Un mar mai tare ca petrolul

<p> <strong>La jumatatea anilor ’90, parea sa se indrepte spre faliment. 15 ani mai tarziu, Apple este pe punctul de a deveni cea mai valoroasa companie din lume, demonstrand triumful tehnologiei in  businessul mondial.</strong></p> <p> <br /> Bine ati venit in iLume! Puteti folosi iPhone-ul, iPad-ul sau iPod-ul pentru a va putea bucura de cele peste un sfert de milion de aplicatii disponibile in cel mai mare magazin de acest fel din lume. Iar pentru muzica si filme folositi iTunes cu scopul de a fi conectati la o uriasa librarie multimedia la preturi modice.</p> <p>  </p> <p> Iar acum acest iMperiu cladit de vizionarul Steve Jobs ameninta supremat ia gigantului petrolier Exxon drept cea mai  valoroasa companie din lume dupa capitalizarea bursiera. Desi diferenta dintre cele doua companii este inca destul de mare, de ordinul catorva zeci de miliarde de dolari, performantele excelente ale Apple din ultimii ani iau determinat pe multi analisti sa prognozeze ca schimbarea liderului este inevitabila.</p> <p>  </p> <p> Cu o capitalizare bursiera care penduleaza acum in jurul valorii de 273 de miliarde de dolari, Apple a depasit inca din luna martie a acestui an traditional rivala Microsoft, devenind cea mai valoroasa companie IT a lumii. Nu e deloc rau pentru o companie care s-a aflat in anii ’90 in pragul disparitiei de pe piata. Atunci, ca de fiecare data, salvatorul s-a numit Steve Jobs, de acea data chiar cu ajutorul “dusmanului” din Redmond. In 1997, proaspat revenit ca CEO, Jobs anunta un parteneriat surprinzator cu Microsoft care, practic, oferea Apple o gura de oxigen absolut necesara – o infuzie de capital de 150 de milioane de dolari. Dupa 13 ani, succesul urias adus de iPod, iPhone si, cel mai recent, de iPad a inversat rolurile.<br />  </p> <p> <br /> <strong>ALT RAZBOI, ALTI INAMICI</strong><br /> Acum insa batalia este total diferita, pentru ca Apple este o alta companie. In anii ’90 principala directie de dezvoltare era data de productia de computere Mac si de software pentru aces tea. La inceputul acestui deceniu insa, compania si-a mutat focusul pe partea de divertisment, in trand in zodia iPod si rescriind regulile in industria muzicala. De fapt, Jobs nu a facut altceva decat ceea ce stie cel mai bine: a gasit o piata libera sau slab acoperita si s-a straduit sa ofere un produs exceptional si “cool” pentru ea, fara a-si face griji cu privire la pret. Iar consumatorii s-au aratat dispusi sa plateasca mai mult pentru factorul “cool”, pentru design si pentru o experienta de utilizare excelenta.</p> <p>  </p> <p> iPod nu a fost primul player digital de muzica, dar a devenit rapid un fenomen cultural si de vanzari. Istoria s-a repetat cu iPhone, care nu era primul smartphone cu ecran tactil,dar s-a transformat aproape peste noapte in lider incontestabil. Iar anul acesta schema s-a repetat cu tableta iPad. Cifrele vorbesc de la sine: aproape 270 de milioane de iPod-uri vandute de la lansarea din 2002, mai bine de 59,3 milioane de iPhone-uri comercializate de la lansarea din 2007, iar iPad-ul a depasit deja 8 milioane de unitati vandute. Insa, desi si-a construit succesul pe divertisment, Apple a continuat sa se bazeze pe atuurile dintotdeauna ale companiei: design original, software fiabil si o comunitate unica de “evanghelisti” ai produselor sale. In plus, compania a beneficiat de explozia internetului mobil, care permite telefoanelor inteligente cum este si iPhone-ul sa acceseze site-uri si serviciile web tot mai complexe la preturi tot mai accesibile.</p> <p>  </p> <p> Aici, Apple a intrat insa pe teritoriul altui gigant – Google. Iar lupta se da pe fiecare piata. Google a dezvoltat platforma Android, folosita de multi producatori de terminale mobile, cu scopul de a-si extinde suprematia si pe acest segment, si a dezvoltat Android Market, pentru a putea concura cu App Store, magazinul virtual al Apple care cuprinde deja peste 250.000 de aplicatii pentru iPhone, iPad si iPod Touch. Nici Microsoft nu sta deoparte, lansand Windows Phone 7, platforma software pentru terminale mobile, dublata de magazinul virtual de aplicatii Windows Marketplace. Urmatorul razboi dintre Apple si Google va avea loc chiar in sufrageriile noastre.