Un business despre turismul de business

Au trecut vremurile in care turismul de business era considerat o nisa atacata doar de cele mai indraznete companii din domeniu. Turismul de afaceri este, in acest moment, component cea mai consistenta a turismului romanesc, o reala sursa de venit ce poate genera chiar si jumatate din veniturile companiilor de profil.

“Exista o pondere solida a acestui segment, ce reprezinta o modalitate atat de a obtine profit, cat si de a emite o imagine pozitiva asupra Romaniei”, spune Elena Anghel, director coordonator la Paralela 45. Ea este constienta ca un om de afaceri este diferit de cel care face turism de placere, are alte exigente, alt orizont de asteptare si o alta atitudine. In acceptiunea ei, persoanele care practica turismul de business trebuie sa fie convinse ca agentia s-a gandit la toate, “incepand cu hotelul si terminand cu masina pentru transfer”. In esenta, turismul de afaceri se defineste ca o forma de turism cu scopuri comerciale, guvernamentale sau educationale, avand partea de agrement (leisure) ca motivatie secundara.

Turismul de afaceri presupune, in general, deplasarea intr-o alta localitate, la o distanta mai mare de 50 km de localitatea de origine a turistului, deplasare determinata strict de o afacere, de un eveniment sau de un scop educational. Potrivit esti marilor din piata, turismul de business inregistreaza o evolutie constanta, an de an avand o crestere medie de 20%.

Cel putin in Bucuresti numarul de hoteluri a crescut anual, insa capacitatea de cazare pentru business (minimum 3 stele) este inca insufici enta, nedepasind 4.000 de locuri. Anghel este de parere ca tara noastra nu a reusit din pacate sa revina la succesul anilor in care turismul de placere reprezenta o parte importanta in oferta turistica nationala, motiv pentru care Romania se zbate in continuare sa recastige portofoliul de imagine pe care il avea in trecut ca destinatie de vacanta. Sa nu uitam de esecul lamentabil al ultimei tentative a autoritatilor de revigorare a brandului de tara, soldat cu un scandal de proportii la nivel international. Pe langa sustinerea insuficienta din partea autoritatilor pentru stimularea si promovarea turismului de afaceri, Romania aduna si alte minusuri pe acest segment. Vorbim despre distributia inegala la nivel national a facilitatilor de conferinte si expozitii sau a lipsei de investitii in infrastructura dedicata.

Totusi, in opinia Elenei Anghel, Romania a parcurs un drum impresionant in ultimii 15 ani sub aspectul palmaresului de reuniuni, indreptandu-se incet, dar sigur spre locul pe care il merita pe harta mondiala a turismului de reuniuni, de afaceri si motivational. Mai mult, tara noastra a devenit treptat o destinatie acceptata si apreciata, din ce in ce mai competitiva in lupta cu alte destinat ii clasice pentru evenimente.

OPORTUNITATI FRUCTIFICATE
In cazul agentiei Paralela 45, serviciile de pe segmentul corporate au adus anul acesta pana la 40% din cifra de afaceri a companiei din primul semestru. Un procent important, care a crescut de la an la an odata cu maturizarea pietei si in acelasi timp a companiei. Paralela 45 se numara printre pionierii turismului de afaceri de la noi, dezvoltand un astfel de serviciu inca de la inceputul anilor ’90, intr-un moment in care foarte putine companii erau active in aceasta directie. “A fost dificil sa incepem o astfel de activitate, dar tocmai datorita acestui inceput ne putem considera la ora actual unul din principalii jucatori pe aceasta piata”, subliniaza reprezentanta agentiei Paralela 45. Ea spune ca agentia isi va concentra in continuare strategia pe turismul de afaceri, unde in continuare vor fi dezvoltate servicii noi, specifice crizei economice: planuri de economisire, monitorizarea stricta a politicilor de travel ale companiilor cliente, destinatii cu buget redus si multe altele.

Compania a pus la punct de anul acesta noi sisteme si proceduri, un nou site si un control imbunatatit al calitatii. Printre obiectivele strategice majore ale companiei in 2010 se numara investitia in tehnologie si in oameni. In acest sens, a fost alocat un buget de aproape 100.000 de euro, pana la finele anului, o investitie ale carei rezultate se vor vedea cu siguranta anul viitor, cand compania estimeaza o crestere cu 5% a ponderei serviciilor de turism corporate in structura cifrei de afaceri. “Suntem pregatiti sa livram exact ce isi doresc clientii nostri, pentru a ne mari cota de piata. Schimbarea inseamna evolutie, iar noi intelegem correct acest concept”, defineste Anghel misiunea companiei pe care o reprezinta.

Definind impactul crizei financiare asupra acestui segment, Elena Anghel spune ca era normal ca si sectorul calatoriilor de afaceri sa treaca prin anumite transforma ri, la fel ca toate ramurile industriale. Potrivit acesteia, chiar daca in majoritatea companiilor bugetele pentru traininguri si team buildinguri au fost reduse, numarul calatoriilor de afaceri si al cazarilor in hoteluri nu a suferit o scadere atat de drastica. Pentru a reduce costurile, companiile nu s-au rezumat doar la a taia de pe lista activitatile de care se pot lipsi, deoarece nu ar fi de ajuns. Cele mai multe au cautat  eficientizarea cheltuielilor din toate punctele de vedere, prin monitorizarea si administrarea mai atenta a acestora. Nici Paralela 45 nu a facut exceptie de la astfel de masuri. Ca raspuns la perioada grea pe care o traversam, compania a facut trecerea de la un furnizor de servicii la un partener pentru clientii corporate, carora nu doar le livreaza servicii turistice, ci ii si consiliaza in stabilirea bugetelor alocate pentru acestea. In acest fel, ii ajuta sa-si controleze mai bine costurile si sa-si identifice cat mai exact nevoile, oferindu-le servicii personalizate.

Printre clientii companiei se numara, pe langa turisti individuali, si un numar important de  corporatii. Sunt vizate in principal companiile din domeniul farmaceutic, auto, financiar-bancar, dar si FMCG.

Compania Paralela 45 Turism este detinuta de antreprenorul Alin Burcea si a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 42,4 milioane lei, in scadere cu 39% fata de 2008. In ciuda faptului ca profitul firmei s-a diminuat anul trecut cu circa 10%, pana la 1,8 milioane de lei, compania ramane printre putinii jucatori din sector care se pot lauda cu un rezultat pozitiv. Alin Burcea declara recent ca agentia pe care o conduce a dublat numarul turistilor romani in Antalia, de la 3.500 la circa 7.000, si a inregistrat o crestere de 50% pentru statiunile din Bulgaria, pe fondul reducerii tarifelor. Totodata, activitatea agentiilor pe segmentul turismului intern nu a scazut in acest an datorita unor oferte de genul “Inscrieri timpurii” sau “Platesti cinci nopti si stai sapte”. In fapt, majoritatea agen tiilor de turism au supravietuit in anul care a trecut datorita ofertelor speciale facute de hotelurile din tara si strainatate. Per ansamblu, turismul a fost afectat in acest an de reducerea cu 25% a salariilor bugetarilor, de cresterea TVA de la 19% la 24% si de lipsa totala a promovarii interne.