Social media, in lumea managerilor

Din ce in ce mai multi lideri din mediul de business sparg barierele comunicarii corporatiste si isi cauta un loc in universul retelelor sociale.

Un bancher pe blog

Venind dintr-o lume cu reguli stricte, Steven van Groningen a ales experienta social media pentru a-si putea exprima si promova opiniile despre economie, finante si nu numai

Dincolo de zona de divertisment, social media inseamna pentru multi adepti ai sai un mediu virtual de socializare si networking in care se pot lega idei de afaceri, se pot exprima opinii sau pareri, se pot initia discutii despre subiecte la ordinea zilei. Din aceasta ultima zona face parte Steven van Groningen, presedinte si CEO Raif feisen Bank Romania. Contactul lui cu social media – blog personal, conturile de pe Facebook, Twitter – a venit in mo mentul in care a simtit nevoia de exprimare a unor opinii legate de ceea ce se intampla in spatiul public romanesc. Pana la crearea propriului blog a fost doar un pas. “Unul dintre cele mai interesante aspecte ale functiei de CEO a unei mari banci implica intalniri cu multi oameni – angajati, clienti, competitori din alte banci, directori ai marilor companii, delegatiile institute iilor internationale, potentiali investitori, oameni de afaceri, politicieni, presa”, spune Steven van Groningen.

De multe ori este rugat sa isi exprime o opinie legata de un anume subiect. Desi niciodata nu a simtit nevoia sa-si prezinte public opiniile, devine din ce in ce mai dezamagit de calitatea dezbaterilor legate de subiecte importante. “De aici si intrebarea mea – poate ar trebui sa fiu proactiv si sa ma implic mai mult decat a fi doar observator? Posibil, dar am invatat ca, atunci cand ai opinii pe care esti dispus sa le impartasesti, nu este intotdeauna usor de controlat modul in care acestea sunt diseminate.” Asa ca cel mai simplu, dar in acelasi timp puternic si de impact, mod de a impartasi opiniile a fost blogul. Steven spune ca nu stie exact la ce va ajunge cu acesta, mai ales ca nu este intentia lui sa schimbe lumea, dar i s-a parut extrem de interesant sa posteze opiniile sale despre Romania, sistemul bancar, economie, dar si despre experiente personale sau pareri asupra balantei munca – viata personala.

Postarile sunt scrise in engleza, dar Steven este deschis la comentarii in limba romana, pe care o vorbeste fluent. Blogul are si un disclaimer legat de opiniile exprimate, care sunt personale si nu exprima parerile angajatorului. Steven considera ca imaginea companiei este influentata de tot ceea ce face el, intr-o masura mai mare sau mai mica.

Are insa reguli clare in ceea ce priveste blogul: nu foloseste niciodata cuvantul Raiffeisen si separa lucrurile in asa fel incat pe blog sa fie doar opiniile personale. “Este blogul meu si asa ma simt intr-o pozitie mai confortabila sa spun ce gandesc.” Politici de privacy a aplicat si in setarile conturilor din social media, fiind de parere ca pe Twitter si pe Facebook are nevoie de timp ca sa poata evalua cat de deschis poti fi atunci cand folosesti aceste canale si din acest motiv a ales sa fie, cel putin pentru o vreme, selectiv. Si cand raspunde la telefon este selectiv, asa ca a aplicat acelasi principiu si in spatiul virtual.

Van Groningen mai spune ca nu este afiliat politic, nu a fost niciodata si nici nu va fi. Blogul a fost facut in mai 2010, iar pana la acel moment bancherul nu avusese nici vreun profil pe site-urile de socializare. “De cativa ani tot primeam invitatii sa socializez pe aceste portaluri, dar nu am simtit ca e momentul sa o fac. De fapt, imi place sa stiu exact ce se intampla cand fac asa ceva. Acum am conturi pe Facebook si pe Twitter.” Si, desi nu are prea mult timp liber, petrece cel mult o ora pe zi in social media. Ceva mai mult timp ii ia sa scrie materialele pentru blog. Si chiar daca nu are atat de multi “prieteni” pe Facebook, Steven spune ca doar intr-o proportie foarte mica acestia ii sunt prieteni in viata reala. Si are si o explicatie: cei din generatia lui nu au nevoie de Twitter sau de Facebook ca sa-si impartaseasca lucruri si tin legatura altfel.

STEVEN VAN GRONINGEN
Functie: Presedinte si CEO al Raiffeisen Bank Romania
Twitter: @SvanGroningen
Facebook: www.facebook.com/stevenvangroningen
Blog: stevenvangroningen.eu
Prieteni pe Facebook: 276
Followers pe Twitter: 90

 

Diplomatie web 2.0
Ambasadorul Marii Britanii la Bucuresti foloseste retelele sociale pentru a putea avea un dialog real cu un public divers si dinamic, apreciind mai ales interactivitatea acestui mediu

Imediat dupa sosirea la Bucuresti, la inceputul lunii septembrie, noul ambasador al Marii Britanii, Martin Harris, si-a lansat un blog. De altfel, dupa cum domnia sa marturises te, “aventura mea in social media a inceput recent; in plus, contribui la conturile de Facebook si Twitter ale ambasadei”. Si pentru ca foloseste aceste conturi in calitate de diplomat, Martin Harris scrie pe blog sau pe Facebook despre activitatile si experientele sale ca ambasador sau despre initiative ale echipei de la ambasada. De exemplu, a relatat recent despre prima intalnire cu presedintele Traian Basescu sau despre vizita ministrului britanic pentru Europa la Bucuresti.

