Telekom: continuăm strategia comercială agresivă, dar cu ochii pe profitabilitate

Businessul Telekom Romania s-a stabilizat din punct de vedere financiar în 2017, în special ca urmare a strategiei de simplificare a ofertelor grupate sub umbrela Netliberare pe segmentul consumer, respectiv Businessliber pe zona B2B.

“În 2018, vrem să creștem cota de piață, dar numai pe baze profitabile, nu doar de dragul creșterii. Ne vom concentra pe partea de abonamente în zona de mobile și pe cele serviciile convergente fix-mobil”, a spus Miroslav Majoros, directorul general al grupului de comunicații, la o întâlnire cu presa. Compania are în plan pentru acest an investiții la nivelul celor din 2017, care au fost de 171 milioane de euro, cea mai mare parte în extinderea, optimizarea și modernizarea rețelei.

În ultimul trimestru din 2017, veniturile consolidate ale grupului de companii Telekom Romania au totalizat 266,2 milioane de euro, în timp ce EBITDA (profit înainte de dobânzi, impozite, depreciere și amortizare) ajustat combinat de 40,8 milioane de euro.

Zona de fix își revine ușor

Veniturile Telekom Romania Communications (care include serviciile de telefonie fixă, internet fix, televiziune și servicii convergente) au scăzut cu 3,9% în trimestrul 4 din 2017 față de aceeași perioadă a anului precedent, până la 160,3 milioane euro, în principal din cauza tendinței de scădere a veniturilor generate de serviciile de voce fixă. Însă veniturile pe tot anul 2017 au crescut ușor cu 0,9%, până la 607,7 milioane euro. EBITDA ajustat a scăzut în T4 cu 7,8%, la 26,1 milioane euro, dar pentru tot anul 2017 a avut s-a situat 101,9 milioane euro, în creștere cu 9% față de 2016. Numărul de clienți pentru pachetele de servicii convergente a crescut cu 36% în T4, depășind pragul de 500.000 abonați. Numărul total de clienți TV a crescut ușor (+0.4%) la 1,47 milioane, în timp ce numărul de clienți de internet de mare viteză a ajuns la 1,18 milioane. Raportat la T4 2016, veniturile pentru serviciile de voce fixă au continuat să scadă (-15,1%), iar veniturile aferente serviciilor broadband și TV au înregistrat o descreștere de 4,8%, respectiv 1,9%.

Venituri mai mari, profit mai mic pe mobile

Telekom Romania Mobile Communications, care acționează în zona serviciilor mobile, a înregistrat venituri totale de 139,5 milioane de euro în T4 2017, în creștere cu 14,4% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Creșterea a venit în principal din veniturile mai mari generate de segmentul de abonamente și din vânzarea de echipamente. Veniturile din servicii au crescut cu 13,1%, la 83,5 milioane euro. EBITDA ajustat a fost de 14,7 milioane euro, în scădere cu 16,9% comparativ cu aceeași perioadă din 2016.

Baza totală de clienți Telekom Romania Mobile a fost de 4,7 milioane, în scădere cu 11,1% față de aceeași perioadă a anului trecut, în principal din cauza eliminării SIM-urilor prepaid inactive. Segmentul postpaid a reprezentat 34,5% din baza totală de clienți, în creștere față de aproape 30% în 2016. În trimestrul patru 2017, ARPU a fost de 6,0 euro. În 2017, creșterea raportată la anul precedent a fost de 9%, atingând 5,2 euro.