Un model pentru viitor

cover-uber-Nicoleta SchroederConduce de peste un an activitatea Uber in Romania din postura de general manager. Nicoleta Schroeder considera ca modelul Uber poate functiona in orice sector unde este nevoie de noi optiuni viabile pentru consumatori.

Care sunt avantajele sharing economy pentru Uber, pentru soferi si pentru utilizatori?

Sharing economy este despre resurse care aduc valoare adaugata atunci cand sunt puse impreuna si impartite. Din acest punct de vedere, putem spune ca economia de tip shared nu e nici pe departe ceva nou. Acum, vorbim de un nou model de shared economy care se bazeaza pe tehnologie si pe conectivitate. Asta il face scalabil, transparent si cu un potential major (economic, social si de mediu). Uber este un exemplu perfect de valorificare mai eficienta a resurselor (masinile), care ofera oportunitati economice si beneficii pentru toata lumea, fie ca vorbim de soferi parteneri, de pasageri sau de orase. Pentru pasageri, Uber este inca o alternativa, iar la finalul zilei, mai multe optiuni inseamna o alegere mai buna pentru utilizatorul final. Totodata, Uber inseamna mai multa siguranta. In Romania, angajamentul nostru este sa oferim una din cele mai sigure si de incredere optiuni de a te deplasa prin Bucuresti. Si desi nicio calatorie nu poate fi 100% sigura, tehnologia noastra ne permite sa oferim siguranta sporita inainte, in timpul si dupa fiecare cursa. Pentru soferii parteneri, Uber inseamna o oportunitate economica flexibila pe care nu o aveau inainte. Vorbim despre antreprenori, studenti, angajati cu norma intreaga, liber profesionisti sau oameni fara un loc de munca. 9 din 10 dintre ei apreciaza venitul suplimentar si flexibilitatea pe care le ofera parteneriatul cu Uber. Pentru orase, Uber aduce inovatie si transparenta in mobilitatea urbana, strazi mai sigure, trafic mai fluid si inca o optiune de incredere pentru turisti.

Ce impact a avut lansarea Uber in Bucuresti?

In Bucuresti, sunt un milion de masini. Stam in trafic cu 103 ore pe an in plus fata de cat ar trebui – asta inseamna 4 zile. Uber ajuta la cresterea eficientei modului in care folosim masinile in Bucuresti. De cand am lansat Uber in Bucuresti, 1 din 4 utilizatori Uber folosesc masina personala mai putin. 41% din utilizatori folosesc Uber atunci cand stiu ca locurile de parcare sunt limitate. Cea mai mare parte din veniturile generate prin intermediul aplicatiei (pana la 80%) ramane in economia locala, fie ca venit in plus pentru sofer sau taxe catre administratia locala. Uber este un serviciu 100% digital, fara numerar – astfel, aducem transparenta intr-un sector care se bazeaza pe numerar de zeci de ani. Vorbind de mai multa siguranta pe sosea, in Bucuresti, ora de varf la Uber este atunci cand se inchid barurile. Oferind o cursa de incredere la o simpla apasare de buton, incurajam oamenii sa isi lase cheile acasa si saia hotararea responsabila la finalul serii. Uber este o optiune de incredere si pentru turisti. Pana in prezent, vizitatori din 56 de tari au ales Uber ca pe o optiune sigura si de incredere. aproape 15% dintre utilizatorii Uber care au facut o calatorie in Bucuresti sunt din alta tara.

Poate functiona acest model orice domeniu?

E greu de spus daca acest model poate functiona in toate sectoarele economiei, dar in mod cert poate functiona in orice sector in care exista resurse sub-utilizate, fie ca vorbim de resurse fizice sau de expertiza. Acum, avem tehnologia care sa le puna in legatura, iar asta poate duce la noi surse de crestere si de valoare adaugata pentru toata lumea, chiar si in acele sectoare in care inovatia isi face loc mai greu, cum este cel al mobilitatii urbane. Totodata, acest model poate functiona in orice sector este nevoie de noi optiuni viabile pentru consumatori.

Exista restrictii legislative pentru activitatea Uvber?

Nu putem vorbi de un cadru legislativ restrictiv, atata timp cat nu exista reglementari pentru serviciile digitale inovative. In acest moment, in Romania si in alte tari din UE, nu exista un cadru care sa reglementeze serviciile inovative precum Uber. Iar asta pentru ca, de regula, legislatia nu poate tine pasul mereu cuinovatiile tehnologice. Uber este un serviciu nou, de doar sase ani si este nevoie de timp pentru a crea un cadru legislativ potrivit. Orice companie trebuie sa respecte legile, dar si legile trebuie sa fie aliniate la prezent. Tehnologia a schimbat deja lumea asa cum o stiam si continua sa o schimbe,iar legislatia trebuie sa tina pasul, altfel vom evolua mai greu. Vom evolua, in cele din urma, pentru ca nu putem “dez-inventa” inovatiile tehnologice, iar viitorul a inceput deja.

Care va fi urmatorul pas pentru sharing economy?

Economia de tip shared este parte a revolutiei digitale si abia incepem sa vedem impactul pe care il are peste tot in lume si in Romania. Ridesharing-ul este doar un exemplu de economie colaborativa bazata pe tehnologie. Credem ca economia de tip colaborativ poate creste in mod sustenabil si poate avea efecte semnificative doar daca este formalizata printr-un cadru de reglementare. Totodata, acest cadru trebuie adaptat la prezent si la noile tehnologii. Reglementarea ridesharing-ului ar pozitiona Romania ca pe o tara progresiva, care sustine dezvoltarea serviciilor digitale. In SUA, exista in prezent legislatie de ridesharing in 67 de jurisdictii. Si in Uniunea Europeana exista un dialog constructiv, iar in state precum Estonia si Lituania exista progrese semnificative pentru adoptarea unei legislatii de ridesharing.