Uberizarea bankingului – evolutie sau revolutie?

Conceptul de economie colaborativa – sharing economy a devenit din ce in ce mai popular în ultimii ani, iar modelul de business al unor companii ca Uber, Amazon sau Facebook ajunge in tot mai multe domenii de activitate. Chiar si in banking. Cum reactioneaza bancherii la uberizarea bankingului?

Sergiu Oprescu, presedinte executiv Alpha Bank Romania si presedinte al Consiliul Director al Asociatiei Romane a Bancilor (ARB), spune ca sistemul bancar nu are o imagine foarte clara despre cum va arata bankingul in viitor, dar a precizat ca pana in 2025, circa 72% din populatia globului va fi formata din “millennials”.

“Nu stiu daca avem o imagine foarte clara a ceea ce va fi, cred ca vom descoperi foarte multe lucruri pe masura ce timpul trece. O certitudine este ca pana in 2025, 72% din populatia activa a lumii va fi formata din millennials, care sunt internet native si vor interactiona cu prestatorii de servicii intr-o alta forma decat se interactioneaza astazi”, a declarat Sergiu Oprescu , la conferinta „The Bank of the Future”, organizata de Oracle Romania si S&T Romania, cu sprijinul BusinessMark Event Management. Presedinte Alpha Bank a subliniat faptul ca 72% este o proportie foarte mare si bancile trebuie sa ia acest lucru in considerare.

Uber este cea mai mare companie de taxiuri din lume, dar nu detine niciun taxi, a spus Oprescu, adaugand ca Airbnb a vandut anul trecut peste 150 de milioane de nopti de cazare, desi nu are niciun hotel, in timp ce Hilton a vandut sub 110 milioane de nopti de cazare.

„Se trece de la owned economy la sharing economy. De la economia bazata pe proprietate ne ducem – fortati de generatia Fecebook – la o economie colaborativa, unde incercam sa imprumutam tot felul de lucruri si traim pentru experienta oferita”, a spus Oprescu. Totodata, acesta a aratat ca in curand vom asista la „revolutia 5G”, care va mari nivelul de procesare a datelor de 1000 de ori fata de 4G. „Vom avea capacitatea de a interconecta pe oricine oriunde. Nu stim cum va impacta acest lucru (bankingul n.r.), dar avem o certitudine – interactiune dintre banca si client va exista. Mediul in care va exista este o incertitudine. Ce vedem ca trend este ca se muta interactiunea din zona fizica catre zona de interactiune virtuala”, a explicat CEO-ul Alpha Bank.

Digitalizarea – Holy Grail

Sergiu Manea, presedintele executiv al BCR, spune insa ca digitalizarea a ajuns sa fie considerata salvarea tuturor, Holy Grail, desi „40% din populatia Romaniei e undeva la bariera saraciei” si intreaba cu ce ne-a ajutat faptul ca Romania are cea mai mare viteza de internet din Europa.

„Statisticile arata ca 80% dintre clientii care cumpara servicii financiare prefera sa mearga în <brick & mortar> (sucursale fizice n.r.). Asta are foarte multa legatura cu gradul de incredere si de interactiunea personala”, a spus Sergiu Manea. El a precizat ca evolutia bankingului nu are in centru canalul de distributie, ci interactiunea cu clientii, iar bancile nu vand depozite sau credite, ci furnizeaza clientilor convenienta de a-si achizitiona o casa, asa cum Uber furnizeaza clientilor convenienta de a se misca din punctul A in punctul B.

„Dar am senzatia ca in momentul acesta digitalizarea devine un fel de Holy Grail. Nu este! Si sunt foarte ferm cand spun asta”, a spus CEO-ul BCR, adaugand ca nu se poate vorbi despre faptul ca vom fi foarte digitali in banking „cand 40% din populatia Romaniei e undeva la bariera saraciei”.

„Comportamentele sociale se schimba (…) dar de aici pana la a spune ca digitalizarea este salvarea noastra a tuturor, este Holy Grail (…) Nu, nu, nu cred, pur si simplu nu cred! Eu nu cred ca faptul ca avem a cincea mare viteza de internet din Europa ne-a servit cu ceva in ultimii 5 ani. Hai sa fim realisti. Cu ce ne-a servit? Sa ne uitam la gradul de alfabetizare, la gradul de penetrare a informatiei de orice natura in societate”, a spus Sergiu Manea.

CEO-ul BCR a adaugat ca avem cu totii nevoie de educatie digitala, dar tehnologia sau digitalizarea nu este un scop in sine.

Steven van Groningen, CEO al Raiffeisen Bank, recunoaste ca s-a schimbat modul in care facem plati, modul cum bancile interactioneaza cu clientii si ca a crescut rolul social media, dar crede ca unele lucruri nu se vor schimba in banking, indiferent cum va evolua tehnologia. „Cel mai interesant este ce se va schima in interactiunea dintre clienti si banca, dar ceea ce nu se va schimba este baza de încredere, care va fi extrem de dificil de preluat de un sturt-up sau orice platforma, pentru ca ai nevoie sa vorbesti cu cineva”, a spus van Groningen.

Omer Tetik, CEO al Banci Transilvania (BT), spune ca Uber a luat modelul bancilor, pentru ca „bancile serviseaza marfa altora”. Reprezentantul BT spune insa ca bancile au inteles un pic gresit digitalizarea si in loc de convenienta au folosit tehnologia pentru reducerea costurilor. Tetik nu crede ca totul va fi online in banking, iar “omnichannel-ul va fi o calatorie”.