Tendințe în recrutare în era digitală

Statisticile arată că, la nivel internațional, peste 70% dintre persoanele aflate în căutarea activă a unui loc de muncă apelează la Social Media ca și mediu de informare cu privire la oportunitățile existente.

Procentul urcă la în jur de 85% în cazul segmentului mai tânăr de candidați, aflați în primii 10 ani de experiență profesională. În acest context, Social Media devine un loc tot mai relevant de întâlnire între angajatori și forța de muncă, așa cum am aflat de la Mihaela Maranca, director general al companiei de recrutare Randstad România.

Cum a evoluat în ultimii ani Social Media ca și canal relevant în procesul de recrutare și care estimezi că va fi relevanța lui în 2017?

Utilizarea Social Media în recrutare a crescut cu peste 50% în ultimii cinci ani, dacă este să amintesc rezultatele unui studiu realizat în anul 2016 de Society for Human Resource Management (SHRM), cea mai mare organizație internațională a profesioniștilor în HR. Conform acestuia, mai mult de 80% din organizații au în vedere Social Media ca și canal de recrutare, față de doar aproximativ 50% în 2011. Este evident că 2017 se va încadra în această tendință de creștere, firească, de altfel, în contextul popularității acestor medii.

În plus față de Social Media, există și alte locuri unde un recrutor se uită, în mediul online, atunci când evaluează un candidat (ex. blogul său, aparițiile în presa online etc.)?

În cazul în care este vorba despre o poziție care implică responsabilități de reprezentare a companiei, poate fi importantă experiența candidatului în diverse contexte de expunere publică. Iar blogul și presa online sunt câteva dintre ele. De asemenea, atunci când căutăm abilități care nu rezultă din lecturarea CV-ului, blogul personal este o sursă bogată de informații cu privire la aspecte subtile legate de viziune, experiență, leadership etc.

Există anumite tipuri de poziții pentru care Social Media este un instrument folosit preponderent în procesul de recrutare?

În general, pentru pozițiile de entry sau middle level, Social Media se dovedește a fi un canal eficient, din experiența noastră. Sunt căutați candidați atât prin intermediul LinkedIn, cât și al Facebook. Remarcăm anunțuri pentru o paletă largă de domenii: IT, PR, HR etc. Ca un mic exercițiu, chiar acum am intrat pe LinkedIn și primul mesaj afișat este un anunț de angajare pe postul de HR Manager.

La ce detalii este atent un recrutor atunci când vizitează profilul de LinkedIn al unui posibil candidat?

Companiile sunt tot mai atente la calitatea umană a angajaților, mai ales pentru responsabilități de la middle management în sus. Valorile noului angajat trebuie să fie aliniate cu acelea ale companiei, la care adăugăm atitudinea, care este un indicator de asemenea evaluat. Astfel încât, LinkedIn se dovedește a fi o sursă relevantă în acest sens. Ne ajută să evaluăm mai multe aspecte, de la temperament, la calitatea limbajului, valori ș.a.

Ce anume îl determină pe un recrutor să puncteze ca “vot pozitiv”?

Preocuparea privind dezvoltarea profesională, participarea la evenimente de profil, calitatea rețelei de contacte sunt doar câteva dintre aspectele care pot constitui „vot pozitiv”.

Poate fi mai dezirabil un candidat popular în Social Media (cu un număr mare de prieteni, activ, credibil etc.) vs unul a cărui prezență este mai discretă?

Înainte de toate este important să precizez că, în continuare, există mulți candidați valoroși, cu o prezență discretă în Social Media. Diferența între cele două situații menționate în întrebare o fac, de fiecare dată, două aspecte: descrierea postului și domeniul de activitate. Pentru un post în departamentul financiar, de exemplu, sunt mult mai relevante aspecte precum atenția la detalii și rigurozitatea decât nivelul de popularitate din Social Media.

Se întrevăd, pentru 2017, instrumente oferite de mediul digital care se vor face tot mai vizibile și în Romania?

Țin să precizez că o inițiativă de recrutare derulată cu ajutorul acestui mediu necesită, ca și în cazul celorlalte canale folosite de recrutorii profesioniști, strategie, creativitate, răbdare și efort. În 2017, aceștia își vor îndrepta atenția spre elaborarea unor mesaje adaptate specificului acestui mediu și ne așteptăm să vedem în Social Media mai multe reclame cu anunțuri de locuri de muncă.

Despre Mihaela Maranca, director general Randstad România

„Cu experienţă de peste 10 ani în domeniul HR, am strâns de-a lungul timpului multe cunoştinţe, momente minunate şi oameni foarte valoroşi alături, care reprezintă cu adevărat propria mea carte de vizită. Obiectivul meu personal este să îmi îmbogăţesc mereu abilităţile şi experienţa, să evoluez continuu. Acest lucru m-a determinat să mă implic, cu entuziasm, în cât mai multe proiecte, din diferite domenii, fiecare rezultat fiind unul de succes, în primul rând prin prisma experienţei câştigate. Urmez zi de zi valorile de bază ale Randstad, companie de top în industria globală a serviciilor de recrutare: to know, serve and trust, striving for perfection and simultaneous promotion of all interests. Compania pe care o reprezint vede imaginea în ansamblu, aceea că activitatea noastră are impact la nivelul întregii societăţi şi îşi asumă responsabilitatea socială a unui demers de recrutare de calitate. În acelaşi timp, ca una dintre cele mai mari companii de servicii HR din lume, Randstad priveşte ca pe o responsabilitate a sa asumarea unui rol activ în dezvoltarea industriei în care activează”

Consultanță imagine foto și make-up: Mirela Păduraru