Turistii romani, un export profitabil

<p> <strong>Semnalele din piata sunt contradictorii. Unii touroperatori sunt profitabili, altii nu. Cert este ca numarul celor care isi fac concediile in strainatate creste, aducand rulaj si profit agentiilor de turism. </strong></p> <p>  </p> <p> Un client multumit iti aduce alti doi, iar unul nemultumit iti alunga zece. In turism, sloganul acesta ar trebui sa dea de gandit tuturor celor care deservesc clienti si lucreaza in domeniul serviciilor. Din punctul de vedere al tour-operatorilor, businessul pe turismul intern aproape ca nu mai este profitabil. In conditiile in care Romania nu mai atrage turisti straini (cel mai invocat motiv fiind lipsa infrastructurii), de pe urma carora se castiga cel mai bine, trimiterea de romani in alte tari este singura solutie de supraviet uire. Si asta fac cu brio peste 80% din firmele de turism.</p> <p>  </p> <p> Criza a reorganizat afacerile unora dintre cei 850 de membri ai Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism din Romania (ANAT). Pe langa destinatii noi si specularea dorintei de a calatori, turismul de afaceri a fost o noua gura de oxigen pentru unele agentii. Societati precum Eximtur, Aerotravel, Travel Biz au recunoscut ca reorientarea lor in ultimii ani a fost pe acest segment, care le-a mentinut pe linia de plutire. “Acum, turismul de business reprezinta 50% din cifra de afaceri a Eximtur, companie specializata in anii dinainte de criza in turism intern”, spune Lucia Morariu, presedintele societatii. Pentru Travel Biz si Aerotravel, mentinerea orientarii catre clientii corporate si reinventarea pachetelor pentru acestia a fost metoda salvatoare. Unii au mizat pe volum pentru a face bani. “Este un domeniu in care banii se fac greu si numai daca ai volum mare poti supravietui.</p> <p>  </p> <p> Viitorul este al online-ului si al retelelor de agentii sub acelasi brand”, spune Dragos Anastasiu, presedintele Eurolines, grup care reuneste Touring Europabus Romania, Nova Travel si Rombus Transport. Altii au pariat numai pe online. Chiar daca este o agentie mica, TravelMaker si-a optimizat ofertele, costurile si a gandit un mod de promovare adecvat internetului, ceea ce a facut sa-i creasca numarul de clienti in ultimii ani. “Asta inseamna investitii destul de semnificative si creativitate pentru a te putea different ia si a veni cu ceva nou”, spune Dan Penciu, director general la TravelMaker.</p> <p>  </p> <p> <strong> DE CE PIERDE ROMANIA?</strong></p> <p> Mai bine zis, ce ar trebui sa facem ca sa atragem turisti straini? “Sa redescoperim zambetul; sa imbunatatim serviciile; sa asiguram mai multe avioane spre Romania si in special catre litoral, pentru ca ele lipsesc dar sunt obligatorii; autoritatile locale sa se preocupe de spatii verzi, inlaturarea cainilor vagabonzi sau locuri de parcare”, mai spune Dragos Anastasiu.</p> <p>  </p> <p> Faptul ca nu avem infrastructura face ca multi turisti straini sa evite Romania, cand afla ca de la aeroportul international Bucuresti pana in nordul Moldovei (de exemplu) trebuie sa faca sase ore cu autocarul, adica mai mult decat calatoria lor din tara de origine. Tot infrastructura prejudiciaza si investitiile facute in unele hoteluri sau pensiuni de la munte sau de la mare. Proprietarii spun ca degeaba investesc banii daca autoritatile locale sau guvernul nu au un program coerent de investitii intr-un aeroport ori spatii verzi sau entertaiment in anumite zone.</p> <p>  </p> <p> Simona Veteleanu de la Travel Biz crede ca serviciile trebuie sa fie corelate cu preturile, iar campaniile de  promovare sa fie coerente si eficiente. Ea da exemplul tarilor scandinave, candva o sursa importanta de turisti, in care a intalnit anul acesta campaniile agresive ale Greciei, Turciei si Ciprului pentru litoralul lor, pe cand litoralul romanesc nu era promovat in niciun fel. La capitolul “de facut” pentru ca Romania sa fie o destinatie atractiva, interlocutorii din domeniu au semnalat si reabilitarea zonelor de interes turistic pentru straini. Lucia Morariu crede ca este nevoie si de facilitati fiscale pe turism, cum ar fi unificarea cotei reduse de TVA pentru toate serviciile, cu scopul de a exista investitii, interes si calitate. “Lipsa unor facilitati face sa existe turismul la negru, iar asta duce uneori si la proasta calitate a serviciilor.” De asemenea, in opinia sa ar fi utila si o politica decenta pentru forta de munca din Romania, atat pentru angajati, cat si pentru angajatori.</p> <p>  </p> <p> <strong>PROFITABIL PENTRU ANTREPRENORI?</strong></p> <p> Happy Tour, Eximtur si Perfect Tour sunt primele trei agentii din Romania dupa cifra de afaceri inregistrata in 2010. Prima dintre acestea a realizat venituri de 34 milioane euro si un profit de 220.000 euro, in scadere fata de anul precedent. Interesant este ca, incepand din acest an, fondul de investitii spaniol GED a intrat si in actionariatul Perfect Tour, asta dupa ce in decembrie 2007 a intrat in actionariatul Happy Tour. Dupa cum se stie, fondurile de investitii sunt prezente doar acolo unde afacerile au un potential mare. Chiar daca nu se afla in top 3, alte agentii, de talia Aerotravel, Travel Biz, Eurolines, TravelMaker, fac un profit mai mic, dar multumitor pentru genul de business pe care si l-au propus.</p> <p>  </p> <p> Ca sa faca bani, tour-operatorii au avut nevoie de strategii noi. “Majoritatea agentiilor s-au concentrat pe scaderea preturilor (renegociind cu partenerii locali sau cu hotelurile, scazand mult marjele de profit) si cresterea flexibilitatii”, spune Simona Veteleanu. S-au facut, de asemenea, investitii importante in sistemele informatice si de comunicare, precum si in diferite traininguri. Agentia TravelMaker a mizat de la inceput pe vanzarea online. “In 2005 eram printre putinele agentii de turism care aveau un site de turism ce permitea plata online cu card bancar (<a href=”http://www.ilove-/”>www.ILove-</a> Romania.ro), iar anul acesta am lansat www.Triplanet.ro – unul dintre cele mai noi si mai performante sisteme de rezervare online de pachete tip city break (bilet de avion si cazare) in Europa”, a adaugat Dan Penciu. La nivel international, agentiile de turism clasice (vanzari offline) sunt pe cale de disparitie. Penciu explica faptul ca in turism tehnologia comunicatiilor a adus mult mai aproape clientul de furnizor (hotel, companie aeriana etc.), iar rolul agentiei de turism s-a diminuat dramatic.</p> <p>  </p> <p> Furnizorii vor sa-si eficientizeze afacerile si au redus sau eliminat comisionul acordat agentiilor de turism. Pentru exemvplificare, companiile aeriene au redus comisionul acordat agentiilor de turism de la 7-9% in anii ’90 pana la 0,1% in 2011. Dragos Anastasiu vorbeste si despre calitatea cataloagelor, care s-a imbunatatit. “Au fost unii, si nu putini, care au crezut ca pretul este totul si au oferit discounturi semnificative, punand calitatea pe ultimul loc”, mai explica el. Strategia Eurolines a fost de a imbunatati consultanta in agentii si tehnologia pentru ca timpul de acordare a informatiilor sa scada.</p> <p>  </p> <p> Iar daca agentiile, cu un efort considerabil, reusesc sa fie pana la urma in profit, turistul nu are mereu norocul acesta. Din cauza serviciilor proaste din Romania se intampla ca, uneori, clientii sa plateasca pentru un pachet si sa primeasca cu totul altceva. Angajatii din domeniu sunt prost platiti si nu prea serviabili, antreprenorii spun ca platesc taxe prea mari si prea multe, statul nu face nimic, iar cel mai pagubit este, de cele mai multe ori, turistul.</p>