Interviuri Stiri

Societatea consumeristă față în față cu natura

1 nov. 2017 4 min

Societatea consumeristă față în față cu natura

Reading Time: 4 minute

5D3A8184 rama 1 1Tehnologia ocupă deja un loc important în discuţiile liderilor mondiali, nu doar în ceea ce ţine de economie, dar şi în termenii găsirii unor soluţii pentru salvarea planetei. Avem nevoie de inițiative de educare a publicului în această direcție și astfel a apărut GreenTech Film festival. Nicoleta Talpeș, Organizatoare GreenTech Film Festival, ne vorbește despre primul festival zero carbon din România.

Ce este GreenTech Film Festival?
GreenTech Film Festival este primul festival de filme documentare dedicat tehnologiei verzi, care s-a desfășurat în această toamnă în București, la Cinema Elvira Popescu, în perioada 9-12 octombrie. Ce aducem nou cu GreenTech Film Festival este includerea tehnologiei pe lista noastră de discuţii şi impactul pozitiv pe care îl poate avea în combaterea încălzirii globale. O altă noutate ar fi lansarea primului documentar cu exemple de bune practici pe mediu şi de tehnologie verde din România – filmul 10 (ZECE). Documentarul s-a concentrat pe iniţiativele civice, deja implementate.

De ce ai ales să faci acest festival? Care a fost motivaţia?
Tehnologia poate fi, şi este deja, folosită în avantajul umanităţii. Dacă ne referim la impactul negativ pe care oamenii îl au asupra naturii, se vorbeşte foarte mult despre inovaţiile şi soluţiile existente care, prin aplicarea lor la scară largă, pot reduce amprenta de CO2: de la energie regenerabilă, panouri solare, maşini electrice, construcţii verzi, dar şi agricultură sustenabilă.

Proiectul 10 (zece) – primul film documentar românesc despre exemple de bune practici in zona de tehnologie verde. Ce presupune acest proiect?

Proiectul 10 consta într-o serie de documentare ce prezintă soluții şi programe existente în România, în spatele cărora stau oameni a căror poveste merită auzită. 10 (ZECE) prezintă o societate româneasca aflată în schimbare despre care nu aflăm din canalele media clasice, motiv pentru care, documentarele vor fi curând accesibile online, gratuit.  

Spui că este primul festival zero carbon din România. Cum ajungeți la această performanţă şi prin ce mijloace?
Pentru atingerea acestui scop, am urmărit îndeplinirea a două obiective importante: reducerea emisiilor posibile și compensarea emisiilor inevitabile de gaze cu efect de seră. Pentru atingerea primului obiectiv, organizarea evenimentului a presupus: folosirea cartonului și a hârtiei din materiale reciclabile, eliminarea tuturor materialelor printate, folosirea produselor locale pentru serviciile de catering, eliminarea ambalajelor de tipul plastic, PET sau metal și încurajarea invitaților și a publicului larg de a folosi bicicleta sau mijlocul de transport în comun pentru deplasarea către sala de cinema. În ceea ce privește realizarea filmului documentar, deplasările au fost făcute cu mașini electrice. Această măsura a determinat reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu 270.9 kgCO2e.

Pentru atingerea scopului final, de festival carbon neutru, reducerea emisiilor este completată de compensarea cantităților inevitabile CO2e sau compensarea amprentei de carbon. Proiectul din care provin creditele de carbon se numește Topolog Wind Power și este primul proiect din România care prin intermediul unui standard local, generează în medie 594 de credite de carbon/an. Toată energia produsă este trimisă către Gridul Național de Energie din România.

Care sunt celelalte filme selectate în festival şi pe ce criterii le-aţi ales?
În fiecare zi de festival am prezentat publicului câte o premieră. Mă refer aici la documentare romanești care prezintă curentul de permacultură, un mod de agricultură sustenabilă (În căutarea Grădinii Perfecte, Agroechology) sau, de exemplu, Avize pentru Soare – în care vorbește despre experiențele celor care au înfruntat birocrația şi s-au decis să profite de energia solară în casele şi birourile lor.

Dacă ne referim la documentarele internaționale, am căutat cele mai recente documentare care dezbat subiecte ca încălzirea globală („March of the Penguins” 2) sau soluțiile verzi, energia regenerabila (”The Breakthrough in renewable energy”).

Care este feedback-ul brandurilor la inițiativele de implicare în proiecte de acest gen?
Observ că tot mai multe branduri încep să aibă o atitudine conștientă faţă de mediu, iar implicarea lor în astfel de proiecte este tot mai activă şi vizibilă. Pentru următoarea ediție avem deja câteva branduri care şi-au anunțat intenţia de a se implica mai concret în acest demers al nostru. Am strâns în jurul nostru branduri şi companii care fac ceva în acest sens. Şi aici mă refer la Asociația Alucro (singura asociație non-profit din România care desfăşoară proiecte de mediu  ce vizează exclusiv colectarea selectivă şi reciclarea dozelor din aluminiu), Organizația Ecotic (organizație non-profit care se ocupă cu reciclarea, valorificarea şi eliminarea nepoluantă a deșeurilor de echipamente electrice şi electronice), BADSI (unic importator al mașinii electrice Nissan Leaf în România), mașini electrice de la Renault şi BMW, Asociația Zero CO2. Dar şi branduri care militează pentru așa ceva, cum ar fi Aqua Carpatica.

În societățile dezvoltate, știința şi educația sunt temele prioritare. Cum va ajuta acest festival în procesul educațional?
Pe lângă proiecții de filme documentare, programul festivalului a inclus ateliere de ştiinţă, ecologie, robotică, reciclare creativă şi o conferinţă despre cum contribuie tehnologia la dezvoltarea soluţiilor sustenabile.  Experţi în ştiinţă, tehnologie şi ecologie din România şi Franţa au răspuns la subiectul central al conferinţei, organizat în jurul a două paneluri – „Energie regenerabilă şi stocarea energiei: apă, CO2 şi soare. Maşini electrice. Case solare” şi „Dezvoltarea de soluţii pentru agricultură sustenabilă”. Au fost prezentate exemple de bune practici din domeniul reciclării, dar și soluțiile inovatoare folosite de companii pentru reducerea consumului de energie. La întâlnirile cu publicul român au luat parte și doi invitați francezi. Marc Fontecave – profesor la Collège de France, la catedra de Chimie a sistemelor biologice – care a vorbit despre provocările din domeniile energiilor regenerabile și stocării energiei; pe de altă parte, Jean-Christophe Mathias, filozof, a evocat dinamica ascendentă și îngrijorătoare a dispariției speciilor vegetale, prezentate de altfel şi în documentatul său, ”Alerte rouge, sur la tulipe”, prezentat, în premieră, în cadrul festivalului.

 

Proiectul 10 (ZECE) constă într-o serie de documentare ce prezintă soluţii şi programe existente în Romînia, în spatele cărora stau oameni a căror poveste merită povestită. Filmul “10 (ZECE)” este primul documentar care prezintă exemple de bune practici din antreprenoriat social, educaţie, agricultură, tehnologie verde şi prezintă o societate româneasca aflată în schimbare despre care nu aflăm din canalele media clasice. Documentarele sunt disponibile online, gratuit.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: