Top 50 Branduri Fascinante in Romania

<p> <strong>Din oceanul de branduri care ne asalteaza zi de zi, se desprinde un grup aparte, care ocupa un loc special in mintea si sufletul nostru. Un studiu realizat de Unlock Market Research in exclusivitate pentru revista Biz dezvaluie pentru al doilea an consecutiv brandurile care ii fascineaza pe romani.</strong></p> <p>  </p> <p> Primele 10 marci din clasamentul acestui an confirma faptul ca legatura emotional dintre brand si consumator este esentiala pentru a fi in topul fascinatiei. Iar singurul brand romanesc din Top 10 arata importanta curajului si a inovatiei in economia actuala. Ferrari, Jack Daniel’s, Axe, Durex, Stella Artois, Heineken, Harley-Davidson, Rom, Porsche si Zara sunt marcile care conduc cea de-a doua editie a clasamentului. <strong>Pentru varianta completa a topului click <a href=”http://www.gandestebiz.ro/pozenwsl/Top_50_branduri_fascinante.pdf”>aici</a></strong></p> <p>  </p> <p> Este un lucru greu de definit si, tocmai de aceea, dificil de cuantificat. Dar fascinatia pe care o exercita brandurile asupra noastra exista si o simtim permanent. Anul trecut am realizat prima data acest top al brandurilor fascinante pentru romani. Am aratat inca de atunci ca nu era vorba despre un clasament de vanzari sau de vizibilitate. Ne-am intrebat si in 2011 cand devine un brand fascinant. Spuneam atunci ca marcile fascinante sunt ca stelele cele mai vizibile pe cer, acelea care atrag toate privirile – nu conteaza marimea, vechimea, galaxia, ci conteaza cat de puternic stralucesc. “Fascinatia este eminamente despre emotii, este ca dragostea. Ea trebuie intretinuta, altfel emotiile se racesc”, spune Adina Vlad, Managing Partner al Unlock Market Research, compania care a realizat in exclusivitate pentru Biz a doua editie a topului celor mai fascinante branduri romanesti.</p> <p>  </p> <p> Din nou, cruciala este definirea fascinatiei, de aceea Unlock a realizat un model care compune fascinatia unui brand printr-un cumul de sase factori: provocare (21,5%), responsabilitate (26,7%), originalitate (19,8%), putere (16,4%), libertate (11,7%) si carisma (4%). Din punct de vedere pur empiric, am putea spune ca un brand fascinant ar trebui sa aiba carisma, sa atraga oamenii catre el, dar topul  demonstreaza ca nu este suficienta doar carisma.</p> <p>  </p> <p> Un brand fascinant provoaca, demonstreaza ca are grija de consumatori, este original si puternic. In plus, intr-o cultura dominate de teama si neincredere, a te comporta responsabil si a fi puternic sunt atuuri care te califica pentru a fi si fascinant. In urma evaluarii celor sase factori ce determina fascinatia, s-au desprins sase categorii importante de branduri. Astfel, topul marcilor puternice este format din Ferrari, Jack Daniel's, Coca-Cola, BMW, Harley-Davidson, Milka si Apple/iPhone. Marcile percepute in principal ca fiind responsabile sunt H&M, MTV, YouTube, Red Bull si Facebook.</p> <p>  </p> <p> Marcile considerate originale sunt Ferrari, Porsche, Rom, Yamaha, Durex, Jack Daniel’s, Radio Guerrilla, Harley- Davidson si Discovery. Marcile libere sunt Jack Daniel’s, Axe, Red Bull, Dove, Durex, Facebook, Zara, Harley-Davidson. La capitolul carisma au punctat Jack Daniel’s, Heineken, Ferrari, Puma, Stella Artois, Zara, Harley-Davidson, Porsche, L’Oréal, Apple/iPhone. Marci provocatoare sunt considerate Harley- Davidson, Durex, Red Bull si Oreo.</p> <p>  </p> <p> <strong>COMPARATII SAU COMPLICATII?</strong></p> <p> Dar, dupa cum arata Adina Vlad, un top al fascinatiei trebuie analizat mai degraba calitativ decat prin analiza pozitiei pe care se afla o marca. De aceea este necesar sa intelegem ce anume au facut in 2012 marcile care au urcat in top, cu ce au reusit ele sa fascineze. In topul din 2012 se remarca o dinamica interesanta fata de 2011 – unele marci au urcat spectaculos in top, iar altele au coborat. “Cele care au coborat nu au gresit practic cu nimic. Pur si simplu, unele marci au stralucit mai puternic in 2012 comparativ cu 2011 si au impins la baza topului marcile care nu au «fascinat» la fel de mult in acest an”, arata Adina Vlad.</p> <p>  </p> <p> Marea majoritate a marcilor din Top 10 Branduri Fascinante in 2012 sunt marci consacrate prin vechime, constanta si spirit. Ferrari, Jack Daniel’s, Stella Artois, Harley-Davidson si Porsche sunt marci pe care romanii le asociaza in general cu un stil de viata flamboaiant, stralucitor. Anul acesta in Top 10 marci fascinante avem un new entry, si anume Axe. Si asta pentru ca, anul trecut, Axe a lansat o serie de competitii si evenimente interactive urmand linia campaniei globale “Caderea ingerilor in ispita”, iar rezultatele sunt vizibile.