Subiecte tabu în CSR: salariul în ONG și cum contribuim la schimbare

De ce ar plăti donația mea salariul cuiva? Și cât ar trebui să fie salariile? Ca în mediul privat sau ca la stat? Ar trebui ca donatorii să acopere și costurile administrative sau de marketing ale ONG-urilor? Ar trebui ca toată activitatea ONG-urilor să se bazeze pe voluntariat? Dar dacă eu, sponsor, donez pentru copiii orfani şi ei îşi cumpără SUV?”. Sunt întrebările de la care a pornit dezbarerea primei sesiuni a Zilei de CSR, care a atins un subiect extrem de sensibil: finanțarea cheltuielilor de regie într-un ONG.

Asupra banilor cu care funcționează ONG-urile există perspective diferite și uneori opuse. Pe de o parte, există în România companii care nu vor să audă de salarii și costuri adminstrative în ONG-uri, pe de altă parte există și organizații nonguvernamentale care stau foarte prost la capitolul raportare și profesionalism. În acest context, a intervenit întrebarea dacă nu ar fi util să se pună bazele unui organism care să reglementeze transparentizarea în sectorul ONG.

La dezbatere, moderată de Radu Atanasiu, Lector, IDEA Business School/MSM România, au luat parte: Alina Kasprovschi, Director Executiv și membru fondator ale Fundației Comunitare București, Amalia Fodor, Director Executiv al Fundației Orange, profesionist cu peste 15 ani de experiență în comunicare organizațională, relații publice, responsabilitate socială corporativă și filantropie, Robert Uzună, Corporate Affairs Director și Membru al Comitetului Executiv al Ursus Breweries, subsidiară a Asahi Breweries Europe Limited, Gabriel Solomon, Președinte Fondator al Asociației People for Sport România

”Suntem un ONG finanțator și înțelegem de ce trebuie plătit un salariu. Orice echipă indiferent că este ”for profit” sau nu are nevoie de salariu. – Alina Kasprovschi, Director Executiv, Fundația Comunitară București

”Diferența dintre un ONG și o companie ar trebui să fie doar că una are ca obiectiv profitul, cealaltă impactul social. În rest, mecanismele și lucrurile ar trebui să se întâmple la fel”, a subliniat pe parcurul dezbaterii Gabriel Solomon, Președinte Fondator al Asociației People for Sport România. 

De asemenea, Amalia Fodor, Director Executiv al Fundației Orange, a precizat că nu toate salariile sunt costuri administrative, unele sunt servicii care trebuie plătite.

”Răspunsul la întrebarea ar trebui donația să acopere salariile din ONG nu este unul  direct. În fond, din punctul meu de vedere, felul în care sunt defalcate costurile ar trebui să treacă în plan secund. Trecând prin filtrul încrederii trebuie să ne concentrăm pe ce vrem să obținem” – Robert Uzună, Corporate Affairs Director și Membru al Comitetului Executiv al Ursus Breweries:  

La întrebarea cât ar trebui să fie salariile, Gabriel Solomon este de părere că acestea ar trebui să fie competitive, poate nu la nivelul superior din sectorul privat, ci la un nivel mediu astfel încât cei din domeniul ONG-urilor să nu fie nevoiți să facă o alegere între a salva lumea cu prețul unor dificultăți financiare și a renunța. 

”Este un blocaj mental legat de cheltuielile de regie pe care toții, deopotrivă companii și ONG-uri trebuie să-l depășim” a punctat în încheierea dezbaterii Gabriel Solomon. ”De multe ori, oamenii din ONG-uri au o mare reținere în a discuta despre propriile salarii”.

Magic 8844 pentru Magic Home 

”Când am început această campanie, ne întrebam cum să spunem ne ridicăm de pe scaun când strângem 100.000 de sms -uro sau 200.000 de euro”, a povestit Melania Medeleanu în deschiderea celei de a doua sesiuni a Zilei de CSR. ”Suntem în a 21 zi și sunt înscrieri până în luna mai anul viitor”.

Până în acest moment, în cadrul campaniei Magic Home, s-au așezat pe scaun câteva sute de oameni și au fost date 90.000 de sms-uri.

”Scaunul a devenit terapeutic, este un moment de sinceritate cu tine, de împărtășire, de încredere și speranță, nu mai este doar un eveniment de fundraising” – Melania Medeleanu.

”Emoțional pot să duc mult, ce nu pot să duc este micimea de ieri cu legea ONG-urilor” – Melania Medeleanu.

”Vor să schimbe și ultima urmă de bine din țara asta. Nu-i lăsați să ne sufoce activitatea”.

 

Sesiunea despre dezvoltare sustenabilă prin educație a continuat cu Simona Penescu, Program Manager al Fundației Orange, responsabilă de derularea și strategia de comunicare a programului Digitaliada, Virginia Oțel, Communication Leader, Garanti Bank România și Dana Dobrescu, Communication Manager, Unilever South Central Europe, care a vorbit despre brandurile sustenabile din portofoliul Unilever, branduri care au mai mult decât scopul de a face bine sau a adopta o cauză.

Fundația Orange a implinit 5 ani în România,  pe parcursul cărora derulat peste 50 de proiecte, iar în urmă cu doi ani a intrat pe zona de educație digitală.

Garanti Bank și WWF au inițiat anul acesta o campanie pentru adoptarea simbolică a Ursului Mic și protejarea pădurilor din România. 

Cristian Roman de la Asociația Taxiul cu bomboane, a fost de asemenea prezent cu Bombo Land, un proiect care își dorește să redea sentimentuk de utilitate tinerilor cu nevoi speciale, prin ateliere unde vor putea deprinde meserii ușoare ce le pot desfășura de acasă sau în Bombo Land.

”Cum putem să contribuim noi la schimbare?” a fost discursul plin de emoție și exemple relevante cu care Carmen Sterian,  Managing Partner, HIPPOS, a încheiat Ziua de CSR.

Sunt trei verbe care definesc societatea actuală: ”express”, ”act”, ”experience”. Toate acestea contribuie la schimbare. ”Live, Love, Do” – Carmen Sterian.