Martin Harris considera ca social media este un mijloc bun de comunicare, in special cu tinerii. Elementul de interactivitate este cel mai important: il ajuta sa isi transmita mesajul, dar si sa primeasca feedback de la cei interesati de activitatile sale si ale ambasadei, sa afle astfel in timp real ce gandesc cititorii blogului sau. “Imi permite de asemenea sa aflu mai usor noutati despre activitatile unor persoane si institutii. Simt astfel ca sunt intr-un dialog real cu un public divers si dinamic”, mai spune ambasadorul britanic. Pe blogul ambasadorului britanic poate comenta oricine, dar se aplica regulile generale de moderare. Desi agenda incarcata nu ii permite sa stea prea mult timp online, diplomatul reuseste sa isi rupa in fiecare zi in medie o jumatate de ora, mai ales pentru a raspunde la comentarii, fiind mai activ in weekenduri. Pe blog scrie de cateva ori pe saptamana. Fiind la inceput, cei mai multi dintre prietenii de pe Facebook, de pilda, sunt cunostinte sau prieteni din Marea Britanie si Romania. Harris se asteapta ca numarul “prietenilor virtuali” ai ambasadei sa creasca pe viitor. Crede, de asemenea, ca implicarea sa in social media se completeaza cu partea de comunicare a ambasadei, atat online cat si in alte media. “Am ales acest mediu tocmai pentru ca favorizeaza dialogul si dezbaterea, doua elemente cheie in domeniul diplomatiei”, a completat Martin Harris.

MARTIN HARRIS
Functie: Ambasador britanic in Romania
Twitter: @ukinromania (cont al ambasadei)
Facebook: BritishEmbassyBucharest
Blog: blogs.fco.gov.uk/roller/harris
Prieteni pe Facebook: 94
Cititori pe blog: Peste 4.000 in primele zile

 

Publicitarul online
Tehnologia nu este importanta pentru Eliza Rogalski cand vine vorba de social media,ci bogatia tipologiilor umane pe care tehnologia le scoate la lumina

Eliza Rogalski are cont pe Facebook din 2008, pe LinkedIn tot de atunci, iar pe Twitter din 2009, dar nu il foloses te. “Insa primul meu contact cu social media dateaza din 2003 – asa am si ajuns sa lucrez in publicitate. Pe vremea aia am initiat o campanie pe forumul BizCity ca sa strangem bani sa ajutam un bebelus sa traiasca.”

Eliza spune ca s-au consumat vreo 90 de pagini de forum atunci si au fost mii de oameni care au urmarit ori s-au implicat in acea cauza. Acum, petrece mai putin timp in social media. Intra pe Facebook mai degraba ca sa observe despre ce scriu oamenii sau cum se raporteaza la o anumita agenda, ce-i framanta. Doar uneori mai pune cate un link sau ceva foto/video. Ceea ce a atras-o pe Eliza la social media, raportandu-se la perioada din 2008 incoace, a fost mai degraba curiozitatea decat vreo vreo pasiune launtrica pentru acest mediu. “In continuare, nu tehnologia ma fascineaza, ci bogatia tipologiilor umane pe care tehnologia le scoate la lumina. Mai intru si caut o anumita persoana inainte sa ma intalnesc cu ea, ma documentez, observ cum scrie, despre ce scrie, ce-si pune in profil, cum se descrie pe sine”, precizeaza Eliza Rogalski.

CEO-ul Tempo Creative Group mai spune ca, in social media, posteaza informatii care au legatura cu profesia sau cu viata ei, in masura in care cei care o citesc sunt colegi, prieteni, oameni cu care s-a intalnit chiar si virtual. Din acest motiv, are grija ca persoanele cu care se “imprieteneste” in social media sa fie oameni pe care ii cunoaste, fie direct, fie indirect, si in proportie de 80% sunt persoane pe care le cunoaste din viata reala, restul fiind oameni despre care a aflat sau a citit diverse lucruri. “Din cand in cand mai fac curatenie printre acesti 20%, elimin oamenii care nu au interactiune online de foarte mult timp. Asa se si face ca de doi ani, de cand am conturi pe Facebook si LinkedIn, nu am adunat mai mult de 500 de «prieteni»”, continua Eliza. Nu a fost niciodata activa in social media pentru ca i-a cerut-o compania, ci pentru ca i-a placut sa vorbeasca despre ea si pentru ca a vrut permanent sa stie cum se raporteaza oamenii la o anumita agenda – publica sau individuala.

ELIZA ROGALSKI
Functie: CEO Tempo Creative Group
Facebook: eliza.rogalski
LinkedIn: ro.linkedin.com/in/romanianpr
Prieteni pe Facebook: 838
Followers pe Twitter: 90

 

Un traditionalist pe web
Pentru Marius Ghenea, social media inseamna doar blogul personal, preferand in rest networking-ul si relationarea in forma lor traditionala, desi aceasta nu exclude internetul

Primul contact cu social media al lui Marius Ghenea a fost odata cu crearea site-ului personal, realizat in prima sa forma acum cinci ani. “Am constatat apoi ca formatul respectiv de site era destul de greu de intretinut, de modificat si de utilizat, asa ca am trecut, dupa un timp, la un format de blog”, spune Marius Ghenea.

Ideea lui a fost sa socializeze pe internet prin exprimarea unor opinii, comentarii, prin transmiterea unor informatii utile pentru cititori, atat pe subiecte de business, cat si de arta si cultura (carti, calatorii etc.). In prezent, Marius incearca sa focalizeze blogul pe subiecte de antreprenoriat, deoarece crede ca in aceasta zona exista inca probleme mari.“In ceea ce priveste conturile mele de Facebook, Twitter sau LinkedIn, ele nu exista, deoarece pentru mine networking-ul si relationarea raman in mare masura niste chestiuni traditionale si care functioneaza cel mai bine intr-un mod tra ditional, chiar daca vorbim de un
traditional modern, pentru ca este pe internet (e vorba de search)”, spune Ghenea.

Pe blog, petrece cateva zeci de minute pe zi, fie pentru a posta noi informatii, fie pentru a prelua comentariile postate de vizitatori si a raspunde la ele. In plus, este incantat sa vada ca marea majoritate a comentariilor sunt de buna calitate. Nu a aplicat politici de privacy pe blog, dar, daca ar avea un cont pe Facebook sau Twitter, ar pune absolut cele mai inalte setari de securitate. In cazul lui Marius Ghenea, care investeste in prezent in opt proiecte de business ca business angel, nu se pune problema unui branding de companie printr-o prezenta personala in social media pentru vreuna dintre aceste companii si nici nu si-a propus acest lucru. Crede insa ca internetul da fiecaruia posibilitatea sa se prezinte mai corect si mai deschis ca om fara riscul unei interpretari gresite, asa cum se intampla la o prezentare intermediata de o terta parte (fie ea presa sau altcineva).

MARIUS GHENEA
Functie: Presedinte FIT Distribution
Blog: www.ghenea.ro
Cititori pe blog: 5.000 vizitatori unici lunar

 

Antreprenor online

Radu Georgescu a inceput sa foloseasca retelele sociale in primul rand pentru socializarea de business si a ajuns ca pe blog sa impartaseasca lectiile celor 18 ani de antreprenoriat

Primul contact al lui Radu Georgescu cu social media a fost prin 2006, cand a aflat de LinkedIn. “Pentru ca sunt foarte orientat catre socializarea de business, a durat mult mai mult pana mi-am facut cont pe Facebook (2008) sau pe Twitter (2009). Blogul l-am pornit in 2009.” Pentru Radu, social media este exact ceea ce ii spune numele – un mediu de comunicare, de socializare.

Din punctul de vedere al businessului, o retea ca LinkedIn este de ajutor in multe situatii, cum ar fi atunci cand vrei sa intri in legatura cu cineva pe care nu-l cunosti personal si e la mii de kilometric departare. Pe LinkedIn poti avea un prieten sau un cunoscut care e in legatura cu persoana cautata si te poate introduce sau poti recruta foarte eficient. Pe Twitter, presedintele GECAD isi popularizeaza blogul sau evenimente la care participa, iar pe blog incearca sa impartaseasca ce a invatat in ultimii 18 ani de antreprenoriat celor in te resati sa-si dezvolte propriile afaceri. In medie, petrece maximum una-doua ore pe zi in social media.

Contactele de pe LinkedIn sunt persoane pe care le cunoaste in proportie foarte mare – probabil 80%, in timp ce pe Facebook si Twitter doar 5% sunt cunoscuti. De aceea, in unele conturi Radu a aplicat politici de privacy, iar in altele nu, in functie de obiectivul contului respectiv –Twiter si Facebook le foloseste doar pentru business. Crede ca prezenta sa in social media influenteaza atat imaginea companiilor la care este actionar, cat si brandul lui personal. “Mai mult, cred ca are o influenta directa asupra brandului personal. Pentru promovarea propriilor imagini si branduri, fiecare companie din grupul GECAD este activa in social media, cu conturi separate pe Twitter, LinkedIn, sau intretine fiecare un blog specializat pe industria in care activeaza.”

RADU GEORGESCU
Functie: Presedinte GECAD Group
Twitter: @GeorgescuRadu
Facebook: radu.georgescu
LinkedIn: ro.linkedin.com/in/radugeorgescu
Blog: www.radugeorgescu.ro
Prieteni pe Facebook: 850
Followers pe Twitter: 1.400
Connections pe LinkedIn: 1.200
Cititori pe blog: 1.000 unici pe zi