</p> <p>  </p> <p> Tot in top 10 intra si unul din brandurile cu cea mai mare ascensiune in 2012 – Rom, care este, de altfel, si singurul brand romanesc care intra in primele zece marci fascinante. Aceasta crestere in top poate fi rezultatul campaniilor surprinzatoare de comunicare “Rom American” si “Romanii sunt destepti”. Nu poate fi ignorata aura de invingator a brandului rezultata din premiile obtinute la Cannes, in premiera pentru o campanie din Romania. O alta crestere spectaculoasa cu intrare in top 10 este cea a brandului Durex. Acesta a fost foarte activ in 2012, initiind competitii de creare de design de cutie, stimuland consumatorii sa vina cu idei de inovatii. Heineken se mentine pe o pozitie similara cu cea din 2011, reusind sa pastreze tonul spectaculos al comunicarii si fiind foarte activ in retelele sociale.</p> <p>  </p> <p> Zara este perceput drept cel mai fascinant brand de fashion accesibil in Romania, comercializand haine elegante la preturi relativ accesibile. Ramane de vazut, la editia de anul viitor, ce impact va avea sosirea H&M pe acest segment pe piata din Romania, care a adus deja brandul pe locul 28 in top. Interesanta este si prezenta brandurilor romanesti in topul fascinatiei, semn ca exista un potential important care sa poata fi exploatat pe viitor de catre marcile locale, dincolo de functionalitate sau accesibilitate Rom domina si topul marcilor fascinante romanesti, urmat de Murfatlar si Radio Zu, doua branduri extrem de dinamice.</p> <p>  </p> <p> Interesant este ca aceste doua branduri au abordari complet diferite, dictate desigur de specificul pietei pe care activeaza. In timp ce Murfatlar a ales calea traditiei si a calitatii, Radio Zu a venit cu campanii extrem de dinamice, adresate mai ales tinerilor. In topul marcilor romanesti avem si un new entry, Radio Guerrilla, apreciat pentru continutul stirilor si pentru tipul de divertisment difuzat.</p> <p>  </p> <p> Pro TV este mai putin fascinant in acest an comparativ cu 2012, in sensul ca actiunile sale s-au mentinut in linia asteptarilor (ridicate) ale consumatorilor, fara sa ii surprinda neaparat. Este, de altfel, un caz de studio interesant. In perioada 2011-2012, Pro TV a promovat formate internationale de succes care au prins extraordinar la publicul romanesc: “Romanii au talent”, care a spart topurile de audienta, “Vocea Romaniei” si “MasterChef”. Aceste emisiuni au devenit, insa, branduri in sine si tocmai de aceea au pus usor in umbra brandul care le-a realizat si promovat cu un profesionalism desavarsit.</p> <p>  </p> <p> <strong>EMOTIA CONTEAZA</strong></p> <p> Topul fascinatiei este strict legat de puterea emotionala a unui brand la momentul evaluarii sale, dupa cum remarca Adina Vlad, comentand rezultatele studiului realizat de Unlock. Clasamentul evidentiaza amploarea marcii in inima omului, gradul sau de atractivitate, potentialul de a genera “vibe” in randul consumatorilor.</p> <p>  </p> <p> Topul de fascinatie nu are legatura cu puterea marcii in piata. Din acest motiv, in top nu intalnim intotdeauna cele mai bine vandute sau mai infuente branduri. In clasament apar brandurile pe care oamenii le investesc cu sarm si au mare potential de a-i atrage si fermeca. Un alt aspect interesant al topului este acela ca fascinatia la romani are o componenta adulta. Astfel, un brand este fascinant in masura in care reuseste sa emane responsabilitate si putere, doua caracteristici mai degraba pragmatice. Intr-o cultura defensiva, asa cum este a romanilor, dragostea este importanta, dar intotdeauna trece prin stomac.</p> <p>  </p> <p> <strong>METODOLOGIA CERCETARII</strong></p> <p> In 2011, Unlock a realizat un studiu ce viza atat definirea fascinatiei in perceptia consumatorilor, cat si masurarea indexului de fascinatie pentru o serie de branduri cunoscute. In 2012, Unlock a reluat cercetarea, de aceasta data vizand doar masurarea indexului de fascinatie, construit pe baza informatiilor colectate in cadrul studiului initial.</p> <p>  </p> <p> Editia Branduri Fascinante 2012 a fost realizata pe un esantion reprezentativ urban, de 600 de respondenti, prin metoda intervievarii telefonice (chestionare CATI). Respondentii au evaluat brandurile din cate 4 categorii de produse (dintr-un maxim posibil de 8 categorii), prin raportare la o baterie de atribute pragmatice si emotionale, definitorii pentru fascinatie. In urma acestei evaluari, pentru fiecare brand a fost calculat un indice al fascinatiei, iar rezultatele au fost compilate intr-un top al celor mai fascinante 50 de branduri pentru anul 2012, prezentat in acest raport.</p> <p>  </p> <p> In cadrul studiului Unlock au fost identificate patru categorii de marci, in functie de fascinatie si notorietate: branduri cu notorietate mica si putin fascinante, branduri cu notorietate mare dar putin fascinante, branduri cu notorietate mica dar foarte fascinante si, in sfarsit, branduri cu notorietate mare si foarte fascinante.</p>