pana la faliment” (41%) si “pericolul crizei economice” (31%). “Amway incurajeaza guvernele nationale si alte institutii publice sa ia in considerare interesele si constrangerile posibililor antreprenori si sa ia masuri concrete pentru a elimina stigmatul esecului”, mai spune Meissner. Rezultatele sondajului genereaza si o declaratie clara cu privire la motivele care ii stimuleaza: respondentii indica independenta de angajator si realizarea propriilor idei (43%) ca fiind motivele dominante pentru demararea unei afaceri. Aspectele legate de venituri cum ar fi un al doilea venit (29%) sau reintoarcerea pe piata muncii (19%) au fost mai putin importante.  

Foto articol: Shutterstock

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: