Antreprenori

Tipologia antreprenorilor

20 mai 2011 14 min

Tipologia antreprenorilor

Reading Time: 14 minute

Oameni diferiti dau nastere unor businessuri diferite si au stiluri diferite de a-si conduce afacerile. Antreprenoriatul inseamna reinventarea modelelor, dar raportarea la acestea este un pas vital spre succes.

 

Varsta la care cei mai multi oameni incep prima afacere este intre 16 si 25 de ani. Potrivit statisticilor, cei care nu au curajul sa lanseze un business in acest interval de varsta nu o mai fac niciodata. Acum este insa momentul in care pentru oricine este mai usor ca niciodata sa faca afaceri. Traim intr-un secol in care poti fi conectat de oriunde si oricand, din orice colt al lumii. Antreprenoriatul nu mai cunoaste limite de spatiu si nici bariere de comunicare. Conteaza enorm viteza cu care un antreprenor are acces la informatii, dar mai presus de orice sunt curajul si perseverenta. Cu toate acestea, romanii nu stau foarte bine in ceea ce priveste antreprenoriatul. Comparativ cu alte 23 de tari prezente in cel mai recent raport despre antreprenoriat al Global Entrepreneurship Monitor, Romania ocupa penultima pozitie, cu aproximativ 17,5 puncte, in urma noastra aflandu-se doar Grecia.

 

Ne-am propus sa aflam cine sunt antreprenorii romani la ora actuala si care sunt motoarele care-i motiveaza in business. Am vrut sa aflam si ce s-a schimbat in ultimii ani si care este starea antreprenoriatului romanesc. Nu in ultimul rand, ne-am propus sa desenam portretul noului antreprenor, cel care va conduce lumea de business acum inainte. In cei 10 ani de coaching in Romania, Mihai Stanescu, Business Coach si General Manager al RoCoach, a vazut zeci, poate sute de antreprenori. Pe multi dintre ei i-a antrenat catre rezultate extraordinare in business, managementul personal si cel strategic. Din acest punct de vedere, este de parere ca exista o calitate innascuta a antreprenorului, care se reflecta in tot ceea ce face: detectarea rapida a oportunitatilor si punerea lor in practica. Iar aceasta calitate, prezenta la mai toti antreprenorii mari pe care ii cunoaste, se poate educa intr-o masura foarte mare. In rest, calitatile de manager si lider sunt educabile intr-o proportie destul de mare. Importante in antreprenoriat sunt constanta si hotararea. Si Iuliana Stan, General Manager al Human Synergistics Romania, crede ca antreprenoriatul este mai degraba o deprindere. In mod sigur exista un fond propice dezvoltarii acestei deprinderi. Nu toata lumea are o relatie buna cu asumarea riscului si cu asertivitatea, nu pentru ca e ceva rau in ele, ci pentru ca, desi sunt aspiratii generale si universale, sunt foarte greu de pus in practica. Din afara pare simplu, iar daca ai si succes, cu atat mai simpla pare relatia cauzala dintre antreprenoriat si talent. Este mai degraba o combinatie intre cele doua, iar educarea s-ar traduce prin perseverenta si disciplina.

 

ANTREPRENOR DE ROMANIA IN 2011

Calitatile antreprenorului raman aceleasi indiferent de perioada si de tipul de societate. Intotdeauna vor exista marii antreprenori, care fac business la nivel inalt, au contracte pe termen lung si isi consolideaza domeniul sau nisa de piata prin construirea de retele de companii si centre de profit. La celalalt capat al spectrului, vor fi mereu prezenti antreprenorii in serie, care construiesc relativ rapid businessuri si apoi le vand, respectiv micii antreprenori, care isi fac din businessul lor un stil de viata, nu ii intereseaza sa creasca si sa multiplice un model de business ci mai degraba sa adune suficient capital cat sa isi imbunatateasca stilul de viata. Cu toate acestea, Mihai Stanescu observa doua schimbari majore in mentalitatea antreprenoriatului romanesc.

 

Pe de o parte, postcriza, fantasma generalizata a cresterii continue si rapide in care traiau mai toti antreprenorii din Romania s-a dizolvat in dificultatile de a obtine lichiditati si contracte noi. Rezultatul a fost o reconfigurare extrema a mentalitatii antreprenoriale: oamenii de afaceri au devenit mult mai prudenti fata de investitii si cheltuieli, apreciaza mult mai mult valoarea adaugata de produsele si serviciile la care au acces si incep sa gandeasca strategic, multi anual si pe mai multe dimensiuni ale businessului propriu. Pe de alta parte, in ultimii doi – trei ani au inceput sa apara scolile de antreprenoriat si in Romania. Cu alte cuvinte, exista deja o miscare de fond care propune o culturalizare in business a oamenilor cu initiative de afaceri. Dincolo de calitatea acestor programe, intentia este foarte clara. Este nevoie sa se dezvolte o noua mentalitate in privinta businessului, mentalitate care sa alinieze Romania antreprenoriala la Uniunea Europeana antreprenoriala si chiar la Statele Unite antreprenoriale. “Cu siguranta antreprenoriatul din prezent nu seamana cu cel de acum 20 de ani, cand a fi antreprenor insemna sa vinzi marfa mai degraba, decat sa ai viziunea unei companii”, puncteaza Iuliana Stan. In 2011, daca vrei sa fii antreprenor nu e ceva complicat, dar daca vrei sa te remarci intre alti antreprenori, ecuatia devine mai complicata.

 

Antreprenorul din prezent nu ajunge sa aiba doar o idee de afaceri buna, ci si misiunea de a construi o companie, de a-si alinia oamenii la viziunea lui de afaceri. Antreprenoriatul acum e mai degraba despre valori si aliniere la o misiune decat despre bani si chestiuni operationale, care nu mai fac doar ele in sine diferenta. Daca in urma cu 20 de ani ajungea doar un simt al negocierii si al identificarii de oportunitati, acum e nevoie de creativitate, de asertivitate, de abilitati de a construi organizatii functionale, de timp petrecut in egala masura cu angajatii cat si cu clientii. Cumva, cantitatea de efort pe care o are de facut antreprenorul din prezent e infinit mai mare decat ce era de facut in trecut.

 

Viteza de reactie la schimbari, determinarea si deschiderea catre nou sunt calitati fara de care un antreprenor nu se poate dezvolta. Nu de putine ori Mihai Stanescu a intalnit in programele de coaching oameni tineri si foarte tineri care incep sa isi dezvolte businessuri cu viziuni puternice si de viitor. Chiar daca, in prezent, ei nu reprezinta o forta economica notabila, Stanescu este increzator ca peste doi-trei ani noua generatie de mentalitati si practici va da tonul businessului romanesc.

 

CINE ESTE NOUL ANTREPRENOR?

Analizand evolutiile mai multor businessuri lansate de antreprenori romani si comportamentele dominante ale acestora, am identificat mai multe tipuri de antreprenori. In practica, aceste tipuri nu exista in stare pura. In esenta, fiecare antreprenor este cate putin din fiecare, doar ca anumite caracteristici sunt mai pregnante decat altele. Noul antreprenor este mult mai ancorat in transformarile de zi cu zi. Este mult mai rapid. Internetul, accesul la informatii si comunicarea online il ajuta sa sparga bariere mult mai repede. Noul antreprenor este interesat de tot ce este nou si de evolutiile pe care noile tehnologii le produc.

 

ANTREPRENORUL DIN UMBRA

ZOLTAN TESZARI PROPRIETAR RCS & RDS

 

Opus fata de cel “vedeta”, acesta investeste in businessuri care nu sunt foarte cunoscute de public sau alege sa nu se promoveze in asociere cu acestea. Avand o echipa de parteneri si manageri, isi diversifica activitatea si profilul de investitor, cautand mereu oportunitati de a creste profitul general. Prefera statutul de actionar celui de manager, conducand din culise companiile pe care la infiinteaza. Este modelul perfect pentru domenii “sensibile”, care implica conexiuni informale cu lumea politica, fiindca permite promovarea intereselor de afaceri departe de ochii publicului. Poate fi si modelul adoptat de persoane care pretuiesc viata privata si nu doresc sa se expuna direct opiniei publice.

