Opinii

Ți se fură constant ideile? Vezi cum te poți proteja

5 oct. 2016 2 min

Ți se fură constant ideile? Vezi cum te poți proteja

Reading Time: 2 minuteFoto Ionela Cuciureanu1Entuziasmul unei idei noi și mai ales bune poate fi foarte ușor deturnat dacă ideea respectivă nu este protejată așa cum trebuie. Și prin a o proteja nu mă refer la a o ține secretă.

de Ionela Cuciureanu

Asigură-te că tu ești primul ”proprietar” al ideii…

Aproape orice idee materializată într-o marcă, într-un desen, brevet sau altă formă de de exprimare subiect al unui drept de autor, pe care o numim generic „operă” poate fi verificată cu ajutorul unor instrumente specializate, în bazele de date internaționale. Astfel, se poate afla foarte ușor dacă ideea respectivă, chiar dacă are altă utilitate, prezintă un caracter de noutate (care trebuie să fie absolută în timp și spațiu, în cazul brevetelor), a mai fost sau nu folosită de altcineva. Dacă se constată că opera ta aparține deja și altei persoane și este protejată conform legii îți recomand să analizezi întregul procedeu de realizare și să protejezi acea parte care este originală și care nu a mai fost gândită sau folosită de altcineva, fie că vorbim despre design interior, o aplicație sau un produs de cofetărie ori pur și simplu o cafea.

…apoi protejeaz-o

După ce te-ai asigurat că există elemente de inovație în opera creată poți începe procedura de înregistrare la ORDA (Oficiul Român pentru Drepturile de Autor). Acest oficiu îți dă posibilitatea să înregistrezi mecanismul operei tale, adică procedeul de punere în practică a operei, și numele acesteia.

Dar să nu crezi că acum ești safe

După ce ți-ai înregistrat opera la ORDA este foarte util să o înregistrezi și ca marcă la OSIM (Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci). De ce? Pentru că este posibil ca tu să ai o idee genială pe care să o materializezi într-o operă, care să funcționeze și să producă profit, iar altcineva să înregistreze numele ei ca marcă la OSIM și să profite de reputația operei tale. În acest mod consumatorii ar putea fi induși în eroare pentru că nu vor ști cine este adevăratul crator al operei și titular al dreptului de autor sau care este produsul original și ar putea face confuzie între două produse asemănătoare.

Și încă nu este momentul să te relaxezi

După ce ai înregistrat opera sub formă de marcă, desen, brevet sau copyright și procesul a fost finalizat cu succes este necesar să monitorizezi în mod constant piața de profil a produsului tău pentru a fi la curent dacă există competitori care ți-au încălcat drepturile de proprietate intelectuală. De exemplu, în cazul mărcilor, e posibil să realizezi această monitorizare și în mod individual, însă cel mai ușor și profitabil pentru tine este să apelezi la specialiști care au toate instrumentele necesare pentru a te ține la curent în legătură cu posibilii competitori ai mărcii tale. În momentul în care ai primit informația că a fost depusă o marcă asemănătoare cu a ta poți lua decizia de a te opune acordării mărcii respective pe baza dovezii înregistrării anterioare a mărcii tale, împiedicând astfel intrarea pe piață a unui produs similar cu al tău.

 

Ionela Cuciureanu este Junior Associate la firma de avocatură Cosmovici Intellectual Property.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: