Tinerii din Romania simt recesiunea

Majoritatea categoriilor de consum inregistreaza cifre in scadere pe targetul publicului tanar. In acelasi timp, tinerii de peste 18 ani consuma mai mult alcool, iar peste 40% se declara fumatori. Acestea sunt o parte dintre concluziile care reies din raportul de cercetare Youth Index Romania – Tendinte in activitati, preferinte si consum – 2014/2015 vs. 2013/2014, realizat de platforma Youth Monitor si sustinut de SMARK Research.

Youth Index Romania este un demers al Brennan R&C si Quantix Marketing Consulting care continua initiativa din anul anterior, raportul YouBUS 2013-2014, propunandu-si sa surprinda cele mai importante elemente de referinta despre tinerii de 14-26 ani din Romania, inclusiv dinamica lor in timp.

Dintre principalele concluzii ale raportului de cercetare, amintim:

La capitolul ACTIVITATI datele portretizeaza un tanar roman in recesiune in perioada 2014/2015 fata de 2013/2104. Trendul este confirmat ulterior si de celelalte capitole ale studiului.

Mai putini tineri cheltuiesc offline, pe terase, in baruri sau discoteci, la concerte live. Calatoresc mai putin in tara, practica mai putini sport, dar ramane o oarecare stabilitate in incidenta controalelor medicale. Participarea la actiuni de voluntariat ramane la 19% dintre tineri, o performanta mai slaba decat pariurile sportive, dar usor mai buna decat cea a jocurilor de noroc. Fast foodurile marcheaza un trend usor crescator, cu o incidenta de 67% in 2014/2015.

Tineri fac CUMPARATURI ONLINE de la magazinele din Romania, in proportie de 21%, dar in scadere de la 26% in 2013-2104. Doar 5% dintre tineri cumpara online de la magazine din afara tarii, un nivel asemanator cu anul precedent. Cei mai multi tineri cumpara online articole vestimentare. Desi in descrestere cu 10%, aceasta categorie pastreaza o distanta considerabila fata de categoria Electronice, care ajunge la o incidenta de 5% din totalul tinerilor.

PRODUSELE CONSUMATE regulat sunt bauturi racoritoare carbogazoase, unde aproape 3 din 4 tineri si-au format un obicei. Cafeaua este singura cu o evolutie ascendenta in aceasta grupa, atingand o incidenta de 58%. Berea ramane bautura alcoolica cu cea mai mare incidenta de consum, pe un usor trend crescator (aproximativ 50% dintre tinerii de peste 18 ani).

Se remarca o crestere consistenta a detinerii BUNURILOR DURABILE precum telefoanelor de tip smartphone si a tabletelor. O crestere mai modesta se remarca si pentru laptopuri. De cealalta parte, camerele foto digitale, playerele mp3/mp4 sau consolele au inregistrat scaderi in detinere, la fel si bicicletele sau autoturismele. Se inregistreaza intentii de cumparare mai mici pentru toate categoriile mentionate, fata de 2013-2014. dar procentele cele mai mari raman pentru smartphone-uri, laptopuri si tablete.

Din SERVICIILE FOLOSITE, internetul pe mobil atinge 84% ca incidenta de utilizare, in crestere de la 74%. A crescut usor si bancarizarea si detinerea serviciilor de online banking. Desi la un nivel mic, se remarca o crestere semnificativa a serviciilor de creditare.