 

PUNCTE TARI:

Discretia il califica pentru businessuri sensibile, cu rata mare de profit. In plus, poate strange informatii si isi poate “face temele” fara a fi bruiat de vreun deadline sau de o seama de conditii aplicabile celor cu care alege sa lucreze.

 

PUNCTE SLABE:

Leadership-ul si capacitatea de a inspira oamenii. Fiind un caracter extrem de privat, nu isi foloseste succesele ca lectii pentru cei care vin in urma lui. Este o persoana atat de retrasa, incat este practic imposibil sa gasesti fotografii ale sale. Nu exista declaratii oficiale ale sale, interviurile lipsesc cu desavarsire, dar afacerile sale infloresc. A fondat si conduce din umbra unul dintre cei mai mari operatori de televiziune si comunicatii din Romania, grupul RCS & RDS realizand in 2009 venituri de 720 de milioane de dolari si un profit de 250 de milioane de dolari (datele pe 2010 nu au fost inca publicate de companie). Dar ambitiile lui Teszari nu se opresc aici. Recent, RCS-RDS a lansat o oferta de preluare a unuia dintre principalii competitori, UPC Romania, de la gigantul American Liberty Global, in cadrul unei tranzactii de aproximativ 350 milioane de euro. O preluare ar duce la crearea unui gigant local cu 4 milioane de clienti pe piata de cablu TV, 1,7 milioane de clienti pe telefonie fixa, 1,4 milioane de clienti in portofoliul de telefonie mobila si 1,4 milioane de clienti in zona de internet fix. Antreprenorul oradean controleaza RCS & RDS indirect, prin Cable Communications System NV (Olanda), si si-a extins activitatea in domeniul televiziunii prin lansarea canalului de sport Digi Sport si a televiziunii generaliste 10TV. Surse din piata sustin ca Teszari este un apropiat al partidului de guvernamant. In timp ce la exterior este necunoscut, surse din interiorul companiei spun ca omul de afaceri oradean controleaza strict toate aspectele businessurilor sale

 

ANTREPRENORUL VEDETA

CAMELIA SUCU FONDATOR CLASS LIVING

 

Ar putea sa scrie o carte intreaga despre proiectele antreprenoriale pe care le-a pus pe picioare si despre dificultatile de la inceput de drum. In Romania, numele de Camelia Sucu este sinonim cu luxul, iar in timp s-a convertit intr-un brand mult mai valoros decat orice alt business aflat sub semnatura sa. Primul pas a fost facut in urma cu aproape 20 de ani, odata cu infiintarea companiei Mobexpert, dezvoltata impreuna cu fostul sot, Dan Sucu. Mobexpert este un brand care, de la comertul de mobilier de birou, a ajuns sa detina propriile linii de productie. Cativa ani mai tarziu, Camelia Sucu a creionat Class Living, afacere dedicata retailului de mobilier premium si de lux, dar si unor proiecte rezidentiale de prima clasa. A devenit imaginea propriei companii fiindca a construit-o pe baza valorilor sale personale. Fire dinamica, antreprenoarea nu a ramas pe loc nici in perioada economica dificila, din contra, a preferat sa inoate impotriva curentului demarand noi investitii, chiar in domenii total necunoscute precum administrarea unei piete agroalimentare. Cel mai nou proiect al sau, Piata de Gros, este dezvoltat in zona de sud a Bucures tiului pe o suprafata de 9,5 hectare, unde Camelia Sucu se gandeste sa puna la punct un system logistic de colectare a fructelor, legumelor si produselor animaliere, iar astfel super si hipermarketurile sa cumpere produse romanesti de calitate. Este omul care nu doar ca se identifica cu afacerile sale, ci isi contopeste imaginea personala cu cea a companiei/companiilor pe care le conduce. Businessurile sale au fost construite dupa chipul si asemanarea sa. A avut rezultate in afaceri, a reusit sa treaca de o prima acumulare de capital si apare in mai toate emisiunile de business, la cele mai importante evenimente mondene si sociale. Realizeaza permanent si constient legatura dintre persoana sa si afacerile sale, promovandu-le eficient pe ambele prin potentare reciproca. Uneori apare chiar si in reclamele companiei, garantand personal pentru calitatea produselor/serviciilor acesteia. Drept consecinta, este mereu atent la imaginea personala si la valorile pe care le promoveaza in interiorul companiei, dar si in afara acesteia.

 

PUNCTE TARI:

Stie sa comunice foarte bine, inspira si ofera incredere; fiind mereu in atentia publicului, isi dozeaza  entuziasmul si ideile.

 

PUNCTE SLABE:

Invata foarte greu lucruri noi. I se pare ca stie mai tot si ca doar ce il intereseaza e important. De cele mai multe ori, are o schema de business simplista, care nu prea mai ii ofera rezultate extraordinare.

 

ANTREPRENORUL CALCULAT

FLORIN TALPES CEO SOFTWIN

 

Desi pare o contradictie in termeni, prudenta poate fi o caracteristica extrem de valoroasa pentru un antreprenor. Acest tip de antreprenor este adept al riscului calculat, este un bun strateg, analizeaza atent oportunitatile pentru businessul sau si actioneaza numai dupa ce a pus la punct un plan detaliat. De multe ori fost angajat, stie sa raspunda foarte exact la intrebarea “Mie ce-mi iese din treaba asta?”. De obicei nu depune foarte mult efort, prefera sa se joace cu marjele de profit si sa isi creasca volumele. De multe ori, va investi intr-o oportunitate testata si aprobata de altii. Desi unele decizii ale sale sunt vazute de cei din jur ca fiind riscante, ele sunt in general rezultatul unei analize profunde a plusurilor si minusurilor. Din cand in cand insa, va merge la risc pentru a-si dovedi ca are flerul necesar in afaceri. Spirit analitic si profund, va construi afaceri solide, greu de doborat de orice conditii de piata.

 

PUNCTE TARI:

Poate deveni coloana vertebrala a microeconomiei din Romania, prin calitatea de a anticipa posibilele capcane si riscuri inutile.

 

PUNCTE SLABE:

Poate pierde oportunitati pe care le considera prea riscante. Se considera exponent a ceea ce denumeste “Generatia 2C”, corespondenta baby-boomers din America. “Noi suntem cei care au crescut in comunism, dar generatia mea este cea care a construit capitalismul in Romania, dupa 1989”, explica Talpes de unde provin cei doi “C”. A lansat Softwin ca o afacere de familie in urma cu aproape douazeci de ani. Acum, Softwin este doar unul dintre multele branduri ale lui Florin Talpes care s-au impus pe piata internationala de software. Matematician de profesie, Talpes se numara printre putinii antreprenori autohtoni care si-au impins cu succes businessul dincolo de granitele romanesti, programul antivirus BitDefender fiind cunoscut la nivel global pentru performantele sale. Insa drumul antreprenoriatului are intotdeauna suisuri si coborasuri. Referindu-se la momentele dificile din viata sa, Florin Talpes declara intr-un interviu acordat revistei Biz ca anul 1995 a fost un moment de discontinuitate in activitatea afacerii pe care o detine. “In acel an, partenerul francez a pus conditia sa ii dam gratis 50% din actiunile Softwin pentru a lucra mai departe impreuna”, isi amintea Florin Talpes. Desi nu era complet pregatit sa preia activitatea comerciala internationala, Talpes a refuzat propunerea francezilor si, in ciuda faptului ca a pierdut o parte din echipa tehnica si cativa dintre clientii francezi, a mers hotarat inainte.

 

ANTREPRENORUL CURAJOS

DRAGOS PETRESCU PROPRIETAR TROTTER PRIM

 

Pentru Dragos Petrescu, munca si curajul in afaceri au mers mana in mana de-a lungul celor douazeci de ani de antreprenoriat. Munca pentru ca nimic din ceea de a obtinut nu a venit de la sine si curaj pentru ca a fost intotdeauna cu un pas inaintea competitorilor. Primul sau start-up a fost pe scara rulanta din statia de metrou de la Universitate, unde in 1990 vindea ziare. Prima companie a infiintat-o in 1992, iar prima activitate pe aceasta firma a fost amenajarea unor tarabe in Dorobanti si Piata Amzei. In 1994, a inceput sa importe papuci de plaja din Thailanda si apoi ochelari de soare din Olanda si Ungaria. O afacere de succes a fost aducerea in 1997 a celei de-a 36-a francize Shell. Doi ani mai tarziu, pe vremea cand nu existau restaurante pentru clasa medie, impreuna cu Catalin Mahu deschidea primul restaurant “La Mama”. Dupa ce a iesit din asocierea cu Mahu a dezvoltat propriul lant de restaurante si cafenele. In 2010, grupul controlat de Petrescu, Trotter Prim, care cuprinde brandurile City Grill, City Cafe, Caru cu Bere, Hanul Berarilor, Bundetot, Backwerk si Cantina Sport Bar, a avut o cifra de afaceri de 16 milioane de euro, in crestere fata de 13,6 milioane de euro in 2009.

 

Printre investitiile recente se numara lantul de brutarii in franciza BackWerck. Anul acesta a anuntat ca va investi intr-o ferma de 7 ha care va ajunge sa asigure 40% din totalul materiilor prime folosite de companie. Pentru acest gen de antreprenor, riscurile de a-si dezvolta un business solid sunt cu mult mai mari decat resursele pe care el le poate masura. Insa nu se da niciodata batut si de cele mai multe ori este capabil sa faca apel la alte tipuri de resurse, astfel incat sa iasa invingator in lupta cu conditiile care-i sunt potrivnice in Romania.

 

Este genul de antreprenor care isi asuma din start un esec in business. Insa acest tip de atitudine nu-i este nicidecum potrivnic, chiar ii poate fi de ajutor. Curajul este o combinatie intre intuitie si analiza, inseamna impuls irational si asumare rationala. Desi curajul in afaceri este unul dintre elementele constitutive ale succesului antreprenorial, acelasi element este si o cauza importanta a esecului in domeniu.

 

PUNCTE TARI:

Are in general un character puternic, este in stare sa reziste la oricat de multe incercari este supus. Gaseste intotdeauna resursele sa se automotiveze si raspunde  pozitiv la majoritatea initiativelor care presupun elaborarea unui front comun, indiferent ca este vorba de parteneri sau asociati.

 

PUNCTE SLABE:

Uneori poate deveni coleric si atoatestiutor. Poate ajunge in situatia de a se erija intr-un soi de educator negativ.

 

ANTREPRENORUL VIZIONAR

RADU GEORGESCU PRESEDINTE GECAD

 

Pentru el, prezentul este doar o treapta catre un viitor in care businessul sau va schimba lumea (sau macar piata pe care activeaza). Este cu multi pasi inaintea tuturor. Incepe afaceri aparent lipsite de relevanta comerciala, dar care in timp isi dovedesc valoarea cu varf si indesat. Acest tip de antreprenor deschide drumuri noi in business si este in stare, cu motivatia potrivita pe termen mediu, sa reconfigureze intregi piete de business. In Romania, acest tip de antreprenor este cel mai rar, desi multi dintre antreprenori vor sa fie asociati cu aceasta imagine. Nu vaneaza oportunitati, cum fac majoritatea antreprenorilor, ci le creeaza chiar el, ceea ce ii confera un avantaj net in fata competitorilor. Inoveaza continuu, este mereu cu un pas inaintea celorlalti.

 

PUNCTE TARI:

Vede dincolo de evidente, isi poate planifica etape intermediare de implinire a viziunii si stie foarte bine sa ii inspire pe ceilalti.

 

PUNCTE SLABE:

Contactul cu piata si cu realitatea imediata este destul de fragil. Poate cadea in dependent continua de ultimele instrumente si tehnologii, pe care nu le foloseste neaparat pentru dezvoltarea businessului.

 

Povestea de antreprenoriat a lui Radu Georgescu aduce mult cu un film classic american: incepe in urma cu 19 ani, in dormitorul casei sale, unde facea software cu un prieten pe un calculator 286, si continua in zilele noastre in foarte multe colturi ale lumii, inclusiv in biroul din Silicon Valley. A avut viziunea de a se extinde pe  pietele internationale cu un produs local, antivirusul RAV, intr-un moment in care Romania nu avea deloc o imagine favorabila in exterior. In 2003, RAV era distribuit in peste 60 de tari. Tehnologia a atras atentia Microsoft, care a achizitionat-o, oferindu-i lui Georgescu posibilitatea de a se alatura echipei. Acesta a refuzat insa categoric. Explicatia o gasim pe blogul sau personal: “Imi place sa fiu antreprenor”. Radu Georgescu a continuat munca de antreprenoriat prin Grupul GECAD. Astfel au aparut serverul de e-mail Axigen, platforma de plati online ePayment si solutia de securitate Sentinet. Sistemul ePayment a ajuns sa proceseze, in 2009, un procent de 94% din totalul tranzactiilor online cu card bancar din Romania si a fost cumparat de Allegro, parte a companiei media international Naspers Ltd. Ca un adevarat vizionar, Radu Georgescu si-a stabilit deja urmatoarea tinta: atingerea primului miliard de dolari din vanzari pana in 2015 si cotarea pe NASDAQ a Avangate, companie cu cinci ani de activitate pe piata globala a solutiilor de distributie electronica de software.

 

ANTREPRENORUL INSPIRAT

FLORENTIN BANU FONDATOR BANUINVEST

 

Este intr-adevar un antreprenor inspirat, in permanenta cautare de oportunitati, “nestatornic in afaceri”, dupa  propria autocaracterizare. In sapte ani a fondat Joe si Artima, care au ajuns de la companii locale, la varfuri de lance in portofoliile a doi giganti – Nestlé si Carrefour. Prima afacere a infiintat-o in anul 1992, cand a deschis, impreuna cu fratele lui, discoteca Vienna in Timisoara, care nu a durat prea mult. Insa in 1994 a deschis o alta afacere, napolitanele Joe. Productia de napolitane a inceput-o intr-un garaj, dar s-a dezvoltat ca intreprindere de succes. La sfarsitul anilor 2000, cu o cifra de afaceri de 12 milioane de euro, Joe controla circa 65% din piata romaneasca de profil. Compania a intrat in vizorul gigantului Nestlé, care a cumparat afacerea in 2000 pentru o valoare estimata de peste 8 milioane de dolari. In 2001, Florentin Banu a lansat reteaua de supermarketuri Artima, care a ajuns la 21 de magazine in vestul tarii. In 2005, a vandut Artima fondului de investitii Polish Enterprise Fund, pentru 17 milioane de euro, iar doi ani mai tarziu, lantul a fost cumparat de  Carrefour pentru 55 de milioane de euro. Dupa vanzarea Artima, Florentin Banu a fondat, in 2005, grupul de firme Banuinvest, din care fac parte trei afaceri diferite: compania de constructii Banu Construct, Interpart, o fabrica de productie mase plastice, si Banu – sport, un complex sportiv.

 

Inspiratia este motorul tuturor proiectelor. Iar in afaceri, este esentiala pentru a reusi in ceea ce inseamna intreprinderi de mare succces. Mihai Stanescu, fondator al RoCoach, spune despre acest tip de antreprenor ca are capacitatea de a “mirosi” oportunitatile cu mult inaintea altora. De obicei si actioneaza in consecinta, miscandu-se relativ rapid catre intampinarea lor. Activitatea sustinuta si spiritul comercial foarte bine pus la punct sunt doua calitati definitorii ale antreprenorului inspirat. Ceea ce este essential de remarcat este ca antreprenorul inspirat are flerul de fi in avangarda marilor afaceri atunci cand ele sunt doar la stadiul unor idei nebunesti si, mai mult, reuseste sa le dezvolte pentru ca simte direct ia in care trebuie sa mearga.

 

PUNCTE TARI:

Stie sa gaseasca intotdeauna scurtaturi in rezolvarea oricarei probleme. Poate intui posibilitatile de dezvoltare a businessului care sunt pe moment invizibile pentru toti ceilalti.

 

PUNCTE SLABE:

De cele mai multe ori, antreprenorul inspirat este lipsit de rigoare si se pierde in detalii. Inspiratia ii vine din noi abordari ale acelorasi idei sau concepte, asa ca poate ramane lipsit de resurse daca nu alege sa invete continuu.

 

ANTREPRENORUL TEHNOCRAT

IRINA SOCOL DIRECTOR GENERAL SIVECO

 

Este genul de om care exceleaza intr-un domeniu de activitate si decide ca poate face afaceri de succes pe acel segment. Reuseste pentru ca stapaneste perfect toate detaliile activitatii pe care compania sa o desfasoara si stie din proprie experienta ce fel de eforturi presupune aceasta. In general, a lucrat in multinationale si s-a format intr-un mediu cu multe proceduri, guvernat de metodologii si reguli. A invatat ca regulile simple si bine aplicate aduc success aproape natural. In acelasi timp, poate oricand oferi celor din companie exemplul propriu, devenind o sursa de inspiratie pentru oamenii cu care lucreaza.

 

PUNCTE TARI:

Isi cunoaste foarte bine posibilitatile si poate replica cu usurinta competentele proprii in relatia cu clientii. Ofera o senzatie de securitate in orice contract pe care il gestioneaza, indiferent cat de dezordonat si impulsive este clientul.

 

PUNCTE SLABE:

Se adapteaza mai greu la o dinamica rapida a pietei, cand iese din modelul lui de business. Tinde sa nu profite de relatiile de scurta durata, care ii pot aduce suficient numerar cat sa investeasca in dezvoltare. De obicei, supracontroleaza tot.

 

Considera ca un antreprenor este un om pasionat de ceea ce face si nu poate face performanta decat prin identificarea cu viziunea si misiunea organizatiei pe care a fondat-o. A infiintat SIVECO in 1992, dupa 11 ani de experienta in domeniul programarii. “Experienta dobandita in lucrari de pionierat pentru industria IT – care s-a dezvoltat apoi spectaculos – a reprezentat un fundament solid pentru infiintarea si conducerea celei mai mari case de soft din Romania”, spune Irina Socol. Activitatea SIVECO a fost orientata de la inceput numai pe software, iar compania a ajuns azi sa ofere una dintre cele mai complexe suite software pentru companii si autoritati de pe piata, dar si software de eLearning. Crede ca orice antreprenor are nevoie de curaj, intuitie in identificarea oportunitatilor, capacitatea de a evalua corect riscurile, puterea de a depasi greutatile si de a persevera, dar si de professionalism in domeniul ales. “Cand faci ceea ce stii cel mai bine si iti place cel mai mult, dificultatile devin simple provocari, iar satisfactiile vin de la sine”, crede directorul general al SIVECO Romania. Considera ca implicarea totala este absolut necesara pentru cel care conduce o afacere. Irina Socol ii sfatuieste, de altfel, pe cei ce vor sa inceapa o afacere sa se indrepte catre o zona in care detin expertiza, fiindca acolo pot cel mai bine sa performeze.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: