Secretul unui business înfloritor

Gusturile românilor în materie de flori sunt din ce în ce mai sofisticate, iar afacerile în acest domeniu sunt în creștere. Oana Lamba, fondatoarea Olla, estimează o creștere cu 50% a afacerilor la finalul anului și vrea o extindere în zonele limitrofe ale Bucureștiului.

Care sunt cele mai importante provocări ale unui business cu decorațiuni și aranjamente florale?

Cred că cea mai importantă provocare este perisabilitatea florilor. De asemenea, o provocare este și dependența de importul de flori din Olanda, pentru că, din punct de vedere logistic, florile fac pe drum două zile de la bursa din Olanda până în România. Dacă am avea producție locală dezvoltată, la clienții finali ar ajunge flori mai proaspete cu cel puțin două zile. Trebuie să ținem cont și de faptul că prețul florilor fluctuează pe bursă de la o zi la alta, influențat de sărbători (Ziua Mamei, Paște, Crăciun, back to school etc). Îți poți face bugetul pentru un eveniment pe anumite prețuri, dar în realitate e posibil ca floarea respectivă să fie la bursă la un preț mai mare. Lipsa de școli de floristică din România este o altă provocare. Avem doar câteva cursuri de calitate, le numeri pe degetele de la o mână, dar nu avem o școală care formează floriști, unde să se predea regulile de bază. Piața e sufocată de cursuri superficiale, care conțin foarte puține elemente de tehnică. După un astfel de curs poți lega un buchet, dar nu ai noțiuni de cromatică, de marketing, de calculare a costurilor. Prin urmare, nici piața de forță de muncă profesionistă nu este dezvoltată. Există mulți vânzători de flori (florari), dar puțini oameni de creație care au talent, dar au și studiat sub îndrumare profesionistă această artă a aranjării florilor (floriști).

Cât de concurențială este piața?

Concurența neloială din partea celor nou-intrați pe piață care au o politică de prețuri joase pentru a câștiga clienți ar fi o altă provocare. Se practică în general pe fondul necalculării corecte a costurilor, subestimând sau evitând niște costuri cum ar fi manoperă, taxe, chirie, salarii. Ne confruntăm și cu concurența neloială din partea unora dintre importatorii de flori, care permit vânzarea de flori în aceleași condiții de preț și firmelor de profil, și clienților finali. Totodată, lipsa unei piețe de flori civilizate și fiscalizate, care să educe clientul să consume produse de calitate, și tolerarea evaziunii fiscale sunt încă vizibile în această zonă.

Cum a evoluat Olla în 2017?

În 2017, tendința este de creștere a cifrei de afaceri cu peste 50%. La final de an ne dorim o eficientizare a costurilor fixe și mutarea activității într-un spațiu strict pentru producție și depozitare, luăm în calcul și zonele limitrofe ale Bucureștiului. Creșterea a venit din zona corporate, am mărit numărul de firme pentru care livrăm flori la recepție și în sălile de meeting în fiecare luni dimineață pe bază de abonament. În același timp, de la începutul anului decorăm săptămânal cu flori proaspete recepția, camerele VIP și restaurantele hotelului Intercontinental din București. În creștere sunt și firmele care trimit buchete de flori clienților importanți cu ocazia zilei de naștere sau la semnarea unui noi contract, de început de drum, sau trimit cadouri florale corporate de 1-8 martie, Paște sau Crăciun. În 2017 am crescut și numărul locațiilor de evenimente pentru care livrăm flori, funcționând ca subcontractori, în special în cazul meniurilor all inclusive cu flori incluse în pachetul vândut de locație către clientul final.

Ce strategie de dezvoltare aveți pentru următoarea perioadă?

Încă de la începuturile Olla pe piață, segmentul de bază a fost cel B2B și vom continua creșterea în această zonă prin vânzare consultativă și produse florale personalizate după nevoilor clienților.

Foto: Mircea Avarvari