</p> <p>  </p> <p> Ambele companii au lansat recent servicii TV pe platforme proprii, care incearca sa imbine televiziunea “clasica” cu internetul. Apple a ales o abordare mai conservatoare, optand pentru un sistem de inchiriere a continutului (filme, seriale, emisiuni TV) la preturi foarte mici (3,99 dolari filmul in format HD, 2,99 in format standard, respectiv 99 de centi un episod de serial), neoferind aplicatii web pentru serviciul sau, mai ales din cauza ingrijorarii exprimate de marile case de productie de film si de studiourile TV in legatura cu posibila piratare a programelor. De cealalta parte, Google TV ofera inca de la inceput aplicatii ca Twitter, Pandora, Napster si Amazon Video On Demand. Din nou, Apple a produs si software-ul, si hardware-ul, in timp ce Google s-a ocupat doar de platforma software, colaborand cu producatorii de profil pentru aparatul TV pe care aceasta va rula. Integrarea TV-web va fi, potrivit analistilor, urmatoarea frontier in domeniul divertismentului personal si se va desfasura in paralel cu dezvoltarea exploziva a internetului pe mobil.</p> <p> <br /> <strong>CE ESTE, DE FAPT, iPAD?</strong><br /> Si daca tot vorbim de dispozitive cu ecrane mai mari, este timpul sa introducem iPad in ecuatie. Aparitia in acest an a tabletei de la Apple a fost marcata inca de la inceput de critici dure referitoare la limitarile dispozitivului – nu ruleaza aplicatii Flash, nu face multitasking, nu are porturi USB, nu ofera posibilitatea extinderii memoriei etc. Insa vanzarile uriase (3 milioane de unitati in primele 80 de zile de la lansare) i-au obligat, practic, pe ceilalti pro ducatori sa lanseze produse similare, desigur, cu performante mai bune.</p> <p>  </p> <p> Se pare insa ca toti au pierdut din vedere atuurile iPad si faptul ca tableta este importanta mai ales prin prisma evolutiei sale viitoare. In primul rand, iPad se bazeaza pe o interfata deja familiara pentru sute de milioane de utilizatori de iPod si iPhone. Pentru acesti clienti, folosirea unui iPad nu este o experienta total noua. Apoi, tableta ofera acces la App Store, cu un numar urias de aplicatii. iPad nu este un telefon cu ecran urias, ci un dispozitiv destinat in primul rand divertismentului personal, iar oferta bogata de aplicatii este esentiala pentru succesul sau. Si mai este ceva – un computer personal foarte… personal. Se poate deduce ca iPad este, de fapt, baza pentru viitoarele computer Mac, fiindca Apple nu a renuntat niciodata la businessul sau initial, ci a profitat de succesul iPod si iPhone pentru a-si spori vanzarile de Mac.</p> <p>  </p> <p> Cifrele vorbesc de la sine: in ultimii trei ani, Apple si-a dublat vanzarile de computere si notebook-uri Mac, pana la 3 milioane de unitati pe trimestru. In 2002, abia vindea 3 milioane de Mac-uri pe an. Deci sa privim cu atentie spre urmatoarele modele de iPad, pentru a vedea cum tableta se transforma treptat intr-un computer personal tot mai performant. In plus, iPad are multe elemente in comun (inclusiv componente) cu Apple TV, ceea ce asigura o dezvoltare mai usoara si mai ieftina pe viitor a ambelor produse.</p> <p> <br /> <strong>GOANA DUPA SCUMP</strong><br /> Succesul Apple este cu atat mai interesant, cu cat toate produsele companiei sunt in segmentul superior de pret al categoriei din care fac parte. Strategia nu a adus vanzari impresionante in domeniul computerelor, unde sistemele PC bazate pe Windows detin suprematia absoluta, dar a creat un nucleu dur de fani inraiti dispusi sa plateasca oricat si sa faca orice pentru produsele Apple, inclusiv promovare gratuita.</p> <p>  </p> <p> Totusi, compania controleaza in prezent aproape 90% din piata computerelor de peste 1.000 de dolari, iar cresterile vanzarilor de Mac le depasesc cu mult pe cele ale industriei de profil. Iar cifrele vor merge tot in sus, avand in vedere ca succesul iPod si iPhone a determinat multi utilizatori sa treaca la Mac pentru a avea aceeasi experienta de utilizare si pe computerul personal. Practic, Apple creeaza o noua categorie de utilizatori dispusi sa plateasca mai mult pentru computerele pe care le folosesc, creand un “cerc virtuos” si nu unul vicios pentru companie. De exemplu, daca, la zece iPhone-uri vandute, un singur utilizator trece la Mac, vanzarile se vor alimenta reciproc. Steve Jobs a sustinut intotdeauna ca lucrurile cu adevarat bune nu pot fi ieftine, iar pozitia sa ferma a adus, dincolo de criticile inevitabile, un prestigiu deosebit oricarui produs ce poarta pe el simbolul  marului.</p> <p>  </p> <p> Impresionant este faptul ca, in plina recesiune, Apple si-a continuat cresterea, desi businessul  companiei se bazeaza pe pofta de consum a oamenilor, care a fost lovita din plin de criza. Iar viziunea lui Jobs mai are un punct forte: creeaza un ecosistem din care utilizatorul nu va putea evada prea usor. App Store ofera consumatorilor aplicatii care ruleaza pe un singur sistem, dezvoltat de Apple. Prin urmare, la urmatorul upgrade de hardware, utilizatorul va opta pentru acelasi sistem, ca sa nu piarda aplicatiile pe care le are deja.</p> <p>  </p> <p> Conform unui sondaj recent, 89% dintre utilizatorii de iPhone vor ca urmatorul lor terminal mobil sa fie tot iPhone, o cifra dubla fata de cea a utilizatorilor pe Windows detin suprematia absoluta, dar a creat un nucleu dur de fani inraiti dispusi sa plateasca oricat si sa faca orice pentru produsele Apple, inclusiv promovare gratuita.</p> <p> <br /> Nimeni nu stie exact ce se va intampla cu economia si cu omenirea cand petrolul se va termina (si se va termina), dar puteti fi siguri ca veti afla totul de pe un dispozitiv mobil sau de pe un televizor legat la internet. Iar sansele ca respectivul terminal sa aiba pe el simbolul unui mar sunt tot mai mari. Bine ati venit in iLume!</p> <p> <br /> <strong>RAZBOIUL GIGANTILOR IT</strong><br /> Companiile lupta pentru consumatori pe toate fronturile: internet, terminale mobile, TV, computere. Iata cum:<br /> <br /> <strong> Microsoft</strong><br /> Detine inca suprematia globala in ceea ce priveste sistemele de operare, iar Windows 7 se vinde mai bine decat Vista. A intrat agresiv in zona mobila prin lansarea platformei Windows Phone 7, adoptata de multi dintre producatorii de terminale. A raspuns criticilor legate de browserul propriu de web prin lansarea Internet Explorer 8 si Internet Explorer 9 in varianta beta, ambele apreciate de specialisti si utilizatori.<br /> <br /> <strong> Google</strong><br /> Militeaza pentru mutarea tuturor aplicatiilor software pe web, un mediu unde este rege, atacand astfel pozitia Microsoft.  Platforma Android pentru telefoane mobile are succes, asigurand portarea serviciilor Google in acest mediu. Primul smartphone propriu, Nexus One, a avut un succes mai degraba moderat pe piata. Browserul Chrome castiga tot mai multi utilizatori, iar Google TV aduce in sufragerie aplicatii web ca Twitter sau Amazon Video On Demand.<br /> <br /> <strong>Apple</strong><br /> A schimbat piata globala de internet mobil prin intermediul iPhone, ajuns deja la a patra generatie, si al App Store,  magazinul virtual cu peste 250.000 de aplicatii pentru acest terminal. A lansat anul acesta tableta iPad, care a avut vanzari impresionante, si Apple TV, oferind filme si seriale de succes la preturi foarte mici. Magazinul digital de muzica si filme iTunes a vandut de la lansare 11,7 miliarde de melodii, 450 de milioane de episoade de seriale TV si 100 de milioane de filme.<br />  </p>