Școlile profesionale se reinventează

Gerd Bommer Ambasada Austriei

Gerd Bommer, Consilierul Comercial al Ambasadei Austriei la București

Școala Comercială Austriacă din România, pe scurt o’SCAR, este o alternativă pentru cei care doresc să se dezvolte pe plan profesional într-un timp relativ scurt. Cursurile cu accent deosebit pe pregătirea practică facilitează accesul rapid la un loc de muncă şi independenţă financiară.

Proiectul a pornit de la nevoia de specialiști a companiilor cu capital austriac, spune Gerd Bommer, Consilierul Comercial al Ambasadei Austriei la București.

În România, buna cultură pentru școlile profesionale din trecut s-a pierdut, mulți părinți preferând învățământul teoretic pentru copiii lor, fără să ia în calcul avantajele învățământului profesional și nevoia reală de pe piața muncii.

În Austria există peste 200 de meserii ce presupun ucenicie, distribuite în toate domeniile economice și anual circa 40% din absolvenţii unei promoţii din învăţământul obligatoriu încep o ucenicie.

Este al doilea an al programului educaţional o’SCAR. Cum a luat naștere proiectul și cu câte companii colaborați acum?

În discuțiile cu companiile cu capital austriac am aflat că există o nevoie ridicată de specialiști în diferite meserii, acesta fiind și motivul pentru care împreună cu companiile am ajuns la ideea unei școli profesionale după modelul dual și am înființat Școala Comercială Austriacă din România, pe scurt o’SCAR.  Încă de la bun început focusul nostru a fost, pe lângă nevoile companiilor, pregătirea practică temeinică specifică școlii profesionale și modelului dual. După lungi pregătiri, am pornit la drum în anul şcolar 2015/2016 cu o clasă de elevi, specializarea comerciant – vânzător.

Programul o’SCAR este o colaborare strânsă între Colegiul Economic Costin C. Kirițescu și companiile Billa, C&A, Deichmann, Hervis, Humanic, kika și Telekom Romania, iar din septembrie va începe a doua generație de elevi.

V-ați gândit și la alte specializări?

Da, suntem în permanente discuții cu companiile pentru diferite specializări și legat de ce tip de angajați și abilități au nevoie. Unul din exemple este colaborarea pe care am început-o cu 3 companii cu capital austriac în Cluj-Napoca, pentru specializarea sudori. Oferta de formare ca sudori a fost bine primită de către elevi și părinți astfel încât împreună cu Deltamed, GEP și Polytechnik Sieta implementăm anul acesta programul START.

Ambasada Austriei este implicată, alături de ONG-ul Concordia, într-un proiect de școală profesională în Ploiești, în care tinerii, mulți provinenind din medii sociale defavorizate din România, sunt pregătiți pentru a deveni brutari.

Ce obiective v-ați propus pentru proiect anul acesta? Dar pe termen lung?

Ne-am propus promovarea programului ca parte din învățământul profesional, și am văzut înregistrarea cu succes a elevilor în program. Pentru anul școlar 2016/ 2017 școala și companiile partenere oferă două clase, 56 de locuri. Înscrierile continuă până la începerea școlii.

Elevii pot lua startul unei cariere de succes în cadrul unor firme internaționale de succes. Putem garanta că fiecărui absolvent i se va oferi un post bun şi sigur dupa încheierea perioadei de practică ce va fi efectuată în cardul firmei şi după absolvirea şcolii o’SCAR. O bună formare practică este o investiţie importantă pentru viitorul unei companii și a societății.

Prin crearea acestor programe de învățământul profesional de tip dual dorim să satisfacem cererea mare a companiilor cu capital austriac pentru personal calificat. Bineînţeles că ne dorim continuarea şi dezvoltarea tuturor acestor programe.

Un alt obiectiv este să îmbunătățim reputația școlii profesionale, care este un model de succes ce combină teoria și practica, pentru a oferi elevilor formare bună pentru profesiile lor viitoare în domeniile în care există cerere ridicată.

V-ați inspirat din bunele practici din domeniu? În Austria cum funcționează sistemul dual de învățământ?

Austria are un sistem dual bun, de aceea am facut o vizită de studiu, cu profesori, directori, reprezentați ai companiilor partenere, CNDIPT, Ministerului Educației și Inspectoratului Școlar, am vizitat o școală și centrele de formare ale companiilor. Ba mai mult, profesorii au beneficiat de un schimb de experiență vizitând Școala Profesională Kronstadt și Colegiul Tehnic Ion I.C. Brătianu din Timișoara. Am fost inspirați de sistemul dual și am introdus câteva elemente, astfel încât s-a creat o legătură puternică între școală și companii, cu accent pe formarea practică temeinică a elevilor.  Rolul Ambasadei Austriei este să ofere expertiză prin instutuțiile de formare vocațională ca WIFI din Austria,  să coordoneze cu autoritățile, școala și reprezentanții companiilor și să ofere suport pentru toate activitățile.

“Sistemul de educație duală asigură un echilibru între componenta teoretică și cea practică, pentru a adaptata pregătirea elevilor la nevoilor actuale de pe piața muncii.”

În Austria există peste 200 de meserii ce presupun ucenicie, distribuite în toate domeniile economice. Anual circa 40% din absolvenţii unei promoţii din învăţământul obligatoriu încep o ucenicie. În Austria formarea în companie intră în responsabilitatea Ministerului Economiei, iar de şcolile profesionale răspunde Ministerul Educaţiei.

Un factor esenţial de succes este faptul că atât compania cât şi angajatul reprezentat prin partenerii sociali au o puternică influenţă modelatoare asupra conţinuturilor şi condiţiilor cadru ale formării.  Partenerii sociali şi prin ei atât compania cât şi angajatul se văd astfel ca proprietari ai sistemului dual.  Această legătură întăreşte disponibilitatea companiilor de a prelua şi forma ucenici, și ajută ca tinerii şi părinţii să aibă încredere în sistemul dual.

Ați discutat și cu reprezentanții Ministerului Educației pentru pentru dezvoltarea învațământului dual?

Menținem un dialog permanent, pozitiv și deschis cu autoritățile publice la toate nivelurile, cu Ministerul Educației, Inspectoratul Școlar, autoritățile municipale, iar ei sunt mereu deschiși la idei și inițiative noi. Cu toate astea, obstacolele birocratice sunt iminente și toate școlile încearcă să atragă elevi, a căror număr este în descreștere. Este nevoie de mai mult timp ca noile inițiative să ajungă la public. Toate autoritățile ar trebui să facă eforturi mai mari pentru a promova învățământul profesional de tip dual pentru a schimba imaginea.

Elevii din acest program pot merge mai departe la faculate dacă doresc?

Școala Comercială Austriacă din România este o alternativă pentru cei care doresc să se dezvolte pe plan profesional într-un timp relativ scurt. Cursurile cu accent deosebit pe pregătirea practică facilitează accesul rapid la un loc de muncă şi independenţă financiară. Absolvirea programului oferă tinerilor oportunitatea obţinerii unui loc de muncă şi dezvoltarea unei cariere în cadrul companiilor partenere îmediat ce ies de pe băncile școlii. Bineînțeles că după absolvire, ei pot continua studiile liceale si chiar universitare în paralel cu dezvoltarea carierei în una din companiile partenere.

Care este percepția opiniei publice în legătură cu școlile profesionale?

Buna cultură pentru școlile profesionale din trecut s-a pierdut între timp. Mulți părinți preferă în ziua de astăzi învățământul teoretic pentru copiii lor, neluând în calcul avantajele învățământului profesional și nevoia reală de pe piața muncii. Unul din beneficii este că absolvenții obțin imediat un loc de muncă cu posibilități de dezvoltare și de asemenea dobândesc o educație temeinică.

Numărul ridicat al celor care nu finalizează cursurile unui liceu teoretic și care nu reușesc să ia bacalaureatul, ar trebui să fie motivația profesorilor și a Ministerului Educației să ajute învățământul profesional să devină o alternativă mai atractivă pentru cei care sunt orientați către abilitățile și activitățile practice. Învățământul profesional de tip dual i-ar ajuta pe elevi să ajungă mai repede pe piața muncii și ar avea un loc de muncă